Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Filmmusik?

mindsleep

Recommended Posts

Halloj.

Någon som kan ge tips på bra musik som liknar Thomas Newmans genialiska musik?

Ni som inte vet det så är Thomas Newman kompositören bakom musiken i filmer som: Nyckeln till frihet (Shawshank Redemption), Road to perdition, Den gröna milen, Meet Joe Black, American Beauty.

Jag tycker karln överglänser alla andra artister. Snacka om storverk han skapat. Även om "The Horse whisperer" inte är den bästa filmen jag sett så är musiken något av det mest perfekta jag hört. Endast slaget av några låtar från "The Shawshank Redemption". Vilket är den absolut bästa film jag någonsin sett.

Har ni inte sett den bör ni göra det om ni uppskattar då allt är perfekt. Musik, Kamera, Skådisar och historia. Den ligger för övrigt 2:a bland världens bästa filmer röstat fram av imdb.com´s besökare. Endast slaget av "Gudfadern". Hade jag fått bestämma hade filmen fått ligga före "Gudfadern".

http://www.imdb.com/title/tt0111161/

//MVH Mindsleep

I am who i am, you are who you are, i respect that

Ennio Morricone och Maurice Jarre ligger ju nära tillhands när det gäller bra filmmusik. Kanske även Oingo Boingo (Danny Elfman)

Ska genast kolla upp dem. Är de alltså lika i form då man jämgör Thomas Newmans musik?

//MVH Mindsleep

I am who i am, you are who you are, i respect that

Svårt att säga de har ju tillsammans skrivit musik till över 750 filmer. Men ofta när jag reagerar positivt på filmmusik har deras namn ständigt dykt upp i slutet, inte minst i gamla klassiker från 60-talet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...