Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej kopiera fil > 4Gb till USB-hårddisk


raiTA

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har införskaffat en extern USB-hårddisk ( http://www.alina.se/productInfo.aspx?T1=Produkter/Datorkomponenter/H%c3%a5rddiskar/Extern/Freecom&T2=27047 ) och har ett lite underligt problem:

När jag kopierar över filer så går det som smort, ända till jag kommer till filer som ligger på 4Gb+. Då kommer upp (Win XP Pro) "Fel vid kopiering av fil/mapp. Det går inte att kopiera xxx. Det finns inte tillräckligt med ledigt diskutrymme." Sen vill den att jag ska köra diskrensning... Detta trots att jag har 300Gb+ ledigt på disken(!).

Jag har försökt på alla möjliga vis men får det inte att lyckas. Felmeddelandet kommer upp i samma sekund som jag flyttar filen, så den hinner aldrig flytta någonting. Jag har även 5Gb ledigt på min systemdisk (om nu det skulle kunna vara en felkälla).

 

Den största fil jag lyckats kopiera över är en .iso på 3.05Gb. De tre oberoende andra filer jag har som inte vill låta kopieras ligger på runt 4.3Gb och är ett par .iso och en .img

 

Tack för hjälp!

raita

 

 

edit: förtydligande sista stycket

[inlägget ändrat 2006-11-15 21:39:41 av raiTA]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då du förmodligen har FAT32 som filsystem på din externa disk beror det antagligen på att FAT32 inte kan hantera större filer än 4.2GB.

Antingen byter du filsystem (t.ex till NTFS) eller också använder du rar eller motsv. för att dela upp så stora filer i mindre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah, rrrackarns, det tänkte jag inte på..

 

Anledningen att jag måste använda FAT32 är att jag använder disken även med min Mac. Vad jag förstått kan OSX bara läsa, men inte skriva i NTFS...

 

Vore det en idé att skapa två partitioner? En lite mindre endast för lagring av dessa stora filer i NTFS och resten som FAT32?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...