Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nu händet det igen!


sniss

Rekommendera Poster

Min dator startade inte på sätt och vis, musen å skärmen gick inte igång men fläktar och hårdisk gick igång som vanligt. jag försökte få fix på den men det gick inte, så jag köpte ett nytt moderkort och koppla in det och det funkade direkt, den har funkar bra nu i några månader men nu idag så skulle jag sätta in min nya hårddisk och så händer det igen datorn startar inte. fläktar går igång och allt verkar som vanligt men skärmen går inte igång, och när datorn startar så ska musen lysa också men det gör den inte så jag tror inte det är grafikkortet.. jag har testat och försöka starta den med minimalt antal komponenter men det vill sig inte iaf =/ kan det vara moderkortet som är sönder? eller är det någan annan komponent som slår ut systemet?

 

någon som har en anning vad felet kan vara på dum burken?

 

Mvh sniss

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
kan det vara moderkortet som är sönder? eller är det någan annan komponent som slår ut systemet?

 

någon som har en anning vad felet kan vara på dum burken?

 

Uteslutningsmetoden säger att det är din nya hårddisk som är problemet. Ditt problem uppstår när du sätter in den disken, skriver du.

 

Är den inte en systemdisk, så skulle jag bygla den som slave och köra ett diagnostiktest på den.

 

Att det är moderkortet vore väl otur att två moderkort ska gå sönder.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag kopplade ur hdd direkt efteråt men de funka itne för de, har testat starta utan någon hårddisk ikopplad den startar inte iaf..

+ så här vart datorn med mitt gammla moderkort och då hade jag inte sätt i någon ny hårddisk.

Det är en s-ata hårddisk, går dom att sätta som slave?

 

[inlägget ändrat 2006-11-09 21:31:43 av sniss]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Det är en s-ata hårddisk, går dom att sätta som slave?

 

Nej, SATA-diskar är bygelfria.

 

Men jag kopplade ur hdd direkt efteråt men de funka itne för de, har testat starta utan någon hårddisk ikopplad den startar inte iaf..

+ så här vart datorn med mitt gammla moderkort och då hade jag inte sätt i någon ny hårddisk.

 

Ja, det verkar ju verkligen skumt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en s-ata hårddisk, går dom att sätta som slave?

Nej.

 

Jag tycker att du skall börja med att göra en "reset" på ditt moderkort. Men strömen bruten (dra ur kontakten) så flyttar du en bygel på moderkortet och sätter tillbaka den igen (vilken bygel står i manualen till moderkortet), alternativt så tar du ur biosbatteriet en liten stund.

 

Efter detta så har alla inställningar i bios återställts till fabriksinställningar och du får konfigurera det precis som när du första gången startade datorn med ditt ny moderkort.

 

Hjälper inte detta så "startar" med enbart CPU, moderkortet bör då ge ett pip för att indikera minnesfel (du har ju inget minne så det klart att det är fel). Stoppa i ett minne så bör den indikera grafikkortsfel (du har ju inget i) med t ex två pip. Antalet pip som indikerar de olika felen står i manualen.

 

Det är här den enklaste metoden (enligt mig) för att ta reda på var under POST som det skiter sig.

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej jag ska ta och testa och göra en reset.. men så tänkte jag på, är det integrerad högtalare eller vad de är som gör pip ljuden för jag har nämlingen inte någon högtalare kopplad till moderkortet. så när ja tar ut RAM minnena så hör jag inget pip.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
men så tänkte jag på, är det integrerad högtalare eller vad de är som gör pip ljuden för jag har nämlingen inte någon högtalare kopplad till moderkortet. så när ja tar ut RAM minnena så hör jag inget pip.

 

Det sitter en liten högtalare i datorlådan. Därifrån kommer pipljuden, således POST-testet BIOS gör för att kontrollera att allt är OK.

 

Ett pip är allt OK, om det är flera så är det något som är fel.

 

Du kan inte starta en dator utan minnen. Tar du bara ut ett minne (om du har flera) så ska datorn starta. Då ska du kunna höra ett pipljud om allt är OK.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har iaf inte hört något pip.. men jag tog ut batteriet till bios minnet å nu startar den iaf:D ska bara fixa inställningarna och se om det funkar, ja återkommer om de muppar sig ;)

 

THX =D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha då var men tillbaks till ruta 1 =(

Tråkig!

 

varför blir det så här?

Eftersom du haft liknande problem tidigare (innan du byte MB) så kanske man kan misstänka att det är nätaggregatet som inte levererar ström som det skall. Om du har möjlighet försök att få låna någons nätaggregat och testa.

 

 

-nisse

Evigheten är lång, speciellt mot slutet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...