Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ansluta IDE-kabeln till moderkortet?


stickans

Rekommendera Poster

Har köpt en till en extra hårddisk, Seagate Baracuda, som jag håller på att ansluta till hårddisken på en gammal Compaq. Den IDE-kabel som fanns i datorn var avsedd för endast EN hårddisk. Fick nu få mig en IDE-kabel med uttag för TVÅ hårddiskar.

 

Gjorde bort mig när jag tog bort den gamla IDE-kabeln. Glömde kolla hur den vände. Nu är det ju så att i IDE-kabeln är en honkontakt mitt på igensatt - men på moderkortet är det stift i alla - även den som är igensatt på IDE-kabeln.

 

Någon som kan hjäpa mig med hur jag ska vända IDE-kabeln?

 

Det är väldigt trångt och jag har svårt att se när jag ska sätt dit den och det gör det hela inte lättare. Har heller inte bästa mörkerseende..... :-(

Är dessutom rädd för att trycka för mycket när jag provar, så något stift i kantakten på moderkortet böjs...

 

 

Till råga på allt elände så åkte kontakten till floppydisken ur när jag försölte ansluta kontakten på IDE-kabeln till kontakten på hårddisken - och här visade det sig att hankontakten i moderkortet är längre än kontakten till flatkabeln som går till floppydisken. Vet nu inte heller hur den satt. Lite krisigt... :-(

Men i värsta fall går det kanske att klara sig utan floppydisk?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IDE kabeln skall sitta med randen emot stift 1 på moderbordet, det brukar vara uppmärkt.

 

Den änden som sitter längst ifrån mittenkontakten skall vara ansluten i moderbordet.

 

Den andra änden skall sitta i din gamla hårddisk som du skall (och med all sanorlikhet har) byglat som Master (M).

Byglarna hittar du ibland stiften mellan strömkabelns anslutning och IDE kabelns kontakt på hårddisken.

 

Den nya hårddisken byglar du som Slave (S) och kopplar till kontakten i mitten på IDE kabeln.

 

Randen på IDE kabeln skall även den sitta emot 1 på hårddiskarna vilket är samma håll som strömmatningskontakten sitter på hårddisken.

 

Samma gäller för Floppy kabeln, randen emot stift 1 på moderbordet och samma på floppyn stift 1 är emot strömmatningen på floppyn.

 

Om du vänder floppy kabeln fel så märker du det genom att lysdioden lyser hela tiden då datorn är igång, sitter den rätt lyser den ett tag under uppstart av datorn och slocknar sedan.

 

Visst klarar du dig långt utan floppy nuförtiden men den kan vara bra att ha ibland speciellt om datorn börjar krångla så försök att få igång den igen.

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVAR: Hur ansluta IDE-kabeln till moderkortet?

 

IDE kabeln skall sitta med randen emot stift 1 på moderbordet, det brukar vara uppmärkt.

Har kollat på moderkortet och kan inte se något stiftnummer och är dessutom osäker på vilken rand? Men IDE-kabeln till DVD är ju ansluten intill. Vet du om dessa anslutningar brukar vara vända åt samma håll, eller är dom spegelvända mot varandra? Vet jag det så är det ju klart hur den ska vända...

 

Den änden som sitter längst ifrån mittenkontakten skall vara ansluten i moderbordet.

 

Klart, där hade jag tänkt rätt... :-)

 

Den andra änden skall sitta i din gamla hårddisk som du skall (och med all sanorlikhet har) byglat som Master (M).

Byglarna hittar du ibland stiften mellan strömkabelns anslutning och IDE kabelns kontakt på hårddisken.

 

Den nya hårddisken byglar du som Slave (S) och kopplar till kontakten i mitten på IDE kabeln.

 

Även här var jag rätt ute. Alltså bygla utan jumper.

 

Randen på IDE kabeln skall även den sitta emot 1 på hårddiskarna vilket är samma håll som strömmatningskontakten sitter på hårddisken.

 

Samma gäller för Floppy kabeln, randen emot stift 1 på moderbordet och samma på floppyn stift 1 är emot strömmatningen på floppyn.

Nu förstår jag att du menar det röda randen. Den vänder på dårddisken mot stömkablarna = OK.

 

Men sedan var det om den röda randen vid anslutning till moderkortet - ska vända nedåt eller uppåt när datorn står upp?

 

Om du vänder floppy kabeln fel så märker du det genom att lysdioden lyser hela tiden då datorn är igång, sitter den rätt lyser den ett tag under uppstart av datorn och slocknar sedan.

 

Visst klarar du dig långt utan floppy nuförtiden men den kan vara bra att ha ibland speciellt om datorn börjar krångla så försök att få igång den igen.

 

Det här verkar jag förstå. Det visar sig alltså när jag sätter i strömkabeln omfloppydisk-kabeln sitter på rätt ställe...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett är det tre kontakter på en IDE-kabel, en till moderkortet (system) och två till hårddiskar/Cd-/DVD-spelare, varav en är master/primary (ytterst) och en är slave (mitten).

På alla kontakterna är det också en liten sockel på utsidan för att man inte ska kunna sätta i kabeln fel. Dessutom brukar en kontakt vara ifylld som du har upptäckt. På moderkortet är det en liten öppning för den lilla utvändiga sockeln, plus att att stift saknas inne i uttaget. (Här ser du bild på kontakterna: http://www.nordichardware.se/Guider/?page=27&skrivelse=220 .) Dock finns det faktiskt IDE-kablar som inte har någon ifylld kontakt. Här finner du ett exempel: http://www.webhallen.com/prod.php?id=9994 . Den skulle således lösa dina problem.

Kontakterna är lite tröga att trycka i. Är man bara noga med att sätt i kontakten rakt så kan man ta i lite grann. (Ev kan du lirka i kontakten lite försiktigt.) Det är en fördel att använda en stark lampa när du monterar sakerna. ;-)

Angående floppydisken så brukar längden på kontakterna vara anpassade till varandra. Om nu fallet inte är så är det inte hela världen. Huvudsaken är att alla kontakterna har kontakt och att det inte blir någon kortslutning av någon lös tråd någonstans. Även floppykabeln ska ha en liten sockel på utsidan för att man inte ska kunna sätta i den fel.

Numera brukar man klara sig bra utan en floppydisk, som Tunna nämner.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om dessa anslutningar brukar vara vända åt samma håll, eller är dom spegelvända mot varandra?

 

Dom brukar sitta åt samma håll, om det inte står en 1:a bredvid kontakten så kan possitionen av stift 1 på moderbordet vara utmärkt med en markering i screentrycket.

 

Om du har öppningen i mitten på kontakten på moderbordet för tappen på kontaktdonet mot dig så har du stift 1 till vänster.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen tunna, men det vill sig inte än... :-(

 

Trodde nu att jag åtminstome hade fått in hårddisken rätt och försökte starta upp på sedvanligt sätt. Att den skulle starta upp mot gamla hårddisken och att jag sedan, väl inne i XP, skulle kunna formatera och partitionera den nya hårddisken - men det blev tvärstopp i BIOS... :-(

 

Det här kom upp:

 

601 Disk Controller error

1782 Disk Controller failure

162 System Option Not Set

 

The following configuration option were automatically updated.

No fixed disk present.

Diskette Drive

 

 

Och så längst ned t v mot blå bakgrund:

F1 Save Changes

 

Dessutom - allt hade låst sig, så det var bara till att stänga av datorn... :-(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MC-1, inte minst för länken!

 

Bilden visar att jag vänt IDE-kabeln rätt. Men som du ser så blev det tvärstopp ändå och nu det jag inte om det bara är flyppydisken som det är strul med eller om det inte är kontakt ens till nya hårddisken? Men jag tycker att det skulle startat ändå i o m att jag har den gamla kvar? Men det kan ju vara ytterligare nån kontakt som inte är i som den ska?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kom upp:

 

601 Disk Controller error

1782 Disk Controller failure

162 System Option Not Set

 

Skulle gissa på att du byglat någon hårddisk fel, har du kontrollerat att bara den ena hårddisken, den du har XP installerat på är byglad som master och din nya är byglad som slave?

 

Kontrollera också att din gamla hårddisk inte är byglad till SM Single master utan som master.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tunna, det där med byglingen på den gamla glömde jag kolla. Har gjort det nu och den var byglad CSEL, men den ska såklart vara Master om jag nu byglade min nya större disk som slave...

 

Nu vet jag inte om det verkligen är bäst för mig att ha min nya disk som slave och den gamla som master? Jag fick för mig att det var bäst så eftersom jag nu har operativsystemen plus att alla drivrutiner ligger där. Där fann W2000 pro när jag fick den och sedan la jag bara in XP utan att tänka på att dom hamnade på samma partition. Den gamla hårddisken som följde med är en 5-6 GB och den nya på 40 GB. Det jag då kände på mig var att jag löper större risk att något obehagligt ska hända, med ökad risk för missöden vid installationen, om jag nu i stället skulle lagt den nya som master och den gamla som slave.

Tänker jag rätt här? Vilket alternativ verkar vettigast?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativet bör ligga på Master disken, du kan ha den på slaven också men då behöver startfilerna för operativet ligga på master disken vilket innebär att du måste reparera installationen av XP i så fall.

 

Bäst skulle naturligtvis vara att du installerade operativet på 40GB disken, XP behöver lite utrymme för att kunna fungera ordentligt och för det mesta är det enklast att alla installerade program ligger på C: dvs. samma som operativet.

 

Utan att veta för mycket om ditt system och dina behov av datorn så skulle jag gjort förljande:

 

Först skulle jag sätta 40GB som Master ensam i systemet och nyinstallera XP samt alla standard program som jag behöver typ. Office, bildredigeringsprogram och ev. program för brännare osv.

 

Sedan när datorn fungerade ok, skulle jag bygla om 6Gb disken som slav och montera in den och hämta över dom filerna jag behövde spara till den nya hårddisken.

 

Sedan skulle jag formatera den lilla disken som nu är slav och gjort den till en backup disk att lägga säkerhetskopiorna på viktiga filer på.

 

Om jag vid senare tillfälle skulle behöva mer utrymme så är det en enkel sak att byta ut 6GB disken mot en större allt efter som mina behov skulle växa.

 

Men det är bara som jag tycker...:)

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt förslag låter mycket bra om jag bara kan få igång det. Du menar alltså att jag först ska sätta den nya som master, och då på första anslutningen på IDE-kabeln. Samtidigt koppla ifrån den gamla hårddisken helt nu (för att senare installera den som slave...).

 

Men i så fall måste jag väl tillfälligt koppla bort den nya hårddisken. Låta datorn vara som innan jag installerade den nya hårddisken.

 

Sedan skulle jag vilja ha kvar de gamla drivrutinerna, för jag vet väl inte om XP hittar de drivrutiner som behövs. Här ligger alltså det stora problemet - jag vet inte vilka drivrutiner som det kan köra ihop sig med om jag startar datorn med XP, utan att ha den gamla hårddisken med alla drivrutiner. Hur veta vilka drivrutiner jag i så fall behöver föra över till CD-ROM? Och sen var frågan om dessa finns på hårddisken så att jag kan låta föra över dom...

 

Utöver drivrutiner har jag inga andra program, Office o sv, som jag inte har på CD-ROM. Och jag har inte hunnit lägga in ett enda av egna dokument än. Så här är det problemfritt.

 

Men som sagt, det jag är lite orolig för då är just detta med drivrutinerna... Bildskärm, mus och annat väsentligt måste ju funka redan vid installationen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att jag först ska sätta den nya som master, och då på första anslutningen på IDE-kabeln. Samtidigt koppla ifrån den gamla hårddisken helt nu (för att senare installera den som slave...).

 

Just så om du med första kontakten menar den som sitter ytterst i ändan på IDE kabeln.

 

Men i så fall måste jag väl tillfälligt koppla bort den nya hårddisken. Låta datorn vara som innan jag installerade den nya hårddisken.

 

Ehh, den förstod jag inte, är inte den nya 40GB disken som inte har Windows installerat på sig?

I så fall så menar jag alltså att det är den du skall nyinstallera Windows på och låta den gamla 6GB disken vara urkopplad under tiden.

 

Sedan skulle jag vilja ha kvar de gamla drivrutinerna, för jag vet väl inte om XP hittar de drivrutiner som behövs.

 

XP har troligen drivrutinerna du behöver, åtminstone så du får igång mus tangentbord osv.

Vad du kan behöva är chipset drivrutinerna som är till för att få igång sådant som sitter integrerat på moderbordet, dom kan du tanka ner ifrån moderkortstillverkarens hemsida (oftast).

 

I vilket fall som helst om du kopplar ur din gamla 6GB disk under tiden du installerar XP på din nya 40GB disk så har du ju allt kvar så skulle det inte fungera så kan du alltid skifta tillbaka och få igång den som master igen och starta din gamla XP installation.

 

Drivrutiner brukar inte vara några större problem med att få tag på från Internet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för allt Tunna, ett mycket uttömmande svar på mina funderingar.

 

Nu bör jag veta allt jag behöver. Jag ska göra precis som du säger. Det kommer säkert sin lilla tid, men jag ska hålla igång i morgon. Hoppas verkligen att jag inte behöver fråga mer... :-)

 

Och som du säger - skulle det trots allt strula till sig, så har jag ju allt kvar på gamla hårddisken och kan ju på så sätt återställa som det var innan... :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DET LYCKADES!

 

Nu vill jag som sagt i första hand berätta, för dig Tunna och MC-1, att jag under helgen lyckats få i hårddisken, och även floppydisken, på rätt plats.

 

Har sedan installerat XP och övriga program på den nya hårddisken och anslutit datorn till WLAN. Allt funkar som sagt! Ja, närverkskortet för LAN vet jag inte om XP har drivrutin till, eftersom jag nu använder WLAN. Men det viktigaste är att allt det andra funkar.

 

Det jag inte gjort är partitionering av hårddisken. Utan den ligger som C:. Men om jag nu lyckas installer den gamla hårddisken tillbaka, nu som slave - och få den formaterad, så kan jag ju ha den som backup. Det förslag som du Tunna gav mig.

 

Om jag byglar den som slave, kommer jag då att hitta den som D: i utforskaren, när jag loggar in efter inkoppling av den hårddisken?

I så fall är det ju bara för mig att föra över filer dit när jag vill göra backup? Bra att kunna föra över allt som jag inte har på CD-ROM...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag byglar den som slave, kommer jag då att hitta den som D: i utforskaren, när jag loggar in efter inkoppling av den hårddisken?

 

Du kommer troligen hitta den som E: då D: är din CD-ROM (inte helt säkert).

 

Om den inte dyker upp så gå in i diskhanteraren och importera den där, den står då troligen med som "främmande disk" markera och välj att importera.

 

Diskhanteraren hittar du bl.a. genom att blåmarkera ikonen "Den här datorn" på skrivbordet, högerklicka och välj "Hantera" i menyn.

 

När du importerat hårddisken eller om den hittas direkt men du inte får tillgång till dina gamla sparade filer så får du ta äganderätten över dom, du har ju nu ett nytt admin konto på den nya installationen och dom gamla filerna ägs fortfarande av det gamla systemet.

 

Hur du gör för att ta äganderätten över dina filer på gamla hårddisken kan du läsa i denna länk.

http://support.microsoft.com/kb/308421/sv

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu strulade det till sig igen… 

 

Byglade den gamla lilla hårddisken till slave och anslöt den till mitten på IDE-kabeln. Alla kontakter var i ordentligt – men nu blev det stopp i BIOS. Minns inte exakt men det stod något om ca 40000 kb i övre vänstra hörnet.

 

Insåg att han nu inte hittar min nya hårddisk, så jag började söka här på forumet. Fann då en tråd med en länk, som jag hämtat citatet nedan ifrån:

 

Making matters worse, the 40-conductor IDE/ATA cable select cables have the "master connector" as the middle device and the "slave connector" as the device at the end of the cable, farthest from the host. For signaling reasons, it's best to put a single drive at the end of a cable, not put it in the middle leaving a "stub" of wire hanging off the end of the channel. But if you do this, that single drive sets itself as a slave with no master, a technically illegal configuration. Worse, suppose you do this, and your hard disk sets itself as a slave, and the system boots from it without problem, as most would. Then, you decide to add a new hard disk. You set it to cable select and attach it to the middle connector. The new drive then becomes the master, and thus moves ahead of the old drive in precedence! The system will try to boot from it instead of your old drive (which some people might want, but many do not.)

Kan det vara så att datorn nu tror att den nya master-disken är ansluten mitt på IDE-kabeln?

Om så, kan jag komma runt problemet genom att nu ansluta nya 40 GB-disken som masten mitt på – och den gamla 6 GB-hårddisken som slave i änden på IDE-kabeln?

 

Eller hur komma vidare?

 

PS: Men ärligt talat så begriper jag inte varför datorn inte startade upp, även om den var den gamla gamla hårddisken som jag skulle kommit in med. Men uppgifterna om hårddisken som fanns i BIOS stämde inte och då ville den inte...

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-27 18:43:17 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om så, kan jag komma runt problemet genom att nu ansluta nya 40 GB-disken som masten mitt på – och den gamla 6 GB-hårddisken som slave i änden på IDE-kabeln?

 

Den typen av kabel har jag inte råkat på själv?

Men du kan alltid prova, så länge som din 40GB disk är byglad som master (och inte som Single Master, en del har även det valet) och din gamla 6GB disk är byglad som Slav så kan du prova att skifta possition.

 

Vad du annars kan prova med är att hålla kvar din nya 40GB disk som master på första IDE kabeln med din CD-ROM som slav på samma kabel och sätta 6GB disken ensam på IDE kanal 2 som Master.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du annars kan prova med är att hålla kvar din nya 40GB disk som master på första IDE kabeln med din CD-ROM som slav på samma kabel och sätta 6GB disken ensam på IDE kanal 2 som Master.

 

Jag gjorde enligt ditt förslag Tunna - och nu hittade datorn båda diskarna.

 

När jag startade upp så stannade den i BIOS och jag fick upp:

 

262144 KB

 

The following configuration was automatically updated:

Disk 1: 40 020 MB (0 den stora hårddisken)

Disk 3: 2110 MB (= en del av den lilla. Den är annars totalt på ca 6GB)

Tryckte på: "Save changes"

 

Under Diskhantering finner jag sedan båda diskarna som primära felfria diskar och partitioner och med den stora som systemdisk.

 

Allt har alltså funkat, men finns det ev. något sätt att komma åt resten av den lilla hårddisken? Som sagt, kvar finns nu bara 2 GB av diskens ursprungliga 6 GB... Men är nu en del borta här, så visst var det här i alla fall bättre än förut. Nu kan jag i alla fall utnyttja 2 GB på den gamla som backup...

 

Till sist:

Har varit inne på Windows sajt och tagit kopia på länken Bli ägare till ny mapp, men jag kommer inte åt den lilla disken och filerna där när jag startat upp och är inne på den stora disken (systemdisken).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa att bios inte detekterar din lilla disk rätt, du har då två val.

 

Antingen så kör du en manuell detektering och kontrollerar att den uppfattar Cylinders, Heads och Sectors rätt och gör den inte det så ställ den på User och ställ in rätt uppgifter manuellt, dessa uppgifter brukar stå på ettiketten på hårddisken.

 

Eller så ställer du in i bios "None", alltså "ingen" på secondary master dvs den kanalen som lilla disken sitter på, du begär alltså att bios skall ignorera den enheten helt, då kommer XP och diskhanteraren hitta den ändå och du bör få tillgång till hela utrymmet.

 

Första valet är naturligtvis bäst, då kan du komma åt den disken ifrån en boot disk om datorn skulle krascha, i annat fall krävs att Windows XP är igång för att du skall kunna läsa innehållet på hårddisken.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunna, men nu börjar det nog bli för avancerad för mig? Vet ingenting om detektering, Cylinders, Heads och Sectors. Är överhuvudtaget mycket dåligt bevandrad i BIOS.

 

Har heller ingen boot disk,om det inte är CD-ROM:en med XP? Och så, inte minst, detta med OM datorn kan krascha… :-(

 

 

Här låter det tyvärr såsom om det trots allt är bättre att låta formatera den lilla hårddisken och använda de 2 GB som finns kvar.

 

För att kunna ge mig i kast med de operationer som ska till, skulle jag nog behöva ”idiotguider” både för de där ändringarna i BIOS och hur jag ska bete mig om datorn kraschar…

 

Jag är glad över att du har hjälpt mig så mycket att jag nu har lyckats få den stora disken installerad rätt och trots allt dessutom fått en backup på 2 GB. Plus att jag samtidigt lärt mig en del om byte av hårddisk på samma gång, såväl kunskapsmässigt som själva hantverket vid monteringen... Stort tack för allt Tunna!

 

Ha de så bra!

MVH

stickans

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...