Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ekonomifråga!


annalofstrand43

Rekommendera Poster

annalofstrand43

Jag har lite funderingar kring att ta lån till bostad. Jag har hittat en lägenhet som kostar 1,2 miljoner och ligger vid st. Eriksplan i Stockholm. Jag kan skrapa ihop ca 600000 till insatsen om jag lånar pengar från familjen. Själv har jag ca 250000 till insatsen. Jag pluggar och tar studielån 7100/mån och jobbar extra med en inkomst på ca 3000-5000/månad.

 

Nu undrar jag vilken bank som är bäst. Mest pålitlig och mest serviceinriktad.? Och vilken bank som ger bäst ränta? Och hur man ska gå tillväga på bästa sätt. Jag har en borgenär eller medsökande som är godkänd av bank.

 

Jag är ganska okunnig i ämnet och jag är väldigt tacksam för alla råd och svar, korta som långa!

 

Vänliga hälsningar

Anna

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-25 15:42:40 av annalofstrand43]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan skrapa ihop ca 600000 till insatsen

600.000? Nu var det iofs 5 år sedan jag köpte bostad sist (vid Karolinska Sjukhuset, så då blir vi nästan grannar då =) men då behövde jag bara betala 10% av köpesumman "up front".

 

Nu undrar jag vilken bank som är bäst.

Det här blir ju rätt subjektivt men jag valde till slut SBAB för bottenlånet och Länsförsäkringar för topplån. Jag fick avslag av både SEB och Nordbanken därför att jag var tvungen att ta ett handlån till insatsen, vilket de ansåg innebar att jag använt lån till hela köpesumman. Idioter tänkte jag och trodde det var kört, tills SBAB räddade mig. De har dessutom hela tiden sedan dess haft bland de lägsta räntorna så jag är nöjd. Utöver detta erbjuder de även en jädrigt bra försäkring som innebär att de betalar dina lån under ett år om du skulle bli av med din inkomst. Ovärderligt, minst sagt.

 

Kolla dock även upp med din mäklare om denne har någon bankkontakt, för det finns ofta möjligheter att förhandla ner den officiella räntan och en bra kontakt gör den möjligheten troligare.