Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nån som kör Linux på företaget?


Micke__1

Rekommendera Poster

Min fråga är om det är nån förutom hemanvändare här inne som kör Linux på företaget.

 

För det första, jag är ingen motståndare till Linux, även om jag jobbar som tekniker i windowsmiljön. Tvärtom så vill jag ha information hur man kan få ut linux till företagen.

 

Jag specar de problemen jag kan se så får ni gärna säga hur ni löst det.

 

1. Skrivarna, hur är det möjligt att få dessa att fungera med deras features. Att få ut en utskrift från linux kan funka, men inte att få tex den stora skrivaren att häfta eller skriva duplex. Hur har ni löst det?

 

2. Typsnitt, svårt när man har ett typsnitt i företagets profil och den inte finns i linux.

 

3. Program, tex löneprogram som körs på windows men inte finns för linux.

 

Om inte detta går att lösa, så är det näst intill omöjligt att få ut linux som klienter.

På serversidan så ser jag ett scenario att använda linux, och det är om progamvaran man behöver endast att kodad för linux. Detta om jag utesluter de två faktorer som många brukar ha som sälj pitch för linux, men som inte är vårt primära problem, de två sakerna är kostnaden för servern som är billigare, samt stabiliteten som kan vara bättre, men inte nödvändigtvis.

 

Om någon som har erfarenhet av detta vill svara vore det trevligt. Kom dock ihåg att jag inte skriver detta för att hetsa nån windows hatare, utan mest för min egna brist på linux kompetens.

 

mvh

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar på skrivbordet så har jag inte jobbat på något (större) företag där man använt Linuxbaserade skrivbordsburkar. Men i alla fall...

 

 

1. Skrivarna, hur är det möjligt att få dessa att fungera med deras features.

Det beror på vad det är för skrivare. T ex funkar Epson och HP i regel väldigt bra: http://www.linuxprinting.org/suggested.html