Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Döms familjen far eller grannen son?


Simonsson

Rekommendera Poster

jag tänker i detta senario.

 

familjen bor på landet och är inte vidare insatt i säkerhet och internet.

men en dag kom farbror blå in i huset och tog familjens farsa till polistationen, polisen menade att dom hade granskat hans illegala verksamhet och visste vad som var pågång där ute på landet.

men själva farsan visste inget.

när dom menade att han delade ut skyddat upphovsmaterial dvs, film,musik,bilder som motsvarade mer än 2000gb så blev han helt paff.

när polisen tog hans dator för undersökning, hittade dom inget.

men polisen fick då veta att familjen hade använt trådlöst nätverk i ca 3år.

dom hade inte användt krypterad säkerhet. (dvs vem som helst kan hacka sig in på deras nätverk)

när polisen kollade internet trafiken en gång till, så visade det sig att datorn som delade ut olagliga saker, fanns någonstans. men inte på familjens gård.

I detta fallet var det grannarna, men polisen hann inte göra en husrannsakan i grannens hus. när dom fick göra en husrannsakan 3dagar senare, fann dom inget. dom fick veta att grannens son som var 24år hade dagen efter första förfrågelsen om husrannsakan, stuckit med datorn och allt till sthlm.

 

Vem är skyldig i detta fall? Grannens son eller familjens farsa?

 

(se bifogad bild om ni inte fattar)

 

[bild bifogad 2006-11-19 00:17:39 av sacke23]

[inlägget ändrat 2006-11-19 00:18:23 av sacke23]

887192_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem är skyldig i detta fall?

Bevisbördan ligger ju hos åklagaren. En tingsrätt kan säkert döma förstnämnda, för tingsrätter fungerar som ett skämt på rättssäkerhet, men i ett överklagande till hovrätten så måste bevisen från åklagarsidan hålla ordentligt för att domen skall kvarstå. Enbart loggar över trådlös trafik skall inte kunna räknas som bevis, just pga att man inte kan utesluta att någon annan använt ens uppkoppling. Dessutom anser jag inte att man kan använda loggar från trådlös trafik som grund för husrannsakan, av just samma anledning. Men jag tror nåde rätts- och polisväsende kommer missbruka sin makt ganska mycket i framtiden när det gäller detta. Varje gång det händer skall man anmäla det, annars står vi snart i en trång väg där vårt rättssystem styrs av amerikanska företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tänker på senariot igen. så får jag en bild att när familjens nätverk är skrivet på farsans namn, så står han för allt som händer inom nätverket.

om han har inte brytt sig om säkerhet i nätverket, får han skylla sig själv.

 

men eftersom det är grannens son som har gjort det olagliga och hackat sig in på familjens nätverk och spridit upphovsskyddat material..

 

borde inte familjens farsa och grannens son dömmas båda två, fast för olika brott?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pappan i familjen är bara ansvarig gentemot ISPn genom avtelet. Något juridsikt ansvarhar han inte bara för att han har abonnemanget.

 

Motsvarande, om någon lånar din telefon och begår något brott, inte blir du ansvarigför det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...