Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Via router eller direkt?


Rolf R

Rekommendera Poster

Har försökt att ansluta med pcAnywhere till en annan dator via internet. Jag tror att den andra användaren har öppnat 5631 och 5632 portarna i sin router på rätt sätt, eftersom vi följt instruktionerna på PortForward.com. Men det lyckades inte.

 

Jag har föreslagit att vi i brist på annat skulle försöka koppla hans dator direkt till modemet istället för via routern. Han var inte så pigg på det just då. Jag därefter försökt leka lite med min egen dator och blir väldigt konfunderad över följande:

 

Jag kommer ut på internet helt vanligt via routern och ADSL modemet. Men när jag försöker koppla den korsade kabeln från modemet till min dator, så kommer jag inte ut. (Det är alltså den kabeln som normalt kopplar ihop modemet med routern.) Jag kan heller inte komma in på modemets (Zyxel Prestige 645) inställningssida 192.168.2.1 vid direktkontakt, men det går bra via routern.

 

Vad har jag gjort för fel?

/ Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på det? Jag har bestämt för mig att den färgade kabel som följer med när man köper modemet (ADSL) är just korsad och har en annan färg än de vanliga grå, för att de skall vara lätta att skilja åt. Det var också den, i det här fallet röda, jag använde innan jag satte upp mitt nätverk. Och då fungerade det.

/ Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rak TP kabel är den vanligaste varianten och används mellan tex dator och switch eller vägguttag. Korsad kabel används för direkt anslutning mellan två lika enheter, tex switch-switch eller nätverkskort-nätverkskort.

De flesta hubbar och switchar har minst en sk Uplink-port med möjlighet att byta mellan korsad/rak i själva kontakten. Nyare nätverksenheter har sk Auto-MDI/MDIX på sina portar. Denna funktion känner av om kabeln är rak eller korsad och ställer om sig automatiskt.

http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=570140&node=421

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=737236

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt en gammal man, men jag tvivlar fortfarande. ;-)

 

Den där röda kabeln jag nämnde är just den som följde med modemet. Den använder jag numera mellan modem och router. sedan har jag raka kablar från routern till de olika datorerna. Det fungerar.

 

Från början använde jag bara den röda kabeln när jag inte hade något nätverk. Det fungerade då, men det fungerar inte nu.

 

Jag har nu, efter ditt svar provat att använda en rak kabel mellan modemet och datorn, det fungerar inte heller.

 

Kan det vara någonting med de interna IP adresserna som kan ligga kvar och ställa tilll det?

 

/ Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får din dator för IP-adress när den är direktansluten till modemet?

Eller har du ställt in en viss fast IP-adress i datorn eller viss Gateway eller DNS-server? Om du inte vet så ta fram Kommandotolken och skriv:

ipconfig /all

Klistra in svaret här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med routern inkopplad får jag 192.168.123.199

Med modemet direkt får jag 0.0.0.0

 

Låter inte det sista tokigt?

/ Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, borde jag göra det? Med routern inkopplad blir stanndard gateway 192.168.123.254 och med modemet direkt står det helt tomt.

 

/ Rolf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte normalt, men hade du gjort det så hade det kunnat vara en anledning till att det strular.

Om du när datorn är direktkopplad till modemet prövar med att i TCP/IP-inställningarna ange 192.168.2.5 som IP-adress och 192.168.2.1 som gateway. Kan du då komma till modemets inställningssida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...