Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fy fan!


SYS64738?

Rekommendera Poster

Vad är det för land man bor i där en sån här man får bli utrikesminister:

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,928663,00.html

 

Bildt verkar inte ha några skrupler alls verkar det som, åtminstone inte när det gäller att tjäna pengar.

:thumbsdown:

 

Jag hoppas innerligt att alla hans aktier blir värdelösa.

Avgå Bildt!!!

[inlägget ändrat 2006-11-10 13:17:53 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avgå Bildt!!!

Vad har hans placeringar med hans sätt att driva politik att göra?

 

Ska man förresten rannsaka alla investmentbolags dotterbolagsförgreningar och placeringar in absurdum så finns det nog få av dessa som inte stödjer en och annan "omoralisk" liten rörelse. Vad gäller vapenhandel så är väl dessutom detta något som man skall skrika försiktigt om från sossehåll.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bildt verkar inte ha några skrupler alls verkar det som, åtminstone inte när det gäller att tjäna pengar.

Det är ju en annan sak och få personer blir väl riktigt rika om de lattjar med skrupler, det är ju den trista baksidan av västvärldens pengahunger.

 

Men som jag sade tycker jag inte detta har med ens faktiska dagliga engagemang att göra. Få människor saknar en dubbelmoralisk sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. Bildt har ju inte gjort något olagligt, inte heller något "omoraliskt":

Jämför med vad staten tjänar pengar på/bedriver "otukt" på:

 

 

1) Staten tjänar massor på alkohol.

2) Staten "boinkar" krigsindustrin.

3) Staten tjänar massor på tobak.

4) Staten "uppmuntrar" abort samt sexuella aktiviteter utom äktenskapet.

 

-Obs! Punkt 4) har jag inga som helst problem med, men det finns kanske "vissa moraliskt ömtåliga själar" som har det.. (Ungefär som vissa hemmafruar har "problem" med varandras skrikiga tapeter och gardiner..) ;-)

 

Jag hörde följande på Handels för många år sedan: Ska man bli rik, ska man satsa på folks laster: Sex, drugs and rock.. (lägg till vapen).. Bildt har satsat "helt rätt"! ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämför med vad staten tjänar pengar på/bedriver "otukt" på:

 

1) Staten tjänar massor på alkohol.

3) Staten tjänar massor på tobak.

 

Jag har då aldrig hört talats om att alkohol och tobak skulle vara en inkomstkälla för staten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har då aldrig hört talats om att alkohol och tobak skulle vara en inkomstkälla för staten.

 

 

 

Vem tar hand om all skatt som är på dessa varor?

 

Vem vill höja skatten på dessa varor?

 

Vem vill gärna ha kvar "monopolet" på dessa varor, framför allt på alkohol?

 

Vem gör allt för att förhindra s.k illegal import av dessa varor?

 

Någon professor för ett antal år sedan, räknade ut att om inte "staten" skulle få in alla dessa skattepengar, så skulle detta land nästan gå i kk.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem tar hand om all skatt som är på dessa varor?

 

Vem vill höja skatten på dessa varor?

 

Vem vill gärna ha kvar "monopolet" på dessa varor, framför allt på alkohol?

 

Vem gör allt för att förhindra s.k illegal import av dessa varor?

 

Någon professor för ett antal år sedan, räknade ut att om inte "staten" skulle få in alla dessa skattepengar, så skulle detta land nästan gå i kk.

ja, det skulle landet.

 

varför? Jo spriten skulle bli så billig att folk skulle supa mer. Och röka mer.

 

Vad kostar samhället massor med pengar varje år?

Cancer orsakat av rökning och passiv rökning

 

Skador på kroppen pga stort alkoholintag (skrumplever är bara ett exempel)

Skador på egendom under fylla

Skador på andra under fylla, dvs misshandel eller olyckor.

 

Skatterna staten hovar in på sprit och tobak täcker INTE de kostnader som de orsakar, inte ens idag med de "höga" skatter vi har på dessa produkter.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste den artikeln. Men skrattade lite för mig själv. Jag tycker det är ohyggligt långsökt.

 

Jag tror långsökt att alla vi tjänar pengar på porr och vapen. Kanske inte den summa som Bildt tjänar på det. Men visst drar vi nytta av sådanna saker även vi som privata medborgare.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

se mitt svar ovan

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatterna staten hovar in på sprit och tobak täcker INTE de kostnader som de orsakar, inte ens idag med de "höga" skatter vi har på dessa produkter.

Fast det Virtuosen och //gästen säger är att staten tjänar pengar på det, inget sagt om att de går med vinst på det. Monshi har ju helt rätt i att det knappast täcker de skador det orsakar.

Jag tycker det är helt ok att höja skatten på både tobak och alkohol, trots att jag själv är beroende av båda. Det finns nog inget att vinna på att göra det billigare. Låt hellre dessa lyx- och missbrukarvaror dra in lite mer till statskassan än att låta det tas via inkomsskatt.

 

Förresten, SYS64738, ingen motreplik? Eller ville du bara sprida lite valförlustsbitterhetslera i allmänhet? =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

 

varför? Jo spriten skulle bli så billig att folk skulle supa mer. Och röka mer.

 

Antagligen. (Å andra sidan är gränserna öppna redan idag..)

10 liter sprit, 100 liter öl och 100 liter vin (det är ännu mer i praktiken, men skit samma) per person räcker ju och blir över!

 

Vad kostar samhället massor med pengar varje år?

Cancer orsakat av rökning och passiv rökning

 

Usch! Håller med! Folk är ju trots allt folk, och de hittar sätt att kringgå reglerna..

 

Skador på kroppen pga stort alkoholintag (skrumplever är bara ett exempel)

Skador på egendom under fylla

Skador på andra under fylla, dvs misshandel eller olyckor.

 

Exakt. Trots att staten tar in en massa pengar på alkoholen, ger staten inte "ut" motsvarande på skadeverkningarna. I "folkhemmet" ser jag staten som en förälder som bryr sig om sina barn. Numera (sedan 20 år drygt) ser jag staten som en fostermor "typ" as-kungens. (Alltså det där barnetn som hette as-kungen och hade en fostermor..)

 

-Förresten är det, anser jag, taskigt att döpa en ung tjej till " As-kungen"..

 

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, SYS64738, ingen motreplik?

 

Jag har faktiskt ett jobb så jag kan inte hänga framför datorn jämt som vissa andra här.

Sen känns det inte som någon större mening med en motreplik då ni högermänniskor försvarar regeringen vad den än hittar på.

Skulle Reinfeldt börja klä sig i nazistuniform och visa sig vara pedofil skulle ni antagligen försvara det också.

 

Det mest patetiska och genomskinliga är när ni försvarar regeringen då den dessutom bedriver klassisk sossepolitik som att höja skatten på alkohol och tobak.

När den förra regeringen gjorde likadant blev det ett jäkla liv och det hävdades från högerhåll att staten bara gjorde det för att få in mer pengar och inte för folkhälsans skull. Skulle det vara annorlunda med den nya regeringen menar ni?

 

Jag var inte nöjd med sosseregeringen men den var trots allt ganska okej jämfört med alliansen.

"Man vet vad man har men inte vad man får" är ett ordspråk som passar bra in här.

"Mycket vill ha mer" är ett annat.

 

Nu är det slut på prat och dags för handling för att sätta käppar i hjulen för högerregeringen.

Imorgon ska jag ut i strejk eftersom jag är SAC-medlem.

http://www.sac.se/akassan/

:thumbsdown: till LO, TCO och SACO som lägger sig platta för den nya regeringen och inte törs strejka.

[inlägget ändrat 2006-11-14 07:34:00 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen känns det inte som någon större mening med en motreplik då ni högermänniskor försvarar regeringen vad den än hittar på.

Du kommer med en anklagelse som jag tyckte var väldigt långsökt och ville att du åtminstone bemötte min motfråga, men om du inte besvarar motrepliker från "högermänniskor" så är det väl bara att acceptera att du inte har något intresse av att diskutera utan enbart skälla. Att jag dessutom ensidigt skulle försvara allt högern får stå för dig, det håller jag inte med om.

 

Skulle Reinfeldt börja klä sig i nazistuniform och visa sig vara pedofil skulle ni antagligen försvara det också.

Jag tycker du ska ge upp de här diskussionerna om det enda du kan komma med är personangrepp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu pratar jag emot mig själv (igen) men....

 

Om man räknar ut vad tobaken och spriten genererar för skatteintäkt, drar i från vad de kostar samhället i form av sjukvård och sjukfrånvaro, men beräknar att folk faktiskt dör i förtid vilket är en stor besparing tillsammans med de jobb som de skapar kanske det inte är en sån dålig affär ändå....

 

....men att tycka så, även om det är sant, är nog inte riktigt politiskt korrekt.

 

PS. Tjänar för mig innebär att man inte går back DS.

 

[inlägget ändrat 2006-11-14 18:31:39 av Roddden]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...