Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista-nybörjare


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

Jag installerade Vista RC1 häromdagen på en partition. Tycker att det börjar bli dags att bekanta sej med morgondagen som snart är här.

 

Jag lyckades inte installera min brandvägg. Senaste Outpost Firewall tycks inte vara Vistakompatibel ännu. Men den egna Vistabrandväggen verkar vara bra mycket bättre än föregångaren.

 

Hur har ni det med brandväggen? Extern? Vilken är då kompatibel? Eller räcker det med den inbyggda? (Hur har Maratonmannen tex som Vistat länge ;-)

 

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck skrev:

 

Hur har ni det med brandväggen? Extern?

Jag kör med PC-cillin Internet Security 14.57, som är gratis året ut. Det är både antivirus och brandvägg. Fungerar fint ihop med Vista.

Men man får se upp då PC-cillin inaktiverar Windows Defender och även Vistas brandvägg om man vill ha den.

Man kan också välja att bara installera antivirusdelen av PC-cillin, men även då inaktiveras Vistas brandvägg. Säkerhetscentret varnar om detta.

I Vista finns också en brandvägg med avancerad säkerhet, som är tvåvägs och man får konfigurera, men jag har aldrig gett mig på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Jag kör med PC-cillin Internet Security 14.57

 

Skall kolla med det. På antivirussidan fungerar det bra med NOD32.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
På antivirussidan fungerar det bra med NOD32.

 

Trend-betan tog bort NOD32 eftersom paketet ju har egen viruskoll som inte kunde väljas bort. Går lika bra det. Programmet får ju bra betyg.

Poäng.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Trend-betan tog bort NOD32 eftersom paketet ju har egen viruskoll...

 

PC-cillin Internet Security 14.57 Betan kraschar datorn när jag surfar. Jag uppgraderade då Vista-betan till Build 5744, men det är samma där.

 

Jag blev tvungen att avinstallera Trenden och köra med Windows-brandväggen och Nod32. Då fungerar det bra. (Men det känns olustigt med Vista-brandväggen som ju kan skicka vad den vill till Microsoft utan att meddela mej. Den ger bara sej själv tillstånd till det - av "säkerhetsskäl")

 

Har du haft detta problem, Maratonmannen eller någon? Med vilken Build?

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck skrev:

 

PC-cillin Internet Security 14.57 Betan kraschar datorn när jag surfar. Jag uppgraderade då Vista-betan till Build 5744

Jag har inte haft något problem med PC-cillin och något bygge av Vista. Har använt PC-cillin sedan maj i år och minst 7 olika Vista builds.

Det finns ytterligare ett gratis antivirus som fungerar med x86-versionen av Vista, inklusive RTM som är build 6000, och det är AVG Free Edition.

Har dock själv inte testat.

 

http://free.grisoft.com/doc/5390/lng/us/tpl/v5

 

Avast Home inte att förglömma, som också fungerar fint med Vista x86 och x64. Har emellanåt kört med det och Vistas brandvägg.

 

http://www.avast.com/eng/avast-4-home_pro-revision-history.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...