Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sitter med domslut i handen, vad händer nu?


slackie

Rekommendera Poster

Som titeln lyder så sitter jag nu med ett domslut i handen. :thumbsup:

 

För att sammanfatta det hela kort så blev jag blåst över en internetaffär. Anmälde händelsen till polisen och visade sig senare att vi totalt varit 17 personer som råkat ut för samma person. Domslutet visar att tjommen är återbetalningsskyldig den summa han bedragit oss på + ränta enligt ngn paragraf.

 

Undrar dock vad detta innebär praktiskt? Kommer jag få se pengarna? Hur kan jag skynda på processen och hur går jag vidare nu? Ramlar det in pengar automagiskt?

 

Tacksam för svar!

 

[inlägget ändrat 2006-11-13 18:12:33 av slackie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ramlar det in pengar automagiskt?

Jag vet inte hur det ser ut idag, men när en polare blev tilldömd skadestånd för, en tjugo år sen eller så pga. misshandel, var han tvungen att driva in pengarna själv. Han avstod och blev utan ersättning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker ngt sånt. Men jag undrar vad kronofogdens roll kan vara i detta sammanhang? Ska ringa dem imorgon, men misstänker att informationen man får är diffus. =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för länken! Stod ju ganska självklart där.

 

Med största sannolikhet så saknar han tillgångar och resultatet blir väl tyvärr att jag inte får ngt. Frågan är hur länge beslutet gäller och hur ofta man kan vara på kronofogden.

 

Lovar att återkomma med info så att vi kan sätta punkt på frågan.

 

Tack ännu en gång för länken!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen.

 

Jag tror att man försöker med en avbetalningsplan om tillgångar inte finns. Dvs du får ett par hundra i månaden om personen har någon form av inkomst.

 

Vet inte riktigt men fodran kan ligga kvar ganska länge men måste upp i ljuset med ett par års mellanrum för att inte preskriberas. Ta det här sista med en nypa salt. Kan inte riktigt det här. Kanske någon annan kan ? Du kan väl återkomma till tråden då du pratat med fogden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt men fodran kan ligga kvar ganska länge men måste upp i ljuset med ett par års mellanrum för att inte preskriberas.

Kolla med fogden men jag gissar på antigen 3 eller 10 år, vid vanliga konsumtionsskulder gäller 3 år och vid löpande skulder så är det 10 år. Hur det blir i ditt fall vågar jag inte säga men gissar på 3 år.

 

Om någon blåst mig på pengar så skulle jag varje gång preskreptionstiden lider mot sitt slut ansöka om ett nytt betalningsföreläggande, visst det kostar några hundra men det är det värt.

Kanske jag aldrig får mina pengar men då vet jag att den "djä..." inte kommer att kunna skaffa sig ett hyreskontrakt, låna pengar, hyra en bil, kanske inte ens hyra en DVD-film:)

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker men...

Jag tror att den där länken leder till info som bara är giltig då du blivit tilldömd skadestånd. Har du det? Det är ganska noga med vilka ord som används i domslutet.

Annars (om det rör sig om ett betalningsföreläggande) kan det vara så att det krävs att du själv måste ansöka om verkställighet. I denna ansökan måste du åberopa en grund för att du är berättigad att erhålla verkställighet, vilket i ditt fal är domslutet.

Kolla tex tillämpliga stycken i denna pdf:

http://www.kronofogden.se/download/18.14db52b102ed4e5fe380004145/2.F%F6ruts%E4ttningar%20f%F6r%20verkst%E4llighet

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Slackie vill ha hjälp av fogden blir det en kostad på 500 kr för att de gör en mindre kontroll (ser efter om löneutmätning eller tillgångar på bank finns). Om Slackie betalar 1000 kr så görs en större kontroll (då kontrolleras om det finns några mobilier som är värda något).

 

Efter en tid kan dock kravet preskriberas. Slackie kan dock avbryta preskriptionstiden genom att skicka en påminnelse. Då börjar en ny presktid och så kan Slackie hålla på uan att kravet preskriberas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slackie kan dock avbryta preskriptionstiden genom att skicka en påminnelse.

Visst är det så men bevisbördan att vederbörande verkligen har fått påminnelsen ligger hos Slackie så att skicka rekommenderat rekommenderas.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För sådär en 25 år sedan fick jag inte in en fordran på någon tusenlapp, jag ringde och rådfrågade en advokat, han lämnade in en stämningsansökan tror det var till tingsrätten och det tog inte många dagar så kom pengarna på posten.

 

Advokatkostnaden för det var 50 Kr, i och för sig ganska mycket pengar med dåtidens penningvärde men det ordnades smidigt i alla fall.

 

Mitt råd är endast ett telefonsamtal, ring och rådfråga en advokat som hanterar liknande frågor, rådfrågning kostar inget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...