Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösenord till trådlöst nätverk?


quizz_kid

Rekommendera Poster

Jag har surfat med okrypterat nätverk i snart 1 år utan problem. Tills idag, då jag ser att någon har vart inne och ändrat namnet på mitt trådlösa nätverk. Nu börjar jag förstå hur lätt det är för någon att utnyttja en öppen anslutning. Jag har en stationär och en laptop. Vad jag förstår så måste jag nu skydda mitt nätverk med lösenord och grejer. Hur går jag tillväga?

 

MVH Love Hulten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du ska göra är att stänga av det trådlösa nätverket (tills vidare).

 

Sen kan du tala om vilken router/accesspunkt du har så är det säkert nån som vet hur man går vidare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]någon har vart inne och ändrat namnet på mitt trådlösa nätverk.
Det stora problemet är väl i så fall inte att du kör okrypterat utan att du inte har satt ett administratörslösenord som stoppar inkräktare. Dessutom så bör man sätta upp så att enbart godkända MAC-adresser tillåts ansluta.

 

Båda dessa "skydd" går naturligtvis att knäcka (om man har tid/lust/kunksap/verktyg) men det är minimiåtgärder.

 

Är du förövrigt säker på att det är ditt nätverk/router som någon ändrat på och inte bara så att du anslutit till en annan (öppen) accesspunkt? (har hänt i bekantskapskretsen:-)

 

Koppla upp dig med kabel till routern och byt adminlösen, sätt upp den/de datorer som får ansluta i Wireless Card Access List. Använd ipconfig /all för att ta reda på vilka MAC-adresser (för den trådlösa nätverksanslutningen) du har. Passa även på att aktivera krypteringen.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...