Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Arbete och pengar

babevorojak

Recommended Posts

Gunnar Dahlström

Grundtanken måste vara att varje person är ansvarig för sitt eget liv.

Man skall inte förutsätta (vara så lat) att staten skall hjälpa om man själv är kapabel att ta hand om sig själv.

Tror faktiskt att merparten av mänskligheten behöver känna att dom styr över sitt eget liv och att dom kan försörja sig själva.

Vad anser ni vara en överflödig trygghet i vårt samhälle idag ?

Det beror ju på i vilket perspektiv man sätter ordet "överflödig". Ur överlevnadssynvinkel är nog ganska många av de tryggheter man i Sverige inte kan leva utan ganska överflödiga. En trygghet blir ju, när den alltid funnits där, ett behov man till slut inte klarar sig utan.

Vare sig det handlar om lättja, bekvämlighet eller dränerad förmåga att ta hand om sig själv är det något som ett konstant överbeskyddande ofta ger upphov till, oavsett om det är samhället som "mammar" en eller ens omedelbara omgivning. Ju mer lättillgängliga medlen blir. för att tillfredsställa våra behov och viljor, desto mer oförmögna och ovilliga blir vi att skapa dem själva.

Haha, nä den lejongropen ger jag mig inte ner i. Jag är trött på de hetsiga diskussionerna på e-forum, det slutar bara med att man får ett gäng förolämpningar katade mot en.

Jag försöker hålla mig på de teroetiska och filosoferande planen hädanefter, de är farliga nog härinne ;)

det slutar bara med att man får ett gäng förolämpningar katade mot en. Jag försöker hålla mig på de teroetiska och filosoferande planen hädanefter, de är farliga nog härinne ;)

Jag tycker det är svårare att vara trevlig i de flummiga diskussionerna typ narcis.. narcsi..narcissism eller hur de nu stavas :)

Gunnar Dahlström
Jag tycker det är svårare att vara trevlig i de flummiga diskussionerna typ narcis.. narcsi..narcissism eller hur de nu stavas :)

Kör med FireFox2 och svenskt lexicon så får du rättstavning i ff!

Iofs så fungerade den inte så bra på Narcissism tycker man skall ändra till transmission. :)

Jag skulle vilja veta vad ni tycker om följade förslag på försämringar:

- Max 2 års sjukskrivning med ej diagnostikbar sjukdom (ex elöverkänslighet, whiplash etc.)

- Kontrollanter typ de som finns i England ska besöka sjukskrivna som får sjukpenning

Punkt 2 finns väl redan idag?

Jag skulle vilja ha en punkt 3:

Öka RFV/Försäkringskassornas direkta kostnader! Idag "snålas" det hejvillt med lönekostnader på försäkringskassor samtidigt som de vräker ut miljarder i olika bidrag. Jag skulle vilja se små lokala exprimentverksamher där försäkringskassorna kunde testa olika metoder för att hjälpa folk tillbaks i arbete. De metoder som visar sig effektiva sprids sedan över hela landet och får en ordentlig budget, övrig läggs ner/görs om.

De flesta långtidssjukskrivna kan faktiskt jobba med rätt saker i någon utsträckning. Men att tvinga tillbaks folk till samma jobb som de bevisligen INTE klarar av är ren idioti. Med tanke på hur mycket pengar som betalas ut i olika bidrag jämfört med de pengas som används till Rehabilitering/omplacering så borde det bli lönsamt även med ganska medelmåttiga resultat .

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...