Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hittar ej boot filnamn


Mah

Rekommendera Poster

Hejsan,

Problem med att datorn inte loggar in på Windows här jag startar datorn.

Istället får jag upp text som säger "No boot file name received" och sedan "Exiting Intel Boot agent" "insert system disk in drive". Det sistnämnda vågar man ju inte göra, eftersom jag bara har en återställningsskiva.

Efter ett dussintal försök loggade den slutligen in på windows av någon anledning Vad kan jag göra för att det inte ska hända igen, respektive när det händer igen?

(Windows XP HE, Toshiba Satelite bärbar)

 

Mah

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Problem med att datorn inte loggar in på Windows här jag startar datorn. Istället får jag upp text som säger "No boot file name received"

 

Har du tittat i din boot.ini, så att allt står rätt till där?

 

Högerklicka på "Den här datorn"/Egenskaper/peta på fliken "Avancerat"/klicka på knappen "Inställningar" under "Start och återställning". Klicka där på "Redigera" så får du upp boot.ini som en textfil.

 

Vidare kan du kontrollera att inte datorn är inställd i BIOS på att boota från ett nätverk.

 

Tokiga teorier kanske, men jag googlade litegrann och fick upp förslagen ovan.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mah skrev:

 

"Exiting Intel Boot agent"

Låter som att du har boot från ett Intel nätverkskort.

Kontrollera i BIOS -> Boot -> Boot Device Priority. Kontrollera också hur inställningen för LAN Option ROM i BIOS -> Advanced -> Onboard Devices Configuration ser ut.

Har du ett onboard eller PCI-nätverkskort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

När jag tittade i boot.ini som Du sa så stod där följande:

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn

 

om detta innebär att "det står rätt till"?

 

Dessvärre vet jag inte hur man gör när man går in i BIOS och kontrollerar om datorn är inställd på att boota från ett nätverk.

Mah

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har inget PCI-nätverkskort, så jag antar att jag har onboard-kort .

 

Hur kontrollerar jag saker i BIOS? Genom vilka kommandon/fönster kommer jag dit (har aldrig hållit på med den här delen förut)?

Tack,

Mah

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mah skrev:

 

Hur kontrollerar jag saker i BIOS? Genom vilka kommandon/fönster kommer jag dit

Det varierar, men inte sällan är det Delete-tangenten man trycker under POST (Power On Self Test) http://sv.wikipedia.org/wiki/Post

Väl inne i BIOS navigerar du med piltangenterna.

Vet du vilket moderkort du har?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mah skrev:

 

Vad gör man åt ett diskfel? Är det en mjukvarugrej eller måste man byta ut något.

 

Diskfel är hårddisken och ingen mjukvarugrej. Det du måste byta ut i så fall är hårddisken i datorn. Inte så enkelt när det är en bärbar, som i ditt fall. Eventuellt kan du få lämna in datorn på en serviceverkstad, som får byta disken åt dig.

 

Har du garanti kvar på datorn, så går det kanske på det. Hör efter!

 

Everest Home Edition kan tala om vad du har för hårddisk:

http://www.majorgeeks.com/download4181.html

...om du inte vet det redan nu.

 

Vet du vad du har för hårddisk i datorn så kan du ladda ned ett diagnostikprogram från hårddisktillverkaren härifrån:

 

http://tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Din boot.ini ser okej ut.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr vet jag inte vad jag har för moderkort. Det står ej i instruktionsboken och har försökt leta efter uppgiften på datorn men utan resultat och inte heller står det hur man kommer in i BIOSet.

 

Vad skulle jag ha för värden i BIOSet för boot device priority och onboard devices configuration om jag lyckades hitta BIOSet?

Förresten, är en ominstallation en lösning? (hade ändå tänkt göra det).

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mah skrev:

 

Nej, tyvärr vet jag inte vad jag har för moderkort. Det står ej i instruktionsboken och har försökt leta efter uppgiften på datorn

Har du en så kallad "hem-PC", t.ex. Dell, HP, Fujitsu-Siemens, så finns säkert någon beteckning på den. Vad står utanpå instruktionsboken?

För att få veta moderkort är t.ex. CPU-Z en god hjälp. Tänkte då att man kan söka moderkortstillverkarens manual och titta hur det ser ut i BIOS. Men har du en "hem-PC", så är det inte lika enkelt. Inte så mycket info att komma åt.

 

http://www.cpuid.org/cpuz.php

 

Min tanke var också att du skulle kunna se i BIOS om boot från nätverkskort finns med bland boot-alternativen, som floppy, CD/DVD, hårddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för svaret,

Till slut köpte jag en ny hårddisk och peppar, peppar, ta i trä, så fungerar det hittills.

Dock var den partitionerad i C och D-drive med hälften av minnesurymmet på varje. Hur gör jag för att få hela utrymmet under C?

 

Först verkar man behöva formatera om till NTFS (från FAT32). Ska man formatera om och sedan göra om hela Windows- installationen och därefter inkludera minnesutrymmet under C-driven?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...