Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ASP fråga


Burra

Rekommendera Poster

O'hoj ASP-gurun!

 

Här kommer säkert en skrattretande & otroligt enkel fråga för vissa av er,

men det tar jag gärna ifall bara man får ett fungerande svar ;-)

 

 

Vill räkna fram totalt (x. st) hur många "Greger" det finns i en hel Access databas tabell. Låt säga att tabellen innehåller alla veckans dagar i kolumner.

 

Koden nedanför visar hur många 'Greger' det finns under onsdag, jag vill ha alla 'Greger' från alla dagar, inte bara onsdag. Hur skriver jag då på bästa sätt SQL satsen? Eller finns det något bättre sätt att ta fram ett sådant här resultat?

 

 

Exempelkod:

strSQL = [GRÅ]"SELECT COUNT(*) AS antalPoster FROM tblLista WHERE onsdag = 'Greger'"[/GRÅ]

objRS.Open strSQL, Connect, adOpenStatic, adLockOptimistic

[b]Response[/b].Write([GRÅ]"Det finns "[/GRÅ] & objRS([GRÅ]"antalPoster"[/GRÅ]) & [GRÅ]" kompisar i tabellen."[/GRÅ])

[color="#0000ff"]Set[/color] objRS = [color="#0000ff"]Nothing[/color]

 

Tacksam för svar till ASP novis!

 

[inlägget ändrat 2006-11-11 23:56:15 av Burra]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende vilken databas du använder så kan du göra på olika sätt.

 

Är det Access får du nog helt enkelt skapa en Select-fråga för varje kolumn och sedan addera ihop summan.

Annars kan du använda UNION där du kör alla SELECT-frågorna på samma gång.

 

Men det verkar som att du inte byggt databasen helt korrekt, sett ur design/struktur-aspekten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Micke_skane

 

Ska kolla upp de förslag du gav, tackar för dem!

 

Tycker bara det är lite märkligt att det inte finns någon relativt "bus" enkel lösning på sånt här då det handlar om en rätt basic sak som att bara räkna antalet efterfrågade poster...

 

Njo, vet att det inte är riktigt perfekt struktur på koden...men den funkar, må hända att jag skriver om den senare (då det ev. fungerar) :-)

 

Tackar för svaret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker bara det är lite märkligt att det inte finns någon relativt "bus" enkel lösning på sånt här då det handlar om en rätt basic sak som att bara räkna antalet efterfrågade poster...

 

Om du hade skapat databasen "korrekt" så hade det inte varit något problem :)

Dvs, Om du inte inte skapat en kolumn per dag, utan skapat en kolumn där du istället angivit dagnr (typ 3 för onsdag), så hade du kunnat ha Namn = Greger fast på flera dagar.. DÅ hade det inte varit några problem att räkna antalet namn..

 

Om Greger inte avser någon speciell person utan helt enkelt bara namnet "Greger" så kunde tabellen sett ut:

 

TABELL Kompis

Kolumn: Namn (varchar)

Kolumn: Dag (integer)

 

Om Greger varit en specifik person skulle jag istället låtit det se ut:

 

TABELL Kompis

Kolumn: PersonId (FK integer)

Kolumn: Dag (integer)

 

TABELL Person

Kolumn: PersonId (PK integer)

Kolumn: Namn (varchar)

 

Att ses som exempel för framtiden ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade skapat databasen "korrekt" så hade det inte varit något problem
Så är det och det var det jag menade innan men jag "orkade" inte just då ge en tutorial för hur databasen kunde se ut men jag tackar dig Jenny för att du "täckte" upp mig ;)

Poang!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jenny R för den snygga förklaringen :thumbsup:

Nu förstår jag hur jag borde gjort. Känns lite besvärande att göra om databasen+sidor nu, men får göra ett ryck framöver & rätta till strukturen.

 

Förstår Micke_skane vad du menar med inte "orka", att förklara & skriva en massa text tar ibland dyrbar tid, så slutligen tack till er båda för den nedlagda tiden ;-)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...