Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp:(


jonna_1987

Rekommendera Poster

Jag behöver lite hjälp med en uppgift i fysik, hoppas att någon hjälpa mig lite. JAg ska räkna ut vattendjupet där tryck är precis det dubbla atmpsfärstrycket (2 atm). Vet inte ens hur jag ska börja:(((

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vill inte helt beröva dig nöjet att räkna lite själv :), men här är några ledtrådar.

 

Trycket i en vätska ges av formeln:

 

tryck(Pa) = densitet(kg/m^3) * djupet(m) * g

 

där enheterna är angivna inom parentes och g är tyngdaccelerationen, 9,82 kgm/s^2.

 

Normal lufttryck, 1 atm, brukar sättas till 101300 Pa.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen,

Jag ska börja med en fysikalisk kemi kurs i december men tänkte börja och läsa lite innan. Jag kunde inte fatta riktigt vad en tryckisoterm är och hur kan man räkna ut en sådan om temperaturen är t.ex 300 K. Finns värderna i tabell där man kan kolla vad gäller för olika ämnen? Kan någon förklara med ett exempel?

Tackar/ Jonna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jonna

Jag har plockat 2 fasdiagram ur boken Tillämpad termodynamik av Ingvar Ekrot, Erik Graneryd, KTH. Om de nu ger dej lite mera kött på benen.

* Fig 7.09 visar en generell tillståndsytan (p,v,T-ytna) för ett rent ämne.

* Fig 7.23 visar en tillståndsyta med Isotermer (konstanta temperaturer) för ett rent ämne. Där man kan följa en konstant temperatur och se hur p och v varierar. K är kritiska punkten.

/Olle

 

[bild bifogad 2006-11-12 13:23:11 av Olle M]

[bild bifogad 2006-11-12 13:24:10 av Olle M]

884629_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

usch, det verkar vara svårt. Hur kan jag utifrån det här räkna ut tryckisotermer för olika ämnen. Fattar inte riktigt:(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hoppades att de skulle tändas lite ljus för dej med mina bilder.

Kanske du skulle försöka låna boken jag plockat bilderna ur och läsa i den. Boken är starkt inriktad på kyltekniska maskiner.

Kanske finns de bättre böcker som mera är anpassad för din inriktning.

 

Jag har bara hållit på med gaser och är bara läroverksingenjör som pluggat själv så mycket att jag klarat mina arbetsuppgifter och känner tyvärr inte att jag kan hjälpa dej på ett pedagogiskt sätt.

 

Vi får hoppas att de finns någon med bättre utbildning som känner till din kommande läroplan och kan hoppa in och hjälpa dej.

 

Får du inget napp den här gången så kan du väl ställa om frågan i forumet. Skriv i överskriften att de gäller termodynamik så kanske de är flera som vaknar till.

 

Lycka till.

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2006-11-12 22:23:39 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jonna

 

Har grubblat och pratat med en person. Är de ångtrycks beräkning för vätskor vid olika temperaturer du är ute efter?

 

Och där man kan göra en ungefärlig beräkning av ångtrycket med formeln

ln P = A - B/T och där A och B är de tabellvärdena du talade om?

 

Om de är så kan jag skanna 5 sidor i min bok som behandlar detta och maila till dej.

 

Har tyvärr inte själv tillgång till några A och B värden så att jag kan göra någon beskrivande beräkning.

 

/Olle

 

[inlägget ändrat 2006-11-14 15:33:01 av Olle M]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...