Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nån som kör Linux på företaget?


Micke__1

Rekommendera Poster

Min fråga är om det är nån förutom hemanvändare här inne som kör Linux på företaget.

 

För det första, jag är ingen motståndare till Linux, även om jag jobbar som tekniker i windowsmiljön. Tvärtom så vill jag ha information hur man kan få ut linux till företagen.

 

Jag specar de problemen jag kan se så får ni gärna säga hur ni löst det.

 

1. Skrivarna, hur är det möjligt att få dessa att fungera med deras features. Att få ut en utskrift från linux kan funka, men inte att få tex den stora skrivaren att häfta eller skriva duplex. Hur har ni löst det?

 

2. Typsnitt, svårt när man har ett typsnitt i företagets profil och den inte finns i linux.

 

3. Program, tex löneprogram som körs på windows men inte finns för linux.

 

Om inte detta går att lösa, så är det näst intill omöjligt att få ut linux som klienter.

På serversidan så ser jag ett scenario att använda linux, och det är om progamvaran man behöver endast att kodad för linux. Detta om jag utesluter de två faktorer som många brukar ha som sälj pitch för linux, men som inte är vårt primära problem, de två sakerna är kostnaden för servern som är billigare, samt stabiliteten som kan vara bättre, men inte nödvändigtvis.

 

Om någon som har erfarenhet av detta vill svara vore det trevligt. Kom dock ihåg att jag inte skriver detta för att hetsa nån windows hatare, utan mest för min egna brist på linux kompetens.

 

mvh

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar på skrivbordet så har jag inte jobbat på något (större) företag där man använt Linuxbaserade skrivbordsburkar. Men i alla fall...

 

 

1. Skrivarna, hur är det möjligt att få dessa att fungera med deras features.

Det beror på vad det är för skrivare. T ex funkar Epson och HP i regel väldigt bra: http://www.linuxprinting.org/suggested.html

 

2. Typsnitt, svårt när man har ett typsnitt i företagets profil och den inte finns i linux.

Jag förstår inte riktigt frågan? Självklart kan du installera egna typsnitt.

 

3. Program, tex löneprogram som körs på windows men inte finns för linux.
Om programmet bara finns för Win32 och inte funkar i WINE så kan man köra en Windows terminalserver och använda rdesktop.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

Skrivare/kopiatorer av de större modellerna är det nog mest gestetner, nrg som används på de företagen jag supportar. Jag ska läsa länken du skickade och se om jag kanske får svar på några frågor.

 

Ang typsnitten, så var det en kund som hade ett köpt ett typsnitt och det endast gick att få till pc och mac. Detta var dock några år sedan, så det kan hända att man får det till alla tre platformarna idag. Vet inte detta dock.

 

Hur stor del av win32 programmen fungerar under wine, har de inriktat sig på de mest vanliga eller ska den klara det mesta som fungerar under windows?

 

//Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang typsnitten, så var det en kund som hade ett köpt ett typsnitt och det endast gick att få till pc och mac.
Så länge det rör sig om Truetype-, Postscript- eller Opentype-typsnitt så är det inga problem. Oftast används FreeType-biblioteket för att rita upp typsnitt: http://freetype.org/freetype2/index.html#features

 

Att det sen står "Mac" eller "PC" betyder ungefär lika mycket som Windowsklistermärkena som brukar finnas på nya datorer.

 

En hel del windowsprogram funkar helt eller till viss del i Wine, en hel del funkar inte. Sannolikheten är större att de funkar om wineutvecklarna själva har arbetat specifikt för att få ett visst program att funka. Det enda man kan göra är att testa och rapportera ev fel man stöter på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Att det sen står "Mac" eller "PC" betyder ungefär lika mycket som Windowsklistermärkena som brukar finnas på nya datorer.

 

Nja, i Linux funkar nog (ärligt talat vet jag inte, kör aldrig Linux som klientOS) ett PC-typsnitt bäst eftersom Macens typsnittinfo oftast är lagrade i resursfilerna.

I de fall jag kör exempelvis Ghostscript under *nix så är det så i allafall.

 

Men, det är inga problem att konvertera typsnitt, exempelvis med transtype:

http://fontlab.com/Font-tools/TransType/

(men det är ju inte säkert att din fontlicens tillåter det).

 

 

/johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om typsnittet är inkletat i en resursfil kan man använda fondu för att få fram den: http://fondu.sourceforge.net

 

Att omvandla mellan Type 1 och Truetype är väl mindre bra, bl a därför att TT använder kvadratiska beziérkurvor medan Type 1 använder kubiska beziérkurvor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det kanske t o m ett font paket som gör att man får alla windows standard fonter till Linux? Har för mig att inte det gick pga licens problem, men ni kanske vet mer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är om det är nån förutom hemanvändare här inne som kör Linux på företaget.

I huvudsak, jag har förvisso en hel hög med datorer till mitt förfogande men min huvudsakliga arbetsstation/laptop kör linux sen många år tillbaka.

 

1. Skrivarna, hur är det möjligt att få dessa att fungera med deras features. Att få ut en utskrift från linux kan funka, men inte att få tex den stora skrivaren att häfta eller skriva duplex. Hur har ni löst det?

Det bara fungerar, jag har förvisso bara kört HP, Epson, Sharp och Kyocera (kanske någon enstaka Canon som jag förträngt) men stödet för duplex-enheter och annat använder jag flitigt.

 

2. Typsnitt, svårt när man har ett typsnitt i företagets profil och den inte finns i linux.

De distributioner jag kör på desktops (i huvudsak Mandriva just nu) har inget som helst problem att använda Truetype. Har du typsnitten som truetype-filer så är det är bara att lägga till typsnitten, har du dem inte som truetype så borde du ha betydligt större besvär att använda dem i Windows än i linux.

 

3. Program, tex löneprogram som körs på windows men inte finns för linux.

Nästan alla sådana program håller idag på att flytta över till webben som en alternativ klient. Jag har ett program kvar som jag inte kan komma åt annat än från en Windows-maskin och även om jag nog tror att jag skulle kunna köra den under Wine så kör jag vid de tillfällena hellre en remote desktop-anslutning mot en windows-maskin som är till just för att linux och mac-användare ska kunna använda programmet.

Om man har ett lönesystem som bara fungerar i Windows så känns det spontant som om det finns två rätt sätt att hantera det hela.

alt 1 Kör Windows där det behövs

alt 2 Byt lönesystem

Att ge löneadminstratören en lösning som bara resulterar i att han/hon måste sitta och köra remote desktop hela dagen gör ingen gladare och resulterar dessutom i en mer komplex miljö som är svårare att hantera.

 

Har man inte en hel armé av löneadministratörer så ser jag ingen större anledning att låta en sådan sak begränsa.

 

Linux är inte magi på något sätt, det mesta bara fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du pratar om skrivarna, är det lokala eller nätverksanslutna?

 

Det mesta bara fungerar låter som ett ms citat :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du pratar om skrivarna, är det lokala eller nätverksanslutna?

Jag har inga lokala skrivare.

Som alltid i linux-välden kan man även ansluta nätverksskrivare på en handfull olika sätt. Skulle tro att graden av stöd varierar lite beroende på om man kör CUPS, lpr eller något annat (som t.ex att mappa upp skrivarna som windows-resurser).

Kan inte på rak hand komma på att jag gjort något mer än att starta datorn för att få mina CUPS-skrivare tillgängliga med den funktionalitet jag vill men vad våra administratörer har gjort på serversidan har jag ingen aning om (förmodligen har de inte gjort något specifikt för linux-användare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör våra nätverksanslutna skrivare via CUPS (bara HP-skrivare) och som fhe säger så

har inget speciellt gjorts gällande administrationssidan annat än att man skapar köerna som 'raw' på printservern. Iom det så låter man klienterna ta hand om styrningen via sina egna 'drivrutiner'. På det här sättet kör vi en blandad Linux/Windows klientmiljö utan problem.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har våra skrivare via CUPS.

 

Tråkigt nog finns det betydligt färre inställningsmöjligheter från Linuxburken än det gör från Windowsburken (antal sidor per papper, var "häftning" ska göras), tillräckligt för att jag alltid skriver ut från Windowsburken när jag har möjlighet till det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antal sidor per papper

Det där brukar jag alltid ha på alla skrivare (t.om på den bläckstråleskrivare jag inte har det på när jag kör Windows). Trodde i min enfald att det var något KDE skötte när den inte kunde överlåta det på skrivaren.

 

Vad gäller häftning antar jag att det är rätt drivrutinsberoende vad den klarar att berätta för skrivaren så du har säkert rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade just med Firefox på Linux och Windows mot samma skrivare (laser).

 

På Linuxburken kan jag bara välja pappersstorlek och marginaler på utskriften.

 

På Windowsburken kan jag välja stående/liggande, dubbelsidig utskrift och i så fall var "häftningen" ska ske, antalet sidor/papper. Dessutom kan jag klicka på "advanced" och då få 20-30 ytterligare inställningar som verkar vara för just den här skrivaren.

 

"Linux Managed WorkPlace" kallar HP detta jag kör. Det betyder väl mest att saker och ting är icke-standard och att man dessutom inte kan göra nåt åt det själv. På pluskontot finns det en support att ringa till. Jag skulle ju kunna ringa dit och fråga hur jag gör samma inställningar som jag kan göra i Windows :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutin till vad?

 

Jag kan ju inte ha drivrutiner till varenda skrivare som finns på företaget, det tror jag knappast att Windowsburken har heller. Det verkar snarare vara så att Windowsburken pratar med skrivaren på något vis för att se vilka möjligheter just den skrivaren har. Men, kanske jag gissar fel.

 

Och funktioner som att skriva två förminskade sidor på ett papper och att vända si eller så är väl knappast en uppgift för en drivrutin?

 

"enscript" som jag använder för att skriva ut kod klarar av det och det är ju på samma burk där Firefox INTE klarar av det, de borde ju använda samma drivrutin, eller hur?

 

Hur som helst, jag har bara vanlig användarbehörighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "häftning" menar jag itne att häfta ihop sidorna utan att styra de olika sätt man kan vända utskriften på beroende på om man senare vill häfta på "korta" eller "långa" sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I windows har du drivrutin till varje skrivare, vanligtvis laddar de ner den från servern när du installerar skrivaren. Och det är drivrutinen som gör så användaren kan använda alla skrivarens funktioner, förutom att bara skriva ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det förstår jag. Frågan var väl snarare var olika funktioenr ligger.

 

Programmet "enscript" kan som sagt skriva ut två sidor på ett papper, stpende eller liggande. Där finns alltså funktionen.

 

I Firefox finns den inte.

 

Är det Firefox som är "puckat" eller är det så att funktionen inte finns i drivaren utan i programmet?

 

I min printerdialog på Linux har jag runt 200 skrivare att välja mellan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde givetvis vara samma drivruitin som du skriver ut ifrån om det är samma dator.

 

Om du har 200 skrivare att välja på så gissar jag på att företaget är ganska så stort. Hur många är det som sitter på en linux burk? eller är ni ett antal väl utvalda testpersoner?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma drivrutin? Till alla 200 skrivarna?

 

Funktionaliteten finns i ett program men inte i skrivardialogen vlket är tråkigt eftersom skrivaren uppenbarligen klarar av det. Och utskriftsdialogen i ett tredje program ser ut på ett helt annat sätt. AcrobatReader fixar inte heller såna utskrifter. Nånting säger mig att en betydande del av utskriftsfunktionerna ligger i de enskilda programmen?

 

Summan blir i alla fall att vill jag skriva ut dubbelsidigt och flera sidor på ett papper ja då får jag så vackert göra det från Windowsburken.

 

Jag vet inte hur många som kör Linux, många är det i alla fall. Tusentals antagligen. Det är vår primära utvecklingsmiljö sedan ett par år så det är så "skarpt" det kan bli.

 

Installationen är centralt styrd så jag kan inte göra nåt åt den själv annat än det man kan göra som vanlig användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska uttnyttja specifika funktioner, dubbelsidig utskrift, häftning osv, så måste du ju ha rätt drivrutin till varje skrivare. (Å andra sidan antar jag att det bara är några få som du använder, det är väl knappast så att du använder alla 200?)

 

Att skriva ut flera sidor på en, det borde fungera ändå. Vad kör du för skrivbordsmiljö? Om du kör t.ex. KDE, när du isf skriver ut från Firefox går den via kprinter eller inte? Om den inte gör det, testa att skriva ut dit så kan du säkert göra det.

Där kan även gå in under properties och välja t.ex. driver settings för att komma åt en mängd inställningar på skrivaren (t.ex. angåend häftning). Detta förutsätter givetvis rätt ppd-fil osv...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma drivrutin till alla program på samma dator, inte till alla skrivarna.

Det fungerar så att en skrivare har en del funktioner, sen är det drivrutinen som ser till att datorn kan använda dessa. Om man inte kan använda alla funktioner så är det troligast att drivrutinen är en generell som passar flera olika skrivare, och bara klarar basic inställningarna. men det har du säkert förstått.. kvarstår gör ju dock problemet att inte det går att skriva på samma sätt från olika program på samma dator.Oftast beror det på att det enskilda programmet tar upp sin egna skrivardialog med inställningar..

 

Jag använder suse hemma, och skulle installera en skrivare, och såg till min förvåning, när den uppdaterat skrivarlistan, att våra kopiatorer och färgskrivare fanns med i lista... ska se hur det kan tänkas fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det bara några få jag använder, 1 för att vara exakt :)

 

Pinsamt nog vet jag inte vilken skrivbordsmiljö jag har. Vi har rätt nyligen bytt från egna installationer till denna "Linux Managed WorkPlace" (LMWP) baserad på Suse. Jag är hyffsat säker på att det inte är KDE i alla fall (som jag inte tycker om, känns alldeles för slö) utan snarare Gnome.

 

Vid tillfälle ska jag se till att få tillbaka min WindowMaker som jag var mycket nöjd med sist. Minimalistisk och vad som behövs.

 

kprinter vet jag inte vad det är. Vi använder CUPS och såvitt jag förstår (genom lite googlande) ska de passa bra ihop?

 

Rätt ppd-fil - förutsätter antagligen root för att ändra det?

 

Hmmm, kanske dags att höra med supporten vad de pysslar med?

 

Tack för tipsen!

 

Ni ska få poäng alla som försöker hjälpa till, hoppas jag kom ihåg alla.

 

[inlägget ändrat 2006-11-24 18:16:26 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...