Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac OS/X - Beta, vem bryr sig ?


Whistler

Rekommendera Poster

Erik Gustavsson1

 

 

Har för mig att W2K betan kostade pengar också?! (Om man inte hade TechNet eller Developer "vaddetnuheter".. som ju i sin tur kostar pengar)

 

Men det är klart.. Gratis är gott!

Apple kunde ju föregått med gott exempel och delat ut den gratis.

Jag antar att Apple inte är den filantropiska organisatipon som Victor fått mig att tro ;-)

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, NT 5 (eller win2000 som det heter nu) var planerat att komma ut under hosten 97....

 

Och minnesskydd har du.

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det kunde val handa ocksa nar NT korde gamla 16bitars apps? de kunde krasha varandra savida man inte sa at dem att kora i separat minnes omrade (el. dyl.) vilket kakade minne... Det ar val sa det ar med de gamla oken. Men sa lange de bara krashar varandra och inte OSet sa kan man ju leva med det....

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dig, whistler som trodde att preemptive multitasking och minnesskydd ar nymodigheter i OS i en annan trad.

Sa du jobbar med data? *grin*

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja gud! har pa mitt jobb (bast att inte beratta var...) sa har sa gott som ALLA sma postit lappar. Eller sa har de 'password' eller sitt namn som losenord. Nar man forsoker ta upp det sa ler de bara och sager att det nog inte ar nag fara.... herregud, jaja, snart borta harifran anda, mitt kontrakt gar ut i dec och sen.... 5 manader asien.... ah.....

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forkfred,

 

Har jag påstått att det är en nymodighet som kommit i samband med NT el W2K ? Ajabaja gaffelfredrik, du länkade till en psykedelisk site som skulle bevisa att PE Multitasking och minnesskydd av dagens mått är öööver 30 år gammal - hittade inget där.

 

Jag bryr mig inte, den ursprungliga poängen/tråden handlade inte om det - men visst, ska vi ägna oss åt hårklyverier så är jag med.

 

Jobbar du med data ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

"Ja gud! har pa mitt jobb (bast att inte beratta var...) sa har sa gott som ALLA sma postit lappar. Eller sa har de 'password' eller sitt namn som losenord. Nar man forsoker ta upp det sa ler de bara och sager att det nog inte ar nag fara.... herregud, jaja, snart borta harifran anda, mitt kontrakt gar ut i dec och sen.... 5 manader asien.... ah....."

 

Kan berätta hur jag gjorde på mitt jobb när jag upptäckte post-it lappar på skärmarna, jag ändrade helt sonika deras anv. namn och passw, mycket populärt tro mig :-))

 

Jag menar Jezzus! en kille (avd.chef)tex hade "niklas" som anv.namn och "lina" som passw (hans dotter)efter det aktiverade jag även krav på komplex inloggning.

 

Han är inte kvar på företaget så därför törs jag nämna det :-)

 

//BillGatesTheSecond

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

[inlägget ändrat 2000-09-13 16:00:27 av BillGatesTheSecond]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, inte sysadmin langre, min sig. ar kvar fran den tiden da jag var. Jobbar som programmerare numera sa det ar inte mycket jag kan gora utom att tjata lite da och da. Lustigt, nar min NT maskin behovde Office installerat fick jag inte gora det sjalv - IT avdelningen skulle prompt gora det - tog dem 3 veckor.... Visst de har val ratt i att de ska skota sant, men anda... Samma sak nar den skulle ominstalleras... arrrg....

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du sa rent ut att PE multitasking och Minnesskydd inte hade funnits sa pass lange som 30 ar och du undrade var jag fatt det ifran. Vilket jag gav lankar till. Bla multics hemsida, VMS FAQ och en sida med Unix historia vilken knappast kan kallas psykedelisk - bara torr text rakt igenom.

Unix fick PE multitasking och minnesskydd 71

vilket gor att du hade ratt ifraga om Unix - 29 ar, mitt fel! VMS hade det 76 - ok, my fault igen. Multics fanns dock som alfa redan under slutet av 60-talet *ping! mer an 30 ar da!*

(typ - kordes inne pa Bell labs tills de drog sig ur projektet)

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen har W2K Professional 64MB som minimum men i praktiken har jag en känsla av att det är minst 128 MB man skall ha om det inte skall bli seegt. Helst mer.

Jag har inte uppgraderat min NT 4 än (96 MB) och tänker inte göra det förrän jag har 256 MB eller skaffat ny PC.

 

Så jag förstår inte varför systemkravet på 128 MB skall vara så hemskt...

 

PS. Kollat spec99 (http://www.spec.org/osg/web99/results/res2000q2/) än ? - Linux är etta igen som webserver. Iofs med tux och inte apache men vilken otrolig utskåpning - 4200 mot 1598.

Undrar om MS fortfarande hyllar spec99 som det bästa oberoende testet ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forkFred,

 

Okidoki - visste du att NT byggt sin kärna kring VMS ?

 

Och ditt 30 år föll som en fura - förväntar mig en ursäkt >>> !

 

Diskussionen handlade rakt av om det Unix som även existerar idag - alla derivat inkluderade.

 

I nästa debattråd kommer jag tjata om minnesskydd och PE Multitasking "som det ser ut idag" eftersom det var det jag efterlyste.

 

Som sagt - hårklyverier, 1 år hit eller dit men du halkade på Unix där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sune32,

 

"Så jag förstår inte varför systemkravet på 128 MB skall vara så hemskt"

 

Det är det egentligen inte men med en Linuxvariant som skyfflar fram i samma takt med GUI inkluderat på en PPC med 64 Mb så finns det ju alltid utrymme för diskussion - eller hur ?

 

"Undrar om MS fortfarande hyllar spec99 som det bästa oberoende testet ?"

 

Vi får se när TCO testen från TPC ramlar in i November - tämligen ointressant med en unik siffra gällande enstaka prestandauppgifter.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

"Undrar om MS fortfarande hyllar spec99 som det bästa oberoende testet"

 

På tal om tester, vet ni om att Linus Thorvalds i en intervju för ett par veckor sedan (zdnet tror jag det var, nåväl, länkar visas på begäran)erkände att Mindcrafts test mellan NT 4 och Redhat 5.2 uppgraderad till 2.2 kernel i huvudsak var riktiga?

 

DVS att NT 4 kicked the living shit ur linux både som web -och fil server,något som bekräftades av Pc labs tester nu i våras,han nämnde också att han hade gått i "ett tillstånd av förnekande" av Mindcrafts tester, men menade att det hade mynnat ut i ett än hårdare arbete att göra den kommande 2.4 kerneln ännu bättre -LoL

:-)

 

//BillGatesTheSecond

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

[inlägget ändrat 2000-09-13 20:23:09 av BillGatesTheSecond]

[inlägget ändrat 2000-09-13 20:26:25 av BillGatesTheSecond]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bill Junior,

 

"På tal om tester, vet ni om att Linus Thorvalds i en intervju för ett par veckor sedan (zdnet tror jag det var, nåväl, länkar visas på begäran)erkände att Mindcrafts test mellan NT 4 och Redhat 5.2 uppgraderad till 2.2 kernel i huvudsak var riktiga?"

 

Jajamensan, Linus är inte den som sticker under stol vad gäller IRL prestanda utan har en rätt fundamental syn på detta med att vara rättfram och konsekvent oavsett vad det gäller.

 

Klart som fan han trädde fram och talade om hur det förhäll sig.

 

"han nämnde också att han hade gått i "ett tillstånd av förnekande" av Mindcrafts tester, men menade att det hade mynnat ut i ett än hårdare arbete att göra den kommande 2.4 kerneln ännu bättre -LoL"

 

Vilket iofs är beundransvärt - jag är "all 4" Open Source världen men mest för att jag vet att det kommer förhindra tex MS att hamna som ett latent och icke-utvecklande monster på marknaden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Tja, du sa rent ut att PE multitasking och Minnesskydd inte hade funnits sa pass lange som 30 ar och du undrade var jag fatt det ifran. Vilket jag gav lankar till. Bla multics hemsida, VMS FAQ och en sida med Unix historia vilken knappast kan kallas psykedelisk - bara torr text rakt igenom.

Unix fick PE multitasking och minnesskydd 71

vilket gor att du hade ratt ifraga om Unix - 29 ar, mitt fel! VMS hade det 76 - ok, my fault igen. Multics fanns dock som alfa redan under slutet av 60-talet *ping! mer an 30 ar da!*

(typ - kordes inne pa Bell labs tills de drog sig ur projektet)"

 

Men var det lika avancerat då som nu?

Det är väl vad Whistler menar?

Jag tror nu att utvecklingen gått framåt men vem vet jag kanske har sett i bak spegeln el. nåt :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Vilket iofs är beundransvärt - jag är "all 4" Open Source världen men mest för att jag vet att det kommer förhindra tex MS att hamna som ett latent och icke-utvecklande monster på marknaden."

 

Jo det har du rätt i.

Det är väl nog linux som är den största konkurenten till NT/W2K

Tror ni OS X kommer ta över detta(Kom igen Stene jag vet att du vill...)?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

"Tror ni OS X kommer ta över detta"

 

tror säkert os x kommer ett bli ett intressant system (när det kommer vill säga),verkar ju lovande,

men på allvar ta upp kampen med

windows nt/2000 eller linux?(eller övriga kommersiella unix system)

 

nä, för lite och för sent -tyvärr apple:s historia i ett nötskal.

 

//BillGatesTheSecond

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, vet faktiskt inte, tror knappast de hade prioritering och sant for processerna. Var nog rakt igenom en round-robin algo.... Ang. minnesskydd sa vet jag inte... Ska se om jag kan hitta nagot.... fast det lar nog ta ett par dar.

 

Jo, man far ju hoppas att det gar framat - vore trist annars!

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...