Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Outsourcad igen!

0x2A

Recommended Posts

H.

Ska berätta lite om min arbetssituation, arbetar på ett större industriföretag med service av fastighet och dess

media till produktion.

Trivsamt omväxlande arbete.

För tre år sedan fick företaget för sig att outsourca serviceverksamheten, personalavdelning och lite andra uppgifter till Manpower Industriservice, för att industriföretaget (S) skulle hålla på med sin kärnverksamhet.

Det innebar att man plötsligt fick gå på en arbetsintervjuv igen och gå på en del _person_utvecklande personalkurser och annat amerikanskt presteramerhelatiden-lullull.

Man fick behålla det jobb man hade, lön, arbetsår och plats alltså ingen Nisse-pool samt en del mindre försämringar, när man inte kunde använda sig S's personalresurser.

Det innebar också att vi fick sätta igång ett faktureringssystem från istort sett scratch så vi kunde ta betalt för våra tjänster av S.

Plötsligt blev jobbet ett stressigt arbete med en väldans massa extra _viktiga_ pappersjobb, SLA och brytdatum.

Tre har fått sparken, en nyanställd (utan erfarenhet) med samma mängd jobb.

Nåväl nu tre år senare börjar det fungera hyfsat, då säljer Manpower plötsligt verksamheten till ett amerikanskt riskkapitalbolag; Argan Capital, (de har bla ägt Parcan (byggnadsisolering i rödvita plastrullar) och flyttat

det från Finland till Polen och sålt det med vinst.))

Vilket innebär att man blir outsourcad igen, man har ingen förtur till jobb inom varken Manpower eller S men

får som förut behålla jobb, arbetsår och plats, samt antagligen ytterligare försämringar.

Fan vad liten man är.

Det luktar som att det kommer att hända igen om ett eller två år.

-

Känner med dig. Själv har jag en arbetssituation som också är under all kritik. Företaget är så slimmat att inger får vara sjuk :thumbsdown:.

Är man sjuk så är man en svikare. Har blivit lovad avlastning och att någon annnan skall få lära sig mina arbetsuppgifter så det inte blir katastrof vid sjukdom men frågan är bara när.. Har jobbat på samma ställe i 5 år nu utan avlastning, har huvudansvaret för logistik och produktionsplanering. Är förvisso inte utan jobb utan snarare tvärtom vi behöver vara två. Ingen kan mitt jobb, bara bitar av det så blir jag borta mer än en vecka så tar det en vecka att reda ut eländet efter de andra. De är medvetna om problemet men gör inget åt det så jag har börjat gå hem efter mina 8 timmar så får det som jag inte hinner bli liggande. Jag kan inte jobba 10-12 timmar varje dag. Jag jobbar för att ha råd att vara ledig på min fritid inte för att vara utan den helt. Vill ha ett liv utanför jobbet. Det känns som man är livegen ibland.

Man är mycket liten ibland. :thumbsdown:

Milla

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

[inlägget ändrat 2006-11-24 08:32:50 av Datamilla]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...