Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Fel i en I/O-enhet

dullen

Recommended Posts

Halloj,

Jag har installerat en NEC ND-3570A brännare.

Men när jag stoppar i en skiva och trycker på enheter i den här datorn står det så här:

"E:\ är inte tillgänglig.

Begäram kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet."

Det står även så när jag försöker att öppna en skiva med min DVD-ROM. Den har funkat innan jag satt i den nya brännaren.

Jag har brännaren på master och den andra på slave.

Och i enhetshanteraren så finns det vara Primär IDE-kanal, det är ju min HDD.

Sekundär finns inte.

Någon som vet vad jag ska göra?

Den du har byglat master måste den sättas längst ut på kabeln, respektive slave på mitten. Räcker inte kabeln då, skifta byglingen.

Cable Select, det betyder att placeringen på kabeln avgör om det blir master eller slave. Om du sätter båda enheterna på CSEL ska det funka, men man rekommenderas alltid att bygla master och slave. Jag gör så, i alla fall.

Okej!

Jag testade att ha den som är master längst ut på kabeln.

När jag sätter i en skiva sätter fläktarna igång som förut men när jag trycker på enheten i den här datorn så är det bara en tom ruta.

Jag har testat med olika skivor.

Högerklicka på den här datorn, välj Hantera/Enhetshanteraren. Kolla så att inget gult frågetecken finns för någon enhet(=drivrutin ej installerad).

Öppna sedan DVD/CD-ROM-enheter, högerklicka på en i taget, välj Egenskaper. På fliken allmänt ska det stå att enheten fungerar korrekt. På fliken volymer, tryck Uppdatera. Där ska bl a stå vilken typ av enhet det är. Om du har en skiva i ska det stå LOGICAL VOLUME IDENTIFIER (X:) i tabellen, där X är enhetsbeteckning.

Hoppas du kan hitta nåt fel där.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...