Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Löneförhandling på G - vad kan jag begära?


Dojjan4

Rekommendera Poster

Hej. Har sedan några månader jobbat som webbutvecklare i den kommunala sektorn. Då jag fick jobbet så tog jag det som erbjöds eftersom jag var ivrig att få ett jobb överhuvudtaget. Nu har min chef börjar nämna att vi snart ska löneförhandla igen och jag har iiiiingen anning om vad jag ska kunna sikta på?

 

Jobbar som webbutvecklare, har högskoleutbildnig (2 t.o.m - lärare och systemvetare), första jobbet inom IT-sektorn och har för närvarande en lön strax under 20 000.

 

Om någon kan hjälpa vore jag väldigt tacksam. Om personen dessutom har något som stödjer sin bedömnning vore jag om möjligt ännu mer uppskattande (å jag har något att komma med)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara du själv som kan motivera varför du skall ha högre lön, det kan ingen här göra.

Det du kan göra är väl att utgå från medianlönen inom samma yrke och sektor, men därifrån måste du själv komma med argument varför du är värd mer. Detta kan innefatta hur du själv tror att du kan effektivisera arbetet, öka nyttan för din arbetsgivares kundkrets, vad du hittills gjort som varit utöver det normala osv.

Man får inte löneförhöjning bara för löneförhöjningens skull, speciellt inte inom IT, där är man mycket mer försiktig idag än för ett decennium sen (med rätta).

 

Vad exakt är din expertis och hur väl ligger den till i tiden vad gäller nya (och traditionella förstås) tekniker, förmåga att följa standarder och skapa projekt med hög tillgänglighet och handikappanpassning. Speciellt det sistnämnda är ju av stor vikt inom den kommunala sektorn då denna bara har ett par år på sig att uppfylla riksdagens krav på full anpassning.

 

Alla dessa frågor är det bara du själv som kan svara på, förutom den om medianlönen. Använd ex. Lönebarometern på CS Jobb: http://csjobb.idg.se/Lonebarometern.nsf/LonebarometernIntro?OpenForm&nav=4&id=6

 

Att gå in på ett jobb utan speciella lönekrav (och börja med en rätt låg lön) kan vara ett aber för framtida löneförhandlingar i vissa fall, så du kanske även kan förklara att du känner att du gick in lite för lågt och ange varför du inte ställde högre krav just då.

 

Vad du däremot inte skall göra är att anropa någon annans lön som argument, vare sig det handlar om samma arbetsplats eller annan liknande, även om det handlar om offentlig sektor. Jag har ingen erfarenhet av denna sektor, så det kanske även finns vissa avtal som du kan åberopa. Hör med ditt fack om vad som gäller för just din utbildingsform/tid och arbetslivserfarenhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe...jo så mycket har jag förstått att det inte är att begära lika mycket som vansineslönerna under IT-boomen. Att mycket är upp till mig själv förstår jag med. Var mer ute efter var vart jag bör lägga den undre ribban så att säga. Det var ju enklare förr då det var huggsexa på alla som viste hur man slog på en dator ;)

 

Lönebarometern på CS Jobb var en bra länk...tackar så ödmjukast.:thumbsup:

 

Facket får jag även försöka jaga upp...någonstans gömmer de sig väl i min kontorsbyggnad antar jag...

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...