Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Movie Maker


tabby

Rekommendera Poster

Finns det någon någonstans som kan förklara för någon som inte vet så mycket om datorer hur man ska koppla in en analog videobandspelare till datorn för att sedan kunna spela in filmer i Windows Movie Maker?

Det funkar tydligen inte att koppla in en S-videoadapter i datorn, sedan koppla in en RCA (kompositvideosignal) i den, som sedan går in i videons video ut signal. Datorn känner inte av att det är inkopplat.

Vad kan tänkas fattas?

Ska jag ha något slags analogt inspelningskort? Och vad är det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha ett videofångstkort, eller ett TV-kort. Om du skaffar ett digitalt TV-kort, se till att det finns analog ingång också. Under Arkiv/Fånga video... i Windows Movie Maker ser du vilka videofångstenheter din dator har. Det brukar också följa med program för inspelning till korten som är anpassade för dessa.

 

Det uttag du försökt koppla in dig på är antagligen videoUTgången på grfikkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen!

Ja, båda är videofångstkort och fungerar. Dock vet jag inget om just dessa. Pinnacle har eventuellt inte någon ljudingång utan man får använda datorns linjeingång. Jag rekommenderar att du köper ett TV-kort, eftersom du då kan titta på och spela in TV, redigera och bränna ner på DVD om du har DVD-brännare i datorn. Korten har antenningång.

 

Själv har jag ett Hauppauge som ger kanonkvalitet. Till det följer det program för TV- och inspelning via S-video. Dessutom FM-radio. Programmering i förväg är också möjlig.

 

Det är två saker du behöver fundera över

1. Ska kortet också kunna ta digital-TV

2. Ska kortet hårdvarukoda till videoformat så att CPU:n inte lastas ner

 

Om svaret är ja på båda, har du ett exempel här:

 

http://www.hauppauge.nu/pages/products/swe_1prod_data_HVR1300.html

 

Efter vad jag också förstått efter lite googlande är det minst problem med inbyggt PCI-anslutet kort jämfört med USB-anslutning som dina exempel hade. Jag rekommenderar att du surfar en del innan du bestämmer dig.

 

Jag tycker det är skoj att redigera och spara på DVD, men det går åt massor av tid. Dessutom sparar jag gärna originalen, så det går åt diskar! Att redigera en DVD-skiva är inget att rekommendera eftersom formatet måste göras om (med kvalitetsförlust). Och då kommer jag in på en annan sak, köp inte en videokamera med DVD-inspelning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...