Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDE fel? hittar ej hårddisk


Pumafliff

Rekommendera Poster

Har en dator som gäckar mig lite...

 

Fick ta över den som repobjekt och den har ingen HD när jag tar över den. Får även med restore-skivor till den så jag slänger in en disk och kör skivorna som återställer datorn till ursprunget för hundra år sedan.

 

Installationen gick bra. OP är XP home SP1.

 

När jag sedan startar om datorn så stannar den upp länge och scannar IDE drives... säkert i 2 minuter. Om jag låter den vara här så säger den sedan NONE på båda primary (där min enda disk sitter), men den hittar CD-ROMen som är secondary master. Därefter tuggar den vidare och utför PCI listningen. Därefter försöker den boota via CD (som jag satt som andra boot option), men eftersom inte systemskiva är i så får jag ett felmedd.

 

Om jag däremot entrar bios första ggn som den stannar upp och scannar efter IDE drivers så händer följande. Först så hittar den ingen disk på primary, men den hittar cdn på secondary. Den hittar inte heller disken om jag forcerar den att detektera. Om jag däremot väljer att återställa bios med FAIL/SAFE, och sen sparar och går ur så väntar den återigen länge vid IDE detektionen, men efter ett tag hittar den disken. sen tuggar den vidare och ovanför PCI-listan står det då "Pri. Master Disk HDD S.M.A.R.T. capability .... Disabled".

Sen kommer PCI-listan, och sen kommer "boot from CD" -texten och felmeddelandet.

 

om referens kan jag nämna att jag testade med att ta bort cdn, och sätta disken i secondary. Det blev samma symptom med den skillnaden att jag fick operativet att starta varje gång jag först entrade bios. Jag behövde inte ens göra ngt i bios, bara gå in och vända. Sen när maskinen startade om efter att man varit i bios så tog det samma tid som tidigare, men den hittade disken och XP startade upp... så operativet finns iaf på disken..

 

Nån som har nån ide vart man kan börja snoka? jag har bytt batteri, men bara till ett från en annan dator och jag vet inte om det funkar heller. Har även provat utan batteri, men båda sakerna har gett samma resultat... inget.

 

tack tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nollställs bios varje gång du startar om datorn?

 

Är datorn såpass ny att det går att uppdatera bios från diskett?

Jag skulle nog börja med det i så fall.

 

Det låter som om det är något fel med antingen din ide-kabel eller

med ide-gränssnittet på moderkortet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...