Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DIABILDER TILL BILDSPEL VIA DATORN


knas

Rekommendera Poster

Hej alla glada !

 

Jag har en stor mängd diabilder från 60 talet och framåt som jag nästan aldrig tittar på för att det är för krångligt. Nu undrar jag om det är någon som har ett bra tipps på utrustning för att "förvandla om" diabilderna till DVD alt CD skivor via datorn. Var får man i så fall tag i utrustningen?

 

Tackar på förhand

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skanner av nåt slag låter som det du vill ha. Eftersom du har en stor mängd bilder kan det vara läge att satsa på en automatisk variant som tar hela magasin med bilder. Dessutom bör den ha "digital ICE" för att ta bort damm och repor automatiskt.

 

Vilken du ska välja beror nog mest på hur mycket den får kosta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, en diaskanner är bäst. Flatbäddsskanner går hjälpligt, men fokus är på glaset, dvs där papperet ligger. Om man använder dia ligger de strax ovanför glasytan och blir inte skarpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del flatbäddsscannrar har autofokus.

 

Vad gäller övriga har jag hört att de har tillräckligt stort skärpedjup så det inte ska vara nåt problem? De dia jag skannat har då inte lidigt av suddighet, bortsett från inneboende suddighet i bilden förstås.

 

Nå, det var väl en parantes.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått en aning suddiga bilder med min Epson Perfection 2400 Photo jämfört med avfotografering på projektionsduk. Duk är dock svårt pga att kameran måste vara parallell med projektionsaxeln.

En flatbäddsskanner med autofokus låter bra, men kanske inte lämpar sej för en så stor mängd bilder det är fråga om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag.

För att få in alla dia, SV och färg-NEG in i mitt digitala bildregister så fotar jag av bilderna. Kameran ger bildfiler på 6,2 Mp - Storlek och skärpa räcker långt för bildarkivet. Vill man senare göra större utskrifter så är det lämpligt att använda en dia skanner.

 

Skärmar av ljusbordets fria ytor när bilderna tas. En film blir en mapp som jag döper efter fotodatum.

 

Exempel på ett mapp namn "1995-06-24-Dia-Midsommar-Fm". Ofta har jag fler filmer tagna samma dag. Det som jag skriver efter Dia får särskilja filmerna.

 

Bildfilens namn för bildruta 15 blir "1995-06-24-15.RAW". För att kunna göra numreringen av bildrutor, automatiskt, så plåtar jag av alla rutor fram till den sista användbara. Alltså även mellanliggande blanka eller misslyckade.

 

Hela mitt arbetssätt är noga genomtänkt och fungerar bra och arbetet går fort.

 

Hör gärna av er

Hälsningar

Erik Westling (westlings.net och falubilder.se)

 

[bild bifogad 2006-11-13 21:47:12 av Ingen annan]

885214_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var banne mig ingen dum ide. Nu var det inte jag som frågade i början men du får en poäng för beskrivningen i alla fall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Jag har fotat sedan 1952, har massor av SV, (623 filmer) allt arkiverat i daterade negativblad. Nära 100 filmer negativ färg (mest 24-bilders) och drygt 400 dia filmer. Ca 28 000 bildrutor. Från 2002 nära 8000 digitala bilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skoj sak jag gjorde en gång var att göra en film av digitalbilderna, typ 5-10 rutor/sekund. Fascinerande att se tiden flyga fram!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Kul idé - den skall jag testa! Det finns dessutom flera bra tjänster på nätet nuförtiden för att få bilderna scannade åt sig. Jag gillar också datorer och att mecka, men det tar en hiiiskelig tid att scanna dia bra. Googla bara på diabilder cd så får du träffar och annonser att rota bland.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...