Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-bränning från början!


Råna Ica

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver hjälp från början.

Jag har många filmfiler, i huvudsak med formatet .avi.

Detta vill jag konvertera till ett format som kan läsas av alla dvd-spelare, oavsett om de kan läsa xvid eller svd o.s.v.

Jag har förstått att dessa format är .vob, .ifo och .bup... Rätta mig gärna om jag har fel! (Jag vill kunna se på filmerna på så många dvd-spelare som möjligt helt enkelt.)

Min dvd-spelare heter Sony RDR-GX300 och har, som jag försökt kolla upp, inga "extra" funktioner, som vissa andra spelare har, som har stöd för divX, xvid, mpeg4, dvd, svd och allt vad det heter.

 

Fråga 1: Jag behöver något bra (gratis?) program som är någolunda enkelt att förstå sig på, gärna på svenska, men eng går oxå bra. Det ska kunna konvertera .avi filerna till något av de andra (ovan) formaten (.vob, .ifo, .bup).

 

Fråga 2: Jag har Nero som brännprogram, men har svårt att få detta att fungera, även när jag läst instruktioner å kollat på internet efter hjälp. Några tips om bättre brännprogram?

 

Fråga 3: Låter denna lösning rimlig om jag vill kolla på mina filmer på min dvd eller har ni andra tips eller lösningar?

 

Detta verkar vara det jag kommer på för tillfället. Jag lägger till mer senare om jag kommer på nåt viktigt! Tacksam för svar!

 

P.S. Jag vill bränna på DVD-R/+R, alltså INTE rewritable.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nero är jättebra tycker jag. Om du har Nero 6 ska du använda Nero Vision Express, har du Nero 7 ska du använda Nero Vision. Dessa program tar dig genom processen steg för steg och fixar allt som menyer och liknande. Resultatet blir en DVD som fungerar i alla vanliga dvdspelare.

 

Vad är det som inte fungerar bra med Nero?

 

Det finns hägvis med alternativ till Nero. Roxio har t ex ett som är rätt likartat (DVDBuilder). Andra alternativ jag har använt är till för dem som vill styra processen mer i detalj: DVDit! Pro, DVD Architect, Sonic Scenarist. De är också betydligt dyrare än Nero.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, vaddå? Kan man använda Nero både till att konvertera till t.ex. .vob och bränna ut till DVD-video?

 

Jag har inte fattat vilka olika delar av Nero som gör vad, det är ju liksom inte ett program, det e flera stycken man kan välja på i samma program... Jag har svårt att förstå det.. Kan inte skillnaden..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, vaddå? Kan man använda Nero både till att konvertera till t.ex. .vob och bränna ut till DVD-video?

 

Ja, precis som jag skrev.

 

Jag har inte fattat vilka olika delar av Nero som gör vad, det är ju liksom inte ett program, det e flera stycken man kan välja på i samma program... Jag har svårt att förstå det.. Kan inte skillnaden..

 

Som jag skrev, Nero Vision Express om du har Nero 6, Nero Vision om du har Nero 7. Absolut inget mer komplicerat än så.

 

"Nero 6" och "Nero 7" är samlingsnamnet för den bunt program som ingår. Man kan säga att Nero 6/7 motsvarar Office medans Nero Vision (Express) motsvarar Word.

 

Jo, det är en hel del program. I min Nero 7 finns det ett som heter "Nero SmartStart" eller liknande. Då får man följa en rätt omfattande Wizard istället och blir guidad till rätt ställe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova nu istället det jag säger:

 

Nero Vision Express om du har Nero 6, Nero Vision om du har Nero 7. Absolut inget mer komplicerat än så.

 

Det är steg för steg genom hela processen, fårn ax till limpa, ehh, från filmsnuttar till färdig dvd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag ska försöka, så svarar jag sen å säger om det funkar eller inte för mig. Kan dock ta ett tag eftersom brännaren är på den andra datorn hos den andra föräldern :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid kan det ta om man ska både konvertera och sen bränna?

Efter hur lång tid vet man att nåt gott galet? Vad är "för lång tid"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märks ju hela tiden om nåt händer eller inte. Hur lång tid det tar beror ju på hur mycket film det är och hur snabb datorn är. För att testa att det överhuvudtaget fungerar kan du ju prova med en riktigt kort filmsnutt på nåt minut eller så, det ska inte ta många minuter att konvertera och bränna.

 

Testade just med en filmsnutt på 3 minuter 40 sekunder (animation), det tog bara drygt en minut att konvertera + bränna. En 19 minuters film (från TV) tog 19 minuter att koda om + bränna.

 

I Nero Vision ser du ju hela tiden en "progress bar" som tickar fram, har den stannat eller vad?

 

[inlägget ändrat 2006-11-28 19:25:54 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag inte har haft tid att prova än, så jag vet inte än. Jag ska prova när jag får tid, just nu har jag fullt upp med studier..

 

[inlägget ändrat 2006-11-30 15:00:51 av Råna Ica]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå igen!

Nu sitter jag här framför datorn med Nero och DVD-brännaren.

Skulle behöva/vilja ha lite hjälp nu om det finns nån som kan hjälpa..??

 

Jag har Nero 6, men inte just Nero Vision Express. Den har jag inte. Jag vill prova att bränna en .ogm fil till DVD-film.. Går det?

 

Vet inte varför vi inte har Vision.. Kan inte hitta någon installationscd heller..

 

[inlägget ändrat 2007-01-02 20:33:02 av Råna_Ica]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...