Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot'ar ej från DVD


robertfo

Rekommendera Poster

Försökte boota om min Fujitsu-Siemens media dator med "recoverydisken". Datorn frågar om den skall boota från CD men bryr sig inte om min tangentnedtryckning utan startar efter ett tag från hårddisken. Recoverydisken (DVD) erhölls separat från butiken där jag köpte datorn.

-- Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några möjligheter,

 

Den enklaste är att beskriva vad som händer för säljaren och be om tips....

 

DVD läsaren klarar inte att läsa DVD-skivan.

Skivan är för svårläst.

Testa skivan i en annan dator. Normalt ingen risk för normalt frågar sådana här skivor flera gånger om mam verkligen vill formatera (förlora allt) och fortsätta JA/NEJ Enbart för att kolla att den går att läsa, inget totalt oläsbart.

Du väljer givetvis NEJ och tar ur skivan.

Funkar det inte

 

 

DVD-skivan är för recovery av en annan dator och stoppas automatiskt

 

Du har en spärr i BIOS mot att boota från DVD-läsaren.

 

Gå in i BIOS och kolla att datorn ska boota först från CD/DVD sedan hårddisk.

Brukar vara i 2:a eller 3 : menyn uppifrån på vänster sida. som detta ställs in.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säljaren har jag plågat i 2 månaders tid nu och det närmaste han kunde göra var att ordna den aktuella recoveryskivan åt mig (i leveransen saknades denna disk). Tänkte därför testa om någon annan kanske har stött på problemet eller har några goda ideer.

 

Jag har bootat upp windows xp på datorn (från en CD). Efter att jag gjort det så kan jag läsa innehållet på den aktuella recoveryskivan. Den innehåller två autorun-filer av olika typ. Den ena är en textfil. Dessutom naturligtvis mängder av andra filer. Skivan innehåller över 5 GB information och är således av den "större" sorten (8.5 GB). Funderar på om detta kan spela någon roll?

 

Förslagen att det kan finnas en spärr mot recoveryskivan är intressant och jag ska se om det går att kolla upp. Ska också kolla BIOS-inställningarna.

 

Tack för kommentarerna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommypeterstommy

Att det är en "DVD-9" ska nog inte spela någon roll, medan många DVD-brännare fortfarande inte kan bränna dubbla lager (9GB skivor) så kan alla läsare hantera dem. Om det nu är en DVD-läsare och inte CD...?

 

Sådana där Recovery-skivor är ett otyg, synd att det är en billigare utväg för tillverkaren än en riktig för OS-installation. Men det är ju inte riktigt det som är ditt problem. Man tycker ju att när den frågar om du ska boota från CD så borde det automatiskt betyda att CD/DVD står först i tur i boot-ordningen. Men kolla den ordningen för säkerhets skull i BIOS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick äntligen tag på en person på Fujitsu-Siemens som visste något om recoveryskivor. Han drog slutsatsen att min skiva inte innehåller boot-sektorn, sannolikt genom att den kopierats på ett felaktigt sätt.

 

Tydligen kan jag ta vilken Windows Media Center skiva som helst och lägga in i maskinen. Licensnumret ska stå på en etikett någonstans på chassiet så det är väl bara att hoppas att så är fallet.

 

Märkligt att det ska vara så svårt att få en kopia på en skiva som missats i leveransen...

 

Tack för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...