Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppningsavgift


blondino66

Rekommendera Poster

Rent tekniskt, vad händer när man kopplar upp ett samtal? Finns det verkligen fog för att behålla "öppningavgiften". Är den inte bara en kassako för operatörerna?

 

/c

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom samtalpriserna är så låga, så tar de ut pengar på uppkopplingen istället. Nånting måste de ju få in pengar på, det är inte gratis att driva och bygga telenät...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det en massa saker som händer rent tekniskt när man kopplar upp ett samtal som inte händer under tiden samtalet pågår så ett visst tekniskt fog för uppkopplingsavgift finns det allt.

 

Mest tror jag nog att låg samtalskostnad är ett lockbete och för att få affärerna att gå runt har man en uppkopplingsavgift. Det låter väl kanske lockande med endast 30 öre/min för mobilsamtal men har man 1:- i uppkopplingsavgift blir det ju dyrt i alla fall om man vanligtvis ringer korta samtal.

 

Operatörerna har trafikmodeller som speglar ett typiskt användande och vet förstås hur de ska "skruva" på avgifterna för att tjäna mest pengar beroende på vilka slags kunder de riktar sig till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sakerna som händer är ju självklart automatiserade så det medför ju ingen kostnad vid själva uppkopplandet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fler och andra processorer som ska arbeta just vid uppkopplingen så om inte annat så drar det ju mer ström då. Men naturligtvis så måste operatören få tillbaks de pengar som utrustningen har kostat, och viss utrustning används inte under samtalet utan bara i samband med uppkoppling och nedkoppling.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den operatören du använder, kanske måste betala uppkopplingsavgift för att koppla samtal till en annan operatörs telenät? Nånstans måste de ta in de pengarna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som andra redan skrivit, en maskin kan utföra saker automatiskt men maskinen är varken gratis att konstruera, tillverka, underhålla, driva eller skrota.

 

Den burk jag jobbar med (inte bara jag förstås) kommer i princip bara att användas vid uppsättning av förbindelser. När allt väl är uppsatt flödar media en bra bit "vid sidan av".

 

För övrigt så är ju allt automatiserat så med det tänkandet skulle väl också allt vara gratis? ;)

 

[inlägget ändrat 2006-11-14 12:59:15 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...