Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ramminnet har halverats!

TFyhr

Recommended Posts

Jag har ett mycket märkligt problem. Jag köpte nyligen en ny dator från El-Giganten, en Compaq Presario 2009 med 512mb DDR2-SDRAM. Allt var frid och fröjd i en vecka ungefär. Jag satte in en extra hårddisk och tog bort vissa program och pysslade i största allmänhet. Plötsligt började datorn bli oerhört seg, jag misstänkte att det var något program som låg i konflikt med Norton eller så. Men döm av min förvåning när jag går in på System och ser att plötsligt tror min dator att den enbart har 256 mb ram. Vad beror detta på? Kan någon hjälpa mig?

1. En av minnena kan ha lossat ur sockeln om det inte var korrekt isatt från början.

2. En av minnena kan ha gått sönder.

Kolla att minnena sitter i ordentligt och ser riktiga ut och inte har brunnit eller något sådant.

Jag har ett ATI Radeon XPRESS 200 med 256mb delat minne. Så ja, jag tror att det använder datorns minne. Är det det som är problemet?

Då låter det som att grafikkortet använder 256 MB av de 512 MB och det blir bara kvar 256 MB till Windows. Kan grafikkortet ha varit inställt på att använda mindre med minne från början?

Ok, men om det är så, hur kommer jag till rätta med problemet? Hur ställer jag in att grafikkortet inte ska ta för mycket av ram-minnet?

Hej! Det var grafikkortet som åt minne, jag hittade en inställning och ändrade den och nu flyter datorn smidigt igen. Tack så mycket!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...