Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förlorad parition efter XP installation


PeeJay

Rekommendera Poster

Jag installerade om mitt XP system på en sata disk häromkvällen med en gammal ide disk också inkopplad. Trodde i min enfald att det var på sata disken installationen gjordes. I stället gjode systemet började installation på en tom del av ide disken på 20 Gb. Jag gick inte vidare utan lyckades få igång sata-disken. Nu ser jag att ide disken är 200 gb stor men det är bara 20 gb tomt utrymme som är tillgängligt. Kan jag på något sätt få tillbaka de övriga 180 gb data som inte syns som en partition över huvud taget ugan att ta bort datat?

/Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en tidigare version av XP (innan Service Pack 1) så kan du inte ha så stora partioner. Antingen så skaffar du dig en "nyare" version av XP eller så partionerar du din nya disk så att du t ex avsätter 10GB för XP och program. När XP är installerat så uppdaterar du via "Windows Update", efter det så kan du skapa en partion på resten av din disk.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var otydlig. Från början hade jag bara en stor hårddisk på 200gb. Av dessa var 180 Gb fyllda med data medan resten var oanvänt. Av en olyckshändelse lät jag XP (SP2) påbörja installationen av operativet på denna hårddisk och om jag fattar det rätt så började installationsprogrammet med att skapa en paritition på det tomma utrymmet. När jag nu istället har installerat allt på min sata disk ser jag inget data på min gamla disk, som är tom och har ett tillgängligt utrymme på 20 gb. Resten är inte tillgängligt alls. Finns det någon metod för att få tillbaka resten av disken utan att tappa innehållet (som jag hoppas inte redan har försörts)?

Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortse från denna tråd, men har någon tips på bra program för att rädda data. Har råkat göra en snabbformatering av en datadisk vid installation av xp (som inte har skrivits över sedan dess).

Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...