Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med uppkoppling via switch

whatToDo

Recommended Posts

hej!

Jag har två datorer hemma som har varit uppkopplade via switchen till bredbands-uttaget utan några som helst problem. Men i förrgår köpte jag en ny data som jag kopplade till switchen som inte får någon anslutning medans dom andra datorerna har fortfarande uppkoppling.

Däremot när jag kopplar den nya datorn direkt till Bredbandsuttaget så fungerer uppkopplingen utmärkt, så nätverkskortet verkar det inte vara några problem med och brandväggen stängde jag av.

Jag har testat att byta nätverkskabel och att koppla in nätverkssladden på olika portar i switchen, men inget fungerar.

Min bredbandsoperatör är Bredbandsbolaget som ger flera ip-adresser så jag förstår inte vad felet är.

Vore tacksam för tips att åtgärda felet.

Hur många IP-adresser har du fått av BBB?

Om du har 3 eller flera, så måste du konfigurera nätverket i den nya datorn med en ny IP-adress och lösenord, om du har 2 IP-adresser, så måste den ena datorn "dela med sig" av bredbandet till den nya burken.

I det fallet måste du skaffa en router som kopplas in efter switchen, och där du lägger in IP-adress nr 2.

Alltså, om vi förutsätter att du vill använda alla 3 datorerna och har 3 IP-adresser, så skall var och en ha en unik IP-adress som skrivs in när du konfigurerar nätverkskorten.

Om 3 datorer skall dela på 2 IP-adresser, så har en dator ena IP-adressen och är direkt kopplad till switchen. Efter switchen kopplar du in en router som får den andra IP-adressen. Därefter kopplar du in de båda andra datorerna.

Observera, att den dator som tidigare hade IP-adress nr 2 (den som den nya routern nu har fått) måste rensas på denna IP-adress! Den kommer annars ta över routern.

Hoppas det blev lite klarare!

----GLVP - Gilla Läget, Var Positiv----

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...