Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med hemma nätverk


Lowtrash

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med att fixa mitt nätverk hemma.

 

Jag har 2 bärbara datorer, dator1 och dator2 .

Jag har en router D-Link 624+ med den senaste firmware.

 

NÄr jag kopplar nätverksladden direkt från kabelmodemet till dator1 så fungerar det alldeles utmärkt. om jag gör detsamma till dator2 så blir det bara begränsad anslutning och det går inte att komm åt internet.

 

Om jag försöker använda routern genom att koppla nätverksladden från kabelmodemet till routern och sen koppla i datorerna så blir jag uppkopplad mot routern, dvs jag kan alltså komma in på routern via 192.168.0.1. men inte komma åt internet.

 

När det gäller trådlöst nätverk så dyker det inte alls upp något trådlöst nätverk när jag kopplar in nätverksladden från kabelmodemet.

 

Hoppas någon fattar vad jag menar, jag gör det knappt själv. Fråga om nåt eller allt är oklart.

 

/Low

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två stycken typer av nätverkskabel, rak och korsad. Vet du vilka sorter du har? Fick du någon kabel med routern och använder du i så fall den mellan router och modem?

Hur lyser alla lysdioder på modem och router?

 

Var det några tveksamheter när det gäller hur routern skulle konfigureras?

 

Har du prövat med att stänga av all utrustning i 20 minuter, sätta på modemet, vänta 2 minuter eller tills modemet är igång ordentligt, slå på routern, vänta tills den är klar och sedan slå på datorerna en i taget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är egentligen inte mitt nätverk, skrev mest så för att det låter så knäppt att skriva att det är någon annans, men nu har jag gjort det i alla fall :)

 

Det är raka kablar helt igenom. Jag ska be dom stänga av allt i 20 minuter och starta upp stegvis. Annars får jag väl gå dit och börja om från början, koppla ur precis allting och börja på nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget ovanligt att frågeställare hjälper andra med olika saker.

 

Det kan tänkas att det fungerar bättre med en korsad kabel mellan modem och router, är lite osäker där, det är ju ganska vanligt att routrar känner av vilken typ man ansluter med och anpassar sig men det behöver ju inte gälla alla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...