Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös router eller Accesspunkt?


fenderbender

Rekommendera Poster

Sitter på BBB 100mbit med 2 stationära och en laptop till samma switch. De två stationära ska förbli "sladdstyrda" men till laptopen är jag trött på att slita fram sladden varje gång jag ska flytta mig. Har hört att man istället för sladd mellan laptopen och switchen kan ansluta en trådlös router.. är det den bästa lösningen? Har läst lite om något som kallas acesspunkt oxå.. är det något att ha?

 

Känns så onödigt att köpa en router med en massa portar, när jag ändå ska gå igenom switchen. Switchen är från BBB dvs. deras egen och jag har telefoni osv genom den, så den vill/kan jag inte byta ut..

 

Gärna några konkreta köptips oxå. Behöver INTE vara några monster i 2000:- klassen utan snarare det enklaste men mest stabila som finns. Inga snabblänkar till pricerunner osv. bara för jag har redan kollat där och det hjälper mig inte så mycket!

 

Tips tips tips tack..!

Jag brukar alltid få så bra sådana här! smicker smicker ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad behöver du få ut för överföringshastighet till den bärbara? De billigaste enheterna (routrar/accesspunkter) klarar inte av att överföra data i någon högre hastighet, med tanke på att du har 100 Mb/s.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett kort som klarar 54 Mbps i min laptop..

 

Tankar i princip inget med den datorn, och ska jag göra det kan jag gott ta sladden. Somsagt det viktigaste är att jag får en enkel och stabil trådlös lösning som jag dessutom enkelt kan kryptera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då skulle jag rekommendera en utrustning med svensk support då kan du ju få hjälp därifrån om något krånglar. D-link, Zyxel och Netgear vet jag har svensk support, men det finns kanske någon mer. Och undvik de allra billigaste produkterna, som routrar för under 500 kronor.

 

Eftersom det är större efterfrågan på routrar än på accesspunkter så får man ofta betala mer för accesspunkter än för motsvarande router. Om det kommer att vara långt mellan router/accesspunkt eller om det är en störig miljö, t ex betongväggar eller om du har en bärbar telefon eller om det finns många andra trådlösa nätverk i närheten, så kan ju den typen som kallas något med Rangemax, MIMO eller liknande vara lämplig.

 

Netgears WPNT834 RangeMax 240 trådlös router har vunnit ett ett pris:

http://www.netgear.com/About/Awards.aspx

finns från 1077 kronor enligt Pricerunner.

Men då betalar man också för betydligt högre hastighet än 54 Mb/s (obs lufthastighet, överföringshastighet max ca 25 Mb/s).

 

Om det står att routern/accesspunkten klarar av krypteringen WPA2 så är det en nyare modell.

 

Det är några på Eforum som brukar rekommendera D-links DGL-4300, för att den är stabil och klarar höga hastigheter och höga belastningar.

 

Andra har kanske några andra tips om bra trådlösa routrar eller accesspunkter för hemmabruk?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men om vi löser det praktiska först, vad är egentligen bäst?

 

Jag har en switch från BBB som jag måste ha, ska jag bara plugga in den trådlösa routern i en av portarna på baksidan, så hittar den laptopen sen?

 

Är det enkelt att kryptera skiten sen? I dagsläget är jag inget kunnig på det där..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en switch från BBB som jag måste ha, ska jag bara plugga in den trådlösa routern i en av portarna på baksidan

Ja, det ska går bra. (Använd samma port till den trådlösa routern som du har nu till den bärbara.)

 

Här kan du läsa en del nyttigheter om trådlösa nätverk (T ex vad du ska tänka på när du ska kryptera överföringen): http://www.omwlan.se/ .

 

 

Vill du läsa oberoende tester över en del routrar? Här finns en del i så fall: http://www.tomsnetworking.com/2006/06/16/hardware_router_chart_june_2006/ .

(De blev några länkar, men jag hoppas att de är användbara för dig.)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok men om vi löser det praktiska först, vad är egentligen bäst?

Det går nog inte att svara på, det beror säkert på så mycket. Hur länge vill du kunna använda denna trådlösa utrustning? Har du flyttplaner så att du kanske inte kommer att ha Bredbandsbolagets switch i framtiden? Har du ett lokalt nätverk idag där du delar filer och skrivare mellan datorerna? Sedan är det förstås så att tillverkarna naturligtvis återanvänder sådant som antenner, radiokretsar etc i flera olika utrustningar så du kan säkert hitta samma delar i en accesspunkt som i en router.

 

Jag har en switch från BBB som jag måste ha, ska jag bara plugga in den trådlösa routern i en av portarna på baksidan, så hittar den laptopen sen?

Först ansluter du routern till switchen och då har du 2 alternativ:

1. Du använder WAN/internet-porten på routern för denna anslutning och då kommer routern att fungera som en router och skapa ett nytt subnet (undernätverk) för den bärbara datorn (ge den en IP-adress).

2. Du använder en av LAN-portarna på routern för denna anslutning och då kommer du att koppla dig förbi stora delar av router-funktionerna och använder routern som en (trådlös) switch. Det blir då BBB (dess switch?) som ger ut en IP-adress till den bärbara datorn.

 

Du ansluter sedan en dator med kabel till en LAN-port på routern och konfigurerar denna enligt de anvisningar som du får med routern, bland annat så sätter du på den trådlösa delen och ställer in krypteringen (inte svårt på min Netgear-router i alla fall).

 

I den bärbara så skapar du en trådlös nätverksanslutning och ställer in samma kryptering där och med samma nyckel.

 

Börja använd den bärbara trådlöst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack MC-1 och Cecilia för er hjälp! Detta kommer jag ha användning för!

 

Jag har läst vad ni har skrivit och har tagit till mig era råd!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...