Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn startar ej efter strömavbrott


cmb1740

Rekommendera Poster

Efter ett strömavbrott så får jag jag meddelande om att datorn ej stängts korrekt det kan bero på strömavbrott osv osv står det, man får fyra alternativ starta windows normalt, efter senast fungerade konfiguration, felsäkert läge och nån till, ingen av dessa kommer man vidare med, datorn laddar windows den blå hp loggan kommer upp sen går den tillbaka till felmedelandet igen. Vad kan det vara för fel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan det vara för fel

Gissar på hårddiskfel (logiskt eller fysiskt). Det första jag skulle testa med är en systemåterställning från "promt"

 

Tryck F8 innan XP startar och välj "Felsäkertläge med kommandotolk" och skriv in %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe följ instruktionerna (självklart så väljer du att "backa" till en tidpunkt då datorn fungerade).

 

Funkar inte det så kan du prova med en "reparationsinstalltion" av XP, du kommer att då att behålla alla dina data och de program som du har installerat men du bör lägga på alla säkerhetsuppdateringar (MS Update). Här kommer en länk som beskriver hur du gör en reperationsinstalltion: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

 

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...