Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rensa en arbetsbok (från skräp)


Monshi

Rekommendera Poster

Tjoho gott folk.

 

En fråga från mig, jag vet inte allt (ännu) :)

 

Sitter och testar lite med en arbetsbok och finner att om jag kompilerar VBA-projektet i boken och det finns ett fel i detta och sedan sparar arbetsboken så ökar storleken på arbetsboken med 200 kB, eller 25 % från 800 kB till drygt 1000 kB)

 

Okej, ingen jättebok det ska medges men jag vill ändå hålla ned storleken på den så mycket det går.

 

Så nu undrar jag - finns det någon enkel metod att rensa ut allt som Excel sparat undan (och jag ej vill ha kvar). Dvs ta bort alla temp-data som Excel sparat eller vad det nu är som orsakat den oväntade tillväxten? Om det finns andra cachningar i filen vill jag givetvis tömma även dessa, jag vill spara enbart rå-data.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast - mmh, det enda som hände egentligen var att verktyget såg till att all kod blev de-kompilerad.

 

Detta väcker en fråga hos mig - vad har man för nytta med att kompilera ett VBA-projekt? Antar egentligen att koden kompileras automatiskt senare när koden körs så att ha okompilerad kod i en arbetsbok borde bara innebära att första gången en användare kör koden så kompileras denna.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En microsekunds fördröjning?

Lyckas inte upprepa din bedrift i Excel 2000, trots att jak lagt in nästan alla fel jag kan komma på.

Vad händer om du räknar om bladet (CTRL+ALTF9)?

Vad händer om du kör microsofts privatiseringstillägg "Ta bort dolda data"

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=144e54ed-d43e-42ca-bc7b-5446d34e5360&DisplayLang=sv

 

Kolla den här sidans "trimma skiten ur excel tips"

http://www.decisionmodels.com/

Orkar inte igenom. Den känns inte riktigt uppdaterad även om det var en av de bästa sidorna om optimering för några år sen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla den här sidans "trimma skiten ur excel tips"

den sidan var det länge sedan jag besökte. Finns en del bra tips där om man arbetar med stora ark med många uppslag och sådant. Ex.v. att använda PASSA+INDEX istället för LETARAD.

 

Inget nytt med andra ord men kanske värt en repetition...

 

Lyckas inte upprepa din bedrift i Excel 2000, trots att jak lagt in nästan alla fel jag kan komma på.

Min bedrift har klarnat lite för mig under dagen.

 

Jag var lite snabb i slutsatser förut. Det som hände var helt enkelt att jag kompilerade boken. Vad som sker då är tydligen att den kompilerade koden skrivs in i boken och ökar därmed storleken på filen. Jag hade tydligen inte kompilerat boken på länge varvid en stor del av detta lager inte fanns.

 

Så fort man ändrar i en kod-bit avmarkeras denna som kompilerad och, kanske, rensas den kompilerade koden bort från filen.

 

Jag testade sedan att steg för steg köra de olika kod-snuttarna i boken och efterhand lades de 200 kB till igen till filen. Så ja - boken kompileras efterhand som koden används. Om det snabbar upp att kompilera en bok i förväg? Marginellt troligen.

Läst annars att en kompilerad bok kan ibland ge problem om den skeppas mellan olika versioner av Excel.

 

 

Ganska mycket kod i boken med andra ord om den som kompilerad bidrar med 200 kB....

 

Nåja, kanske jobbar vidare med detta för att undersöka vad man kan göra. Kanske spara koden i en Add-in? Kanske exportera den till VB-project och skapa en dll?

Nä, låter jobbigt...

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...