Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få CSN bidrag smart


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag undrar om någon vet hur CSN egentligen fungerar.

Läget är som så att jag under förra terminen hoppade av en utbildning men ändå fick CSN stöd under denna perioden. Så nu när jag börjat läsa på universitetet så får jag inget bidrag eftersom att jag inte lämnat något studieintyg för förra terminen.

 

Hört att man skall ha 30 av 40 poäng för att få CSN stöd. Detta måste betyda att jag får stöd om jag plockar hem 15 poäng första terminen(nu) eller?

 

Låt oss nu säga att jag inte klarar av mina 15 poäng under denna terminen och inser att jag inte kommer komma över 30 poäng till nästa sommar. Borde jag då inte kunna hoppa över att skriva alla prov nu och vänta med att skriva allt till efter sommaren och då få en start på nästa termin/år med mycket poäng? Är det så det fungerar eller är jag ute på hal is?

 

Skulle ju kännas rätt idiotist att få 20-25 poäng varje år när det är så mycket pengar som det handlar om. Kan inte fatta att man går som fattig student och gör inget annat än o pluggar och ändå får man inget bidrag. Dom som har det som tyngst som får det ännu tyngre =/

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Templar skrev:

Hej. Jag undrar om någon vet hur CSN egentligen fungerar.

Läget är som så att jag under förra terminen hoppade av en utbildning men ändå fick CSN stöd under denna perioden.

 

Har du talat om det för CSN?

Annars riskerar du att bli återbetalningsskyldig.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har snackat me CSN o allt dom säger är att dom vill ha ett studieintyg från förra terminen för att jag skall få bidrag denna terminen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har snackat me CSN o allt dom säger är att dom vill ha ett studieintyg från förra terminen för att jag skall få bidrag denna terminen...

Var det allt de sade, trots att du sade att du avbrutit studierna mitt i terminen? Alla former av förändrade villkor måste anmälas ganska omgående och när det gäller avbruten utbildning så måste du ange datum för detta (vilket leder till att studiemedel utbetalade efter detta datum måste betalas tillbaka eller dras från kommande utbetalningar)

 

Å andra sidan kan du ju mörka att du hoppade av och bara köra på att du inte lyckades ta mer poäng resten av terminen och därefter hoppade av. Går du dock en utbildning med obligatoriska föreläsningar så riskerar du förstås att åka dit och kanske bränner alla skepp för framtida studielån.

 

Det mesta kan du faktiskt hitta på CSNs sajt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag pluggade (90-95) har jag för mig att man var tvungen att följa den utbildning man gick. Skulle man få studiemedel HT åk 2 så var det 2*15 poäng som gällde (26 egentligen, men det var nåt special), 4*15 poäng för HT åk 3 o s v.

 

Jag har då för mig att man kunde ta studieuppehåll men det var man tvungen att göra klart innan det började. Och naturligtvis inte kvittera ut studiemedel under den tiden.

 

Om man vid nåt tillfälle inte kom upp i nödvändig nivå gick det att göra undantag om man hade vettiga själv till det.

 

Om du har studieuppehåll borde det kunna gå men inte annars.

 

Fast mycket kan ju ha hänt på 10 år...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick på utbildning med obligatoriska föreläsningar men efter att jag gått på allt fram till april med 100% närvaro så var det egenstudier och då hoppade jag av eftersom att jag kände att jag skulle vara tvungen att få gå om ett år för att klara av slutproven. Vad föreslår ni att jag skall ta mig till? Kontakta CSN o förklara läget kanske? ^^ Kändes rätt dumt o betala tillbaka de få månaderna som jag fick gratis i slutet av terminen. Men antar att det skulle varit det rätta nu i efterhand och rent juridist....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...