Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ekonomifråga!


annalofstrand43

Rekommendera Poster

annalofstrand43

Jag har lite funderingar kring att ta lån till bostad. Jag har hittat en lägenhet som kostar 1,2 miljoner och ligger vid st. Eriksplan i Stockholm. Jag kan skrapa ihop ca 600000 till insatsen om jag lånar pengar från familjen. Själv har jag ca 250000 till insatsen. Jag pluggar och tar studielån 7100/mån och jobbar extra med en inkomst på ca 3000-5000/månad.

 

Nu undrar jag vilken bank som är bäst. Mest pålitlig och mest serviceinriktad.? Och vilken bank som ger bäst ränta? Och hur man ska gå tillväga på bästa sätt. Jag har en borgenär eller medsökande som är godkänd av bank.

 

Jag är ganska okunnig i ämnet och jag är väldigt tacksam för alla råd och svar, korta som långa!

 

Vänliga hälsningar

Anna

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-25 15:42:40 av annalofstrand43]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan skrapa ihop ca 600000 till insatsen

600.000? Nu var det iofs 5 år sedan jag köpte bostad sist (vid Karolinska Sjukhuset, så då blir vi nästan grannar då =) men då behövde jag bara betala 10% av köpesumman "up front".

 

Nu undrar jag vilken bank som är bäst.

Det här blir ju rätt subjektivt men jag valde till slut SBAB för bottenlånet och Länsförsäkringar för topplån. Jag fick avslag av både SEB och Nordbanken därför att jag var tvungen att ta ett handlån till insatsen, vilket de ansåg innebar att jag använt lån till hela köpesumman. Idioter tänkte jag och trodde det var kört, tills SBAB räddade mig. De har dessutom hela tiden sedan dess haft bland de lägsta räntorna så jag är nöjd. Utöver detta erbjuder de även en jädrigt bra försäkring som innebär att de betalar dina lån under ett år om du skulle bli av med din inkomst. Ovärderligt, minst sagt.

 

Kolla dock även upp med din mäklare om denne har någon bankkontakt, för det finns ofta möjligheter att förhandla ner den officiella räntan och en bra kontakt gör den möjligheten troligare.

 

Vad gäller själva lånet - är det så att du själv har runt 600.000 så måste du alltså låna lika mycket till och, tja, det kan bli rätt tungt med den lilla inkomst du har, men inte omöjligt. Jag vet heller inte om du ens är berättigad till ett så högt lån med enbart 3-5.000/mån, det är nog rätt osannolikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Allt handlar om ränta och vilken kostnad lånet innebär för just dig. Service och pålitlighet betyder inte någonting när det handlar om ett bostadslån. Det är det största lån som du som privatperson kommer att ha och bära, och räntan för detta lån kommer att utgöra din störtsta kostnad. Så länge du håller dig till de traditionella bolåneinstituten/bankerna så är det bara räntan du ska titta på. Lägst ränta vinner. Skulle du sen tycka att du får dålig service (vad det nu är för nån service du söker efter vid ett banklån?) så är det ju bara att flytta över lånet till en annan bank.

 

Lycka till

/M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...