Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mac OS X Beta ...

Ronny.

Recommended Posts

Det är väl bara Beta-verisionen som kräver 128 MB RAM minne ? Det blir ett stort steg annars (32 MB duger fint nu under 9.0.4) för dom flesta som har G3:or

"32 MB duger fint nu under 9.0.4"

Skojar du?

Jag har 128 MB på min G3:a (8.6.1), och det känns på tok för lite hela tiden...

Bara systemet äter ju 28 MB. Om man jobbar med exempelvis Dreamweaver 2.0 så behöver det en ca 48MB för att lunka på hyfsat. Vill man sen kolla i sina browsers så behöver väl IE 5.0 en sisådär 20MB (om man har några plug-ins installerade) och NS 4.7 lika mycket till. Outlook express äter en 10 MB och då har jag inte ens kört igång Imageready eller Fireworks (för att inte tala om Photoshop och Illustrator!). Flash är inte ens att tänka på...

Om det krävs 128 Mb RAM för att köra OSX behöver man ju åtminstone 256 MB i burken. Suck. Vad hände med alla små fina program, typ Pagespinner, som tuffar på med 2 MB så snällt...

Jo du har rätt ! Jag menade att köra ett rent system fungerar fint med 32 MB. Vilket det är sällan som man använder. För att du skulle kunna använda mer än bara starta datorn så är 64 MB att föredra. Vill du dessutom köra spel är det 128 MB som behövs

Sten-Erik Björling

Nyckeln här är om man skall använda Classic eller inte och vilka tillägg mm som den miljön innehåller. Min MacOS 9 kräver ca 45 MBytes bara för systemet vilket är det dubbla mot ett standardsystem. Även om jag kan använda en dator med 64 mbytes RAM så kommer det att tidvis märkas lite effekter av swappning (men mindre än man tror - VM i BSD/Mach är mycket effektiv). Om jag dessutom skall använda Classic-baserade spel som i sig kräver mycket minne så får jag mer bekymmer med 64 MBytes RAM. Använder jag Carbon-baserade applikationer eller Cocoa-baserade så räcker 64 MBytes minne mycket långt.

Notera att även W2K kräver 128 MBytes minne för att inte slöa ner och konstant swappa när man kör flera applikationer.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...