Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte starta Windows


tom_violence

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en Dell Dimension (stationär) där Windows XP inte längre vill starta. Jag får se Dells startskärm (med progressbar) men när den är färdigladdad får jag bara en svart skärm i några sekunder, sedan startar datorn om. (Kommer alltså aldrig till Windows startskärm).

 

Jag har tidigare haft Bootmagic installerat (men det har länge varit avaktiverat) och Bootmagic har skapat en bootpartition som ligger "före" Windowspartitionen.

För ett tag sedan avinstallerade jag Bootmagic och det gick bra (datorn har gått att använda sedan dess), men bootpartitionen låg kvar (visserligen omformaterad).

Igår fick jag för mig att sätta ihop denna bootpartition med Windowspartitionen och det var då jag fick problem.

 

När jag tänker efter, så här i efterhand, var det nog rätt dumt att lägga ihop dem ;-)

 

Kan det vara så att Windows inte startar eftersom mbr och bootsektorn (eller vad det heter) har blivit "offsettad" när Bootmagics partition lades till före Windowspartitionen?

Jag har försökt att köra fixmbr och fixboot med reparationsskiva men det har inte hjälpt hittills. Jag kanske använder dem fel?

 

Finns det någon som har några idéer på hur man skulle kunna lösa detta så vore jag evigt tacksam!

(Jag vill helst slippa installera om hela Windows om det går att undivika.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...