Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Löneförhandling på G - vad kan jag begära?


Dojjan4

Rekommendera Poster

Hej. Har sedan några månader jobbat som webbutvecklare i den kommunala sektorn. Då jag fick jobbet så tog jag det som erbjöds eftersom jag var ivrig att få ett jobb överhuvudtaget. Nu har min chef börjar nämna att vi snart ska löneförhandla igen och jag har iiiiingen anning om vad jag ska kunna sikta på?

 

Jobbar som webbutvecklare, har högskoleutbildnig (2 t.o.m - lärare och systemvetare), första jobbet inom IT-sektorn och har för närvarande en lön strax under 20 000.

 

Om någon kan hjälpa vore jag väldigt tacksam. Om personen dessutom har något som stödjer sin bedömnning vore jag om möjligt ännu mer uppskattande (å jag har något att komma med)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara du själv som kan motivera varför du skall ha högre lön, det kan ingen här göra.

Det du kan göra är väl att utgå från medianlönen inom samma yrke och sektor, men därifrån måste du själv komma med argument varför du är värd mer. Detta kan innefatta hur du själv tror att du kan effektivisera arbetet, öka nyttan för din arbetsgivares kundkrets, vad du hittills gjort som varit utöver det normala osv.

Man får inte löneförhöjning bara för löneförhöjningens skull, speciellt inte inom IT, där är man mycket mer försiktig idag än för ett decennium sen (med rätta).

 

Vad exakt är din expertis och hur väl ligger den till i tiden vad gäller nya (och traditionella förstås) tekniker, förmåga att följa standarder och skapa projekt med hög tillgänglighet och handikappanpassning. Speciellt det sistnämnda är ju av stor vikt inom den kommunala sektorn då denna bara har ett par år på sig att uppfylla riksdagens krav på full anpassning.

 

Alla dessa frågor är det bara du själv som kan svara på, förutom den om medianlönen. Använd ex. Lönebarometern på CS Jobb: http://csjobb.idg.se/Lonebarometern.nsf/LonebarometernIntro?OpenForm&nav=4&id=6