Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skadade kluster markerade.Raderas dessa vid formatering?


Thewiruz1

Rekommendera Poster

Lite skum rubrik men jag ska förklara.Jag har fått en dator från min systers kompis.Den va fruktansvärt full med virus så enda jag kunde göra efter att virusprogrammet vart uppätet var att formatera den.

 

Men till min förvåning va nåt virus kvar även fast jag tog bor partitionen och formaterade om den.Nu har jag kört ett program som heter KILLDISK vilket rensar allt på disken,Tog över 12 timmar

 

Men nu har jag fått ett annat problem.Skadade kluster.vilket gör att jag har försökt installera XP 12 gånger,Den 13 gick det ,bara några filer som saknas.jag körde en komplett scan med scandisk och hittade en hel del fel som nu ringats in,jag tänkte börja om med att partitionera om den till 2 diskar och lägga in XP på nytt.men är dom skadade klustrena inringade som ett skadat område då?Eller försvinner den informationen med ompartitioneringenoch formateringen?

 

Måste få det att funka med den disken helst.Sen får hon köpa en ny

 

MVH Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan låta scandisk markera de skadade klustren,

vilket gör så att filsystemet inte kan spara några filer där.

 

Vad du borde göra är att boota upp datorn med en startdiskett eller t.ex. ultimate boot cd.

 

Formatera hårddisken till ntfs.

 

Kör scandisk eller motsvarande program som kan hitta markera skadade kluster.

 

Starta om datorn och kör windows installations cd.

 

Nu kommer windows inte kunna skriva något till de skadade klustren

och installationen bör gå utan problem.

 

 

Lite andra saker att tänka på:

 

Låt inte datorn vara ansluten mot internet eller något annat nätverk.

Se till att du har laddat ned SP2 så du kan installera utan att behöva ansluta datorn mot internet.

Antivirusprogrammens uppdateringar kan du kopiera från en annan dator,

med samma antivirusprogram. På det sättet har du ett uppdaterat virusskydd

när du väl börjar använda datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men jag hajar inte hur jag ska kunna köra Scandisk innan jag installerat Windows?

 

Jag har formaterat om datorn nu och testat att installera om windows men det verkar som om dom inringade klustrena som va trasiga släppts fria nu efter formateringen så nu har jag samma problem igen

 

finnd det ingen scandisc man kan köra direkt från diskett eller cd så man kan ringa in dom skadade klustrena innan man påbörjar en windows installation?

 

Jag vet att det bästa är att köpa en ny disk men jag har inte tid att vänta.Får ta det om ett par veckor eftersom jag har fler datorer jag ska fixa och vill bli av med den här en stund,samt hon vill ha nåt att surfa på tills den nya disken kommer(Ska beställa en på ons nästa vecka)

 

tusen tack för svaret men beskriv gärna lite mer hur jag ringar in dom skadade klustrena innan jag installerar windows?

[inlägget ändrat 2006-11-17 07:31:04 av Thewiruz1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...