Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
olak

Matchprotokoll i Excel

Rekommendera Poster

Hej,

Jag skulle vilja göra ett matchprotokoll för lagsport.

Man ska registrera Nr, namn och ålder på spelarna i resp lag i en lista.

sen när man skriver in lagets namn så ska de reistrerade spelarna automatiskt komma upp.

Jag vill även att när man fyller i slutresultatet så ska det läggas in i en serietabel.

Någon som kan tipsa om hur man ska lösa detta, eller länka till en bra guide. Tack

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är tabellen med spelarna ordnad? Står alla spelare i alla lag i en lång tabell eller står ett lags spelare i en egen tabell?

Tabelldata är ett litet annat problem. Jag har för mig att XLDennis kan ha något om detta men sökmotorn där är nere för stunden, fast Google kan leda mig rätt:

http://www.xldennis.com/resultatlistor.htm

Spelsystem kanske du vill ha också:

http://www.xldennis.com/spelsystem%28vba%29.htm

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har de olika lagen i varsin flik i samma arbetsbok som matchprotokollet. Bra länkar du gav mig, jag studerar dem frenetiskt nu.

//Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har de olika lagen i varsin flik i samma arbetsbok som matchprotokollet.

På varje flik spelarna i laget uppställda på samma sätt, dvs inom samma område?

Då går det enkelt att hämta spelarna. Om flikarnas namn är lika som lagnamnen är det bara att skapa en referens mha av INDIREKT():

=INDIREKT("'" &$A$2 &"'!A" &RAD()-RAD($B$1)+1)

Där A2 är cellen med lagnamn i.

Där A är kolumnen på lagets blad där spelarnas namn, eller vad du nu vill få fram står.

Där RAD()... är ett sätt att räkna fram raden som ska hämtas. Gör det enkelt att kopiera ned formeln. Istället för en absolut referens som det skulle blivit om den skrivits i klartext som en siffra.

När du kopierar ned formeln kommer du att märka att det blir noll-värden när det inte finns fler spelare.

Tre sätt att bli av med dessa:

1: Excel meny -> Verktyg -> Alternativ -> Visning - kryssruta visa Nollvärden

2: Om sats:

=OM(INDIREKT(..) <>"";INDIREKT(...);"")

3: Villkorstyrd formatering av cell. Låt cellens textfärg bli lika med bakgrunden om cellens värde är noll.

Om fliknamnen ej är lika med lagens namn får vi slå upp rätt namn i en lista, inga problem. Återkom om du undrar.

Bra länkar du gav mig

XLDennis sidor är guld!

:thumbsup:

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Det funkade fint med att få in laguppställningarna i protokollet när man skriver in lagens namn. Men nu skulle jag vilja kunna hämta lagen i från ett spelschema, (i ett eget kalkylblad). Man ska referera till ett match nr, i cell I 2 och spelgrupp cell I 3. Då ska Start tid komma upp i cell I 4 och lagnamnen på i varsin cell. C 6 resp G 6.

Går detta? Tacksam för svar i så fall.

Mvh Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paret PASSA-INDEX kan nog passa. Fasiken - dessa två funktioner är nog de jag skriver mest om här på Efoum...

Lite klurigare än normalfallet eftersom det är två värden, i två celler, som det ska sökas efter. Inget svårt dock

Matrisformeln

{ =PASSA(I2&I3;Blad2!A1:A20&Blad2!B1:B20;0) }

hämta raden på blad2 där värden i I2 och I3 återfinns i kolumn A och B.

Måsvingarna ska du inte skriva in utan dessa infogar Excel när du matar in den som en matrisformel. Detta gör du genom att avsluta inmatningen med CTRL+SHIFT+ENTER

Sedan kan INDEX hämta värdet:

=INDEX(Blad2!A1:C10;I4;3)

Där I4 är cellen PASSA() är skriven i.

Där Blad2!A1:C10 är den förmodade tabellen matchdata i.

och 3 är kolumnen i A1:C10 där det data du vill ha finns.

Kan skrivas ihop

{ =INDEX(Blad2!A1:C9;PASSA(A3&B3;Blad2!A1:A6&Blad2!B1:B6;0);3) }

men om du ska hämta flera värden från samma rad kan det vara enklare att ha PASSA i en egen, kanske dold, cell.

Duger detta? Blir lite komplexare när man blandar in matrisformlerna.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska du ha... T

Du är ju klockren på det här.

Det funkar nu pricis som jag tänkt mig. Det dyker dock upp lite nya idéer efterhand.

1: När man skriver in ett lags namn i en cell, kan man då få den cellen att döpa om bladet till samma namn?

2: Om jag vill infoga aktuell tid i protokollet, finns det någon formel för detta? Så man kan typ dubbelklicka e.d. i cellen så den infogas.

Om det är på ungefär samma nivå som de tidigare lösningarna får du gärna svara. Men om det är alltför krångliga saker jag ber om, då låter vi det vara. Det är så att säga lite överkurs och ingenting som är absolut nödvändigt.

Jag tackar dig hemskt mycket för hjälpen som jag hittils fått, det har sparat mig många sömnlösa nätter.

Vänliga hälsn.... Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Nja. Allt går men inget jag rekommenderar. Räcker det?

2: Det finns snabbknappar men det gäller att tyda ut dem till ett svenskt tangentbord:

* Current date: Press CTRL+SEMICOLON

* Current time: Press CTRL+SHIFT+ SEMICOLON

* Current date and time: Press CTRL+ SEMICOLON then SPACE then CTRL+SHIFT+ SEMICOLON

Datum blir CTRL+SHIFT+Komma på svenska, (SHIFT+Komma = Semikolon)

Då är bara frågan vad nästa blir, vad är SHIFT+Semikolon på ett engelskt tangentbord?

Reviderar svaren till en andra version

1: Det går, skapa ett makro som skriver vald cells värde till namnfliken och koppla detta till en snabbknapp:

Public Sub CopyNameToSheet()
   On Error Resume Next
   ActiveSheet.Name = ActiveCell.Value
End Sub

2: Om nu ingen kan lista ut vilket tecken SHIFT+Semikolon är så kan man även här skapa ett makro som klistrar in tiden i aktiv cell:

Public Sub InsertNow()
   ActiveCell = Now()
End Sub

I båda fallen:

Öppna VBA-editorn (CTRL+F11 ex.v.), skapa en modul, klistra in koden i modulen. Återgå till Excel, öppna Makro-dialogen (CTRL+F8 eller via meny), markera det makro du vill koppla till knapp och klicka alternativ.

Märk dock att det koden ovan gör på ett blad går ej att ångra, dvs ingen undo finns för dessa operationer.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med namnet på bladet låter jag vara tillsvidare, jag får nämligen inte nån kläm på VBA.

Jag kom på att kortkomandot för att infoga aktuell tid med ett svenskt tangentbord är CTRL+SHIFT+Punkt.

Efter att jag ställde denna fråga om tiden upptäckte jag at koden =NU() i en cell, visar aktuell tid i densamma, så fort du skriver nåt, någon annanstans i kalkylbladet.

//Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag kom på att kortkomandot för att infoga aktuell tid med ett svenskt tangentbord är CTRL+SHIFT+Punkt.

Fasiken jag trodde jag testade det :)

Efter att jag ställde denna fråga om tiden upptäckte jag at koden =NU() i en cell, visar aktuell tid i densamma, så fort du skriver nåt, någon annanstans i kalkylbladet.

men det var väl inte vad du sökte? Eller?

Det där med namnet på bladet låter jag vara tillsvidare, jag får nämligen inte nån kläm på VBA.

Inget svårt, beskrev jag inte hur du skulle göra? Men om det inte är något du behöver är det en bra idé att skippa det.

/T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men det var väl inte vad du sökte? Eller?

Nä, det var inte så jag förklarade mig, men det blev bättre med den koden.

Fast tipset med snabbknapparna är kanon att kunna för framtida bruk.

Jag har med hjälp av dig lärt mig mer om Excel än på flera år tidigare.

Nu är det riktigt kul att laborera, provar säkert din kod i VBA också nån dag.

Tack!

//Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...