Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adobe Photoshop Elements på USB


RolfCarlsson

Rekommendera Poster

Jag ska försöka göra en lång historia kort:

 

Jag är ordförande i en förening som heter SeniorNet Roslagen. Vår riksorganisation, SeniorNet Sweden, har ett avtal med Dustin Partner som gör att vi kan köpa t.ex. Adobe Photoshop Elements billigt.

 

Efter nyår ska vi ha kurser i den nya version 5 av detta program för våra medlemmar i Roslagen. För dem som har bärbara datorer är det inga problem. Men för dem som har stationära datorer hemma måste vi hyra en lokal med datorer. Troligen blir det på KomVux.

 

Där kommer vi ju inte att få installera den av oss inköpta versionen av programmet. Om programmet finns i dessa datorer så är det troligen en äldre version. Då kom jag på den smarta idén att i stället installera programmet på USB-minnen som deltagarna skulle kunna flytta mellan sina datorer hemma och KomVux datorer.

 

Tyvärr funkar det inte! Jag får felmeddelandet: "Photoshop Elements cannot run beacuse of missing of invalid registration information. Please reinstall".

 

Supporten på Adobe kan inte hjälpa mig utan rekommenderar mig att ta upp frågan i deras Forum. Men jag börjar här för att förhoppningsvis slippa översätta allt till engelska.

 

Rolf Carlsson

www.senros.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att när man installerar programmet så lägger det in nödvändig information i registret i datorn och när man sedan startar programmet så läser det denna information från registret. Det går således inte att göra som du har tänkt.

 

Dessutom så står det väl i licensavtalet att programmet bara får användas på en dator. I varje fall är det så i version 3: http://www.adobe.com/se/products/eulas/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du önskar är en s k "portable application". Om detta funkar eller inte har jag ingen aning om men det kan ju vara värt ett försök:

 

http://reymendoza.blogspot.com/2006/08/portable-photoshop-cs2-26mb.html

 

Som Cecilia skriver finns det licensvillkor att ta hänsyn till. Såvitt jag kommer ihåg säger de att programmet får instelleras på flera datorer så länge det används av samma person på alla ställen. Det ska alltsp vara ok att installera både på sin egen jobbdator och dator hemma. Detta var för Photoshop 5 kanske ska nämnas.

 

[Edit]Ahh ser nu att du frågade om Photoshop Elements... Nå, kanske proceduren går att modifiera så den funkar för Elements?

 

[inlägget ändrat 2006-11-22 11:41:56 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...