Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nån som kör Linux på företaget?


Micke__1

Rekommendera Poster

Samma drivrutin till alla program på samma dator

 

Jo precis, jag blev bara lite tveksam efter vad du skrev :)

 

Oftast beror det på att det enskilda programmet tar upp sin egna skrivardialog med inställningar..

 

Mmmm och det är ju synd. På windowssidan kan ju dialogerna också se olika ut men klickar man på "properties" hamnar man alltid i samma standarddialog som är anpassad efter skrivaren.

 

Nå, det kan säkert vara så att vi är hänvisade till nån generisk drivrutin. Det är väl en sak att ta upp med supporten för så här pass dåligt ska det ju uppenbarligen inte fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en ökänd tråd på mailinglistan desktop_architects@lists.osdl.org om utskriftsdialogen i GNOME, om nån råkar vara uttråkad: http://lists.osdl.org/pipermail/desktop_architects/2005-December/000389.html

 

Svjv så är det största problemet (i GNOME) att all funktionalitet inte exponeras i användargränssnittet (men jag tror att dom jobbar på det).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Frederic told that the options from the PPD file are intentionally mot

listed in the printing dialog, the usability team of GNOME was against

listing these options. They clutter the dialog and can be more confusing

than useful to the user."

 

Men kära nån, menar de på allvar att knappen "properties"/"egenskaper" som finns i Windows (har inte sett den i KDE) "clutter(s) the dialog"?

 

Nå, jag ska testa med KDE istället och se om det gör nån skillnad.

 

Tack för tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat lite olika program:

 

firefox, konsole, acroread, konqueror.

 

firefox och acroread har sin egen variant av printerdialog som inte tillåter "alla" val.

 

konsole och konqueror har en dialog med en propertiesknapp som ger ungefär samma val som dialogen i Windows.

 

KDE och Gnome spelar ingen som helst roll i sammanhanget, exakt samma dialoger (men på ytan lite olika utseende).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...