Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows eller Normans brandvägg


joele

Rekommendera Poster

JAg har just fått hem min huyrdator genom jobbet, med windows XP installerat. Den innehåller också Norman antivirus och möjlighet att installera Norman Personal Firewall gratis (dock utan support). Bör jag göra det?

Joel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen i XP kontrollerar bara inkommande trafik. Normans kontroller även utgående trafik från din dator. Så välj Norman istället för ett bättre skydd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Brandväggar

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator WindowsXP|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag tycker att du ska köra Norman om du väljer mellan den och XP's inbyggda.

Annars rekommenderar jag dig att välja någon annan gratis-brandvägg istället. Jag själv använder Comodo's brandvägg och tycker att den är suverän. Den är gratis. Jag fick själv med Normans produkter med min dator, men jag bytte ut dom ganska snart, för jag tyckte att de tog för mycket resurser av datorn. Jag tror att Normans AV och brandvägg tillsammans hade 15 processer igång... Nu har jag Comodo's brandvägg och NOD32 AV och de har 4 processer igång tillsammans.

Jag testade Normans brandvägg med 19 olika leak tester, och den klarade bara ett enda test... :(

Comodo's brandvägg klarade alla 19... :)

Andra brandväggar som klarar såna test bra är Zonealarm Pro och Outpost Pro, men de kostar pengar.

Du kan kolla in forumet oxå, där du får snabb hjälp med ev. problem eller inställningar osv.

https://forums.comodo.com/index.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...