Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försvunnen data på min hårddisk!?


wajr

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det är så att jag har ett stort problem. Och eftersom jag inte vet hur jag ska lösa det tänker jag beskriva händelseförloppet så noga jag kan.

 

För några dagar sedan så satt jag och skruvade lite i min dator. Jag bytte bl.a. plats på några hårddiskar mm. Jag hade inte så bra ljus så jag råkade då sätta "fel IDE kabel" till en av diskarna. Alltså, jag använde den som ska till floppyn istället. Jag startade datorn och gick in i hårddisken.

 

Mapparna på disken såg inte likadana ut som förut, bokstäverna i namnet på mapparna hade bytts ut mot stora bokstäver och olika ovanliga tecken. Jag testade bläddra i en av mapparna men den visade sig vara tom då. Jag upptäckte vad jag hade gjort för fel och stängde av datorn, bytte kablar och slog på systemet igen. Innan jag kommit in i windows kom det upp ett blått fönster, jag minns inte exakt vad det stod men datorn kontrollerade iallafall om det fanns något fel på hårddisken.

 

Den upptäckte att en mapp ev. var skadad (det var den mappen som jag hade testat öppna innan), och frågade något om jag ville göra om mappen till nån typ av fil eller så. Minns inte där heller vad det exakt stod. Jag vågade inte trycka något utan tänkte att jag skulle vänta på att min pappa kom hem som kan lite mer om datorer än vad jag kan. Medan jag väntade så valde datorn automatiskt alternativ "JA".

 

När jag kom in i windows och öppnade hårddisken fungerade allt bra.. Förutom att den mappen som hade blivit skadad hade gjorts om till en 32kb stor fil. Det går inte att öppna filen i något program (jag har iallafall inte lyckats) och all viktig data (bilder) som fanns i den mappen tycks ha gått förlorad.

 

Finns det något sätt att få tillbaka denna data? Om det är någon som kan hjälpa mig vore jag evigt tacksam!

 

Hare bra!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 kB stor fil? Det var inte mycket.

 

Testa att bara döp om filen så att efternamnet blir .jpg och testa att öppna på vanligt sätt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprungsmappen var säkert 1gb stor (var inte bara en bild, utan 100 tals), som ersatts av en 32 kb stor fil med samma namn. Den mappen får verkligen inte vara förlorad... men livet är väl hårt. Du har ingen annan lösning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa något verktyg för att återskapa raderade filer, sök på forumet, detta har diskuterats hundratjugofem gånger, minst.

 

Det jag brukar använda är Get Data Back, men det kostar en slant, men är ruskigt bra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha? Är det ett program eller? Vore jättebra ifall jag kunde få tag i det någonstans. Tror du det kan få tillbaka datan som försvann?

 

Tack för tipset!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Var snäll och håll dig till ett forum!

Underlättar för folk som vill hjälpa och följa upp ditt problem.

 

0x2A skrev:

Jag hade inte så bra ljus så jag råkade då sätta "fel IDE kabel" till en av diskarna. Alltså, jag använde den som ska till floppyn istället.

 

Det ska inte kunna gå att göra såna fel, eller det går inte att göra pga IDE och floppykblarna inte har likadant anslutnibgskontakter .

Floppy-34pins

IDE-40-pins

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator DrData|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt.. var inte meningen att spamma i flera forum. Insåg bara att jag kanske skulle skrivit i Dr.Data forumet istället då det verkade vara mer likartade problem där.

 

Jaha. Men jag kopplade då fel iallafall :D Kontakterna är ju lika stora ändå. bara att floppykontakten saknar några pins. Hur som helst vill jag ju vara säker om ett program som ex. GetDataBack skulle kunna fungera i denna situation, så att man inte köper det i onödan isf. Jag menar, det programmet kanske bara kan återställa data som man själv raderat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakterna är ju lika stora ändå.

 

Nej, floppysladden är 4 pin kortare.

 

 

bara att floppykontakten saknar några pins

 

Ja, och de som finns där, är inte på samma ställe som IDE-kabeln. Vissa pinnar kanske betyder samma sak och att du haft en olycklig tur att ens få igång disken.... köp en lott!!!

 

 

 

GetDataBack skulle kunna fungera i denna situation, så att man inte köper det i onödan isf. Jag menar, det programmet kanske bara kan återställa data som man själv raderat.

 

GetDataBack är ingen magi och inga trollkonster. Det kan helt enkelt bara läsa tillbaka data som inte är överskriven eller på annat sätt inte är vanställd. Med tanke på ditt olyckliga misstag, så kan det mycket väl vara så att datan är lost forever, men, det skadar aldrig att köra GetDataBack, det kan aldirig förstöra mer än vad som redan är förstört (det varnar faktiskt om man försöker).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...