Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utslagshastighet i golf


NoiseKiller

Rekommendera Poster

NASA hävdar dock att bollen redan om tre dagar kommer brinna upp när den når jordens atmosfär. Under den tiden kommer den ha cirkulerat minst 48 gånger runt jorden, skriver Reuters.

Källa:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,938388,00.html

 

Okej - jag vet att Aftonbladet inte alltid har alla rar:ar i rellen - men de hänvisar ändå till en beräkning från Nasa.

Historien handlar om en golfboll som slagits ut av en kosmonaut med avsikten att slå längsta golfslaget någonsin. Inget jag lägger någon större vikt vid.

 

Nu kommer argumentet till forumvalet Matematik. För 48 varv på 3 dygn låter onekligen väldigt kvickt.

Omkreten på vår lilla glob är 40.076 km, utslagspunkten ligger förståss en bit ut i "jymden" och har sannolikt större omkrets - men strunt samma.

40,076*48/72=26.717 km/h.

Nu har jag inte tagit hänsyn till jordens rotation osv och det är förhoppningsvis någonstans där _min_ beräkning falerar. Annars måste han fått in en riiiktig lyckoträff..?

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du bara släpper en boll under en rymdpromenad har den väl redan den farten relativt nån punkt på jorden?
Nja. Låt säga att rymdstationen står still i förhållande till jorden. Då blir den relativa hastigheten 40076/24 = 1670 km/h. Men då blir det ju plötsligt så relativt, att för honom behöver han inte ens slå bollen för att den ska komma runt jorden. Så då väcks frågan - är 48 varv runt jorden innefattat jordens rotation dvs ur perspektiv ifrån jorden, eller är det 48 varv oberoende om jorden snurrar eller ej?

 

Jag borde verkligen inte bry mig så mycket om detta. :)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att rymdstationen står still i förhållande till jorden.

 

Om vi sen antar att jorden är liten som en ärta och... Nej, man kan ju inte bara anta en sak om man ska räkna på verkliga fenomen, man måste ju utgå från verkligheten :)

 

Om man nu ska tro denna sida så gör ISS ett varv runt jorden på 90 minuter. På 3 dygn blir de just 48 varv.

 

http://www.freemars.org/jeff/speed/index.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad de skulle sagt om han tappade greppet om golfklubban...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska tro denna sida så gör ISS ett varv runt jorden på 90 minuter. På 3 dygn blir de just 48 varv.

Där ser man. Jag borde alltså personligen kunna slå hans rekord. För jag skulle naturligtvis sätta min boll i relation till rymdstationen, och på så vis få samma utgångshastighet. Sen om min boll stannar eller ej kan ju knappats ha någon större betydelse i sammanhanget eftersom min sannolikt aldrig brinner upp i atmosfären.

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

[inlägget ändrat 2006-11-23 14:06:13 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu ska tro denna sida så gör ISS ett varv runt jorden på 90 minuter. På 3 dygn blir de just 48 varv.

Isåfall är ju "mysteriet" löst. När de rapporterade om det här för ett par månader sen sades det att utslaget skulle ske i motsatt riktning till färdriktingen. Bollen får då alltså en något lägre hastighet än rymdstationen med omloppstiden kan väl ändå forfarande jämföras ungefärligt med ISSs hastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad de skulle sagt om han tappade greppet om golfklubban...
Då hade han dessutom varit den som kastat en golfklubba längst i universum också. :)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade han dessutom varit den som kastat en golfklubba längst i universum också.

Samt i värsta fall orsakat ISS totala undergång, även om NASA antytt att en kollision med golfbollen är försvinnande liten. (det var f.ö en väldigt lätt boll; den vägde väl lika mkt som tre dollarsedlar). Jag skulle tippa att klubban satt väl förankrad vid kosmonatuten eller stationen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pja, du får väl köpa en biljett dit och träna på golfsvingen tills det blir av att åka.

 

Fast bäst vore ju att vänta på en tur till månen eller Mars och då slå bollen rätt ut i rymden, då kanske den aldrig stannar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slå bollen rätt ut i rymden, då kanske den aldrig stannar :)

Världens första hole-in-one i ett svart hål vore något...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det inte blir några protester efteråt som att man ska bevisa att bollen faktiskt rullat ner i hålet

Äh, man får väl anställa några ALU-funktionärer, eller PRAO-elever, som man skickar in i hålet och bekräftar det :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då ställer man sig frågan - Om man slagit ner en boll i ett svart hål, går det då någonsin att bevisa att man träffat hålet? Om man skickar ner en PRAO-elev, hur ska denne kommunicera tillbaka? Kan man binda ett långt rep runt magen och sedan rycka en gång för ja, 2 gånger för nej?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skickar ner en PRAO-elev, hur ska denne kommunicera tillbaka? Kan man binda ett långt rep runt magen och sedan rycka en gång för ja, 2 gånger för nej?

Ok, jag erkänner, det var i själva verket ett fördolt försök att lösa arbetslöshetsfrågan (det funkade ju för sossarna) ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...