Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsäkert läge krångel


jbz

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jo det föreligger sig på följande vis, att jag har en bärbar dator som krånglar.

(Det är en HP Compaq nc6120, HP HSTNN-105C

, Intel inside Celeron med Windows XP Professional som operativsystem är all info om själva datorn jag hittils lyckats luska fram om det är till något behov), hårddisken är på drygt 27 GB och hade före detta problem uppstod cirka 13 GB ledig plats.

 

Jag har under ett år samlat på mig mängder av viktiga grejer på den, så som oersättliga semesterfoton och filmer och annat viktigt från långt bakåt i tiden osv.

 

Dum som jag är, var jag seg på att bränna ut det på skiva och så en dag för några veckor sedan stänger jag av datorn på sedvanligt vis och springer iväg på krogen på party, väl hemma dagen efter startar jag datorn som vanligt och då står det att windows laddas som vanligt ända tills följande kommer upp:

 

 

 

 

"Windows kunde inte startas. Detta kanske beror på en ändring i program eller maskinvara.

 

Om detta beror på att datorn inte svarade, startade om oväntat eller stägndes av automatiskt för att skydda dina filer och mappar kan du välja senast fungerande konfiguration för att återställa dei nställnignar som användes förra gången som datorn kunde startas.

 

Om ett tidigare startförsök avbröts på grund av ett strömavbrott eller att strömknappen trycktes in eller om du är osäker på varför datorn inte kan startas kan du välja Starta Windows normalt."

och de alternativ jag har att välja på är då:

 

• Fel säkert läge

• Fel säkert läge med nätverk

• Fel säkert läge med kommandotolk

 

• Senast fungerande konfiguration

 

• Starta windows normalt

 

 

 

 

 

Jag har givetvis försökt att prova samtliga utav ovanstående alternativ för att ivrigt se om det går att komma in till windows för att sedan se om mina filer finns kvar, men varje gång jag väljer något av alternativen så startas datorn om och samma trista alternativ kommer upp.

 

 

Mina frågor är:

Finns mina filer fortfarande kvar på hårddisken, är problemet bara att det inte går att komma in till windows?

 

Hur ska jag isf lyckas komma in till windows för att rädda mina filer?

Finns det något enda litet sätt i världen att komma åt filerna igen?

 

En vän sa att han hade hört att man kunde koppla vissa bärbara datorers hårddiskar till IDE-statinoära och plocka ut filerna på så vis, men visste ej till fullo hur detta fungerande, stämmer det?

 

-Kort och gott:

Hur ska jag göra för att få tag i mina filer igen, för de var högst viktiga saker jag hade på den som verkligen vore katastrof om dem var fullständigt omöjliga att få igen

 

 

 

STORT tack på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, alla dina filer borde finnas kvar. Och problemet är nästan bara att ditt windows krånglar, men det måste finnas en orsak till det.

mer kan jag inte svara på eftersom jag inte e bra på bärbara.

me ialla fall har du testat att trycka på F8 precis innan fel meddelandet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

 

Stort tack för ditt svar.

Jo jag tryckte precis på F8 och följande information visades med svart bakgrund och vit text:

 

"Välj vilket operativsystem som ska startas:

 

• Microsoft Windows XP Professional

 

Använd upp- och nedpilarna om du vill flytta markeringen.

Tryck därefter på retur.

 

 

Tryck ned F8 om du vill se alternativ för felsökning och avancerad start"

 

 

 

 

 

Därefter provade jag att återigen trycka på F8, då följande kom fram:

 

Avancerade alternativ för Windows

Välj ett alternativ:

Felsäkert läge

Felsäkert läge med nätverk.

Felsäkertläge med kommandotolk.

 

Aktivera startloggning

Aktivera VGA-läge

Senast fungerande konfiguration (de senaste inställningarna fung....)

Återställning av katalogtjänst (endast Window-domänkontrollante)

Felsökningsläge

Inaktivera automatisk omstart vid systemfel

 

Starta windows normalt

Starta om datorn

Gå tillbaka till listan över operativsystem.

 

Använd upp och nedpilarna om du vill flytta markeringen.

 

 

 

Vill återigen tacka för ditt svar :)

 

Säger detta jag just spaltade upp dig/någon annan något?

 

Tack på förhand återigen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vän sa att han hade hört att man kunde koppla vissa bärbara datorers hårddiskar till IDE-statinoära och plocka ut filerna på så vis, men visste ej till fullo hur detta fungerande, stämmer det?

Det finns USB-kabinett där man kan stoppa in 2,5"-hårddiskar. Här är några exempel så att du kan se vad du ska leta efter:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098331

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070267

 

Under förutsättning då att hårddisken inte har gått sönder totalt, i så fall kan du vända dig till företag som Ahlberg Data och Ibas:

http://www.ahlbergdata.se/

http://www.ibas.se/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Stort tack för ditt svar!

 

 

Beträffande USB-kabinetterna, så har jag två följdfrågor.

 

1. Om man ansluter den bärbara hårddisken i en externkabinett till en stationärdator, blir det ingen komplikation då?

(Med tanke på att jag har windows installerat på den bärbara hårddisken där jag har alla filerna jag vill ha tillbaka så kanske den stationära datorn blir virrig och vet inte alls ifrån vilken hårddisk windows ska startas?)

 

2. Jag hade, när den bärbara datorn väl fungerade, inloggningsnamn+ lösen för o kunna komma in till windows, på grund utav att det var ett krav för att kunna komma åt filerna tänkte jag ifall komplikationer kunde uppstå med att komma åt dem i händelse av att man kopplar den bärbara hårddisken till den stationära?

 

Hoppas du förstod hur jag menade, är inte allt för bra på att förklara saker och ting.

 

Till sista frågan, 3. en vän sa till mig idag att problemet kan vara mycket enkelt löst, på så enkelt vis att det bara var att installera om windows?

Kan detta vara ett alternativ? Eller finns det isåfall risk för att filer försvinner?

 

 

 

Stort tack på förhand och tack för ditt tidigare svar :)

 

MVH

jbz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att jag har windows installerat på den bärbara hårddisken där jag har alla filerna jag vill ha tillbaka så kanske den stationära datorn blir virrig och vet inte alls ifrån vilken hårddisk windows ska startas?

Nej, det går alldeles utmärkt att starta den vanliga Windows i alla fall.

 

2. Inga problem, möjligen så behöver du sätta ny ägare till de gamla filerna, men det kan du fråga om ifall det blir aktuellt.

 

3. Man kan göra en reparationsinstallation av Windows ovanpå den befintliga Windows. Det är då meningen att alla ens egna filer ska vara kvar men Microsoft ger inga garantier:

http://support.microsoft.com/kb/315341/sv

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en följdfråga här, då jag har samma problem med min HP Pavilion dv8199.

Hur vet man att hårddiskarna som sitter i datorn passar i kabinettet om man köper ett sådant. Är alla hårddiskar i bärbara datorer av 2.5" modell? Och är alla nya hårddiskar av IDE (Ultra ATA/133) typ?

 

Jag har provat en reparation av Windows, men det fungerar inte då dator måste startas om i mitten av installationen, och när datorn startas om krashar den igen. Kraschen kommer vid windows startlogon. En blå bild blinkar till för en halv sekund sen startar datorn om. Någon som vet vad som orsakar detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske förekommer hårddiskar som är den vanliga 3.5"-storleken också, men det är i alla fall väldigt ovanligt. Det kan ju vara bra att titta efter först.

 

Hårddiskar blir allt oftare av typen S-ATA (serial ATA), åtminstone till stationära datorer, till skillnad från äldre P-ATA (parallell ATA). En anslutning till en SATA-disk är väldigt smal (bara några trådar) till skillnad från den breda PATA-anslutningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hahaha va tråkigt, jag misstänker starkt att jag köpt fel sån där extern kabinett :(

 

Eller också så är det jag som är extremt oteknisk (Kan nog vara både och faktiskt)

 

Hur som helst så köpte jag, på webhallen idag en Externt Kabinett 2,5 för 209 kr från MA Power och försökte koppla den till min HDD men det verkade itne fungera något bra alls.

 

Jag ska redogöra vad jag har för HDD för o kanske eventuellt kunna få någon av er i forumet och konstatera hru vidare det är externa kabinetten som är felaktig eller om det är jag som är oteknisk.

 

På HDDn står följande:

 

FUJITSU

Model MHT2040AH PL Id: HTTN

Part no. CA06377-B17400C1

SER. NO NP0ST572PT14 DATE 2005-07

 

Rating: +5V

Rev No A 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9

0 2 7 8 - 0 0 6 C

 

40.0 GB LBA: 78140160

AS#: 365936-001

Rev 7.00

Date Code: 950574

 

Det är all information som bifogas på HDDns ovansida som jag kan få fram.

 

 

Sa detta Er något?

Är det min externa kabinett som är felet eller är det jag som är oteknisk nog och har gjort något fel ochdärav kan den inte anslutas till kabinetten?

 

Eller behövs en annan slags kabinett?

 

Stort tack för ditt tidigare svar cecilia samt stort tack tilla alla andra som tagit sig tid till att läsa i tråden :)

 

Stort tack på förhand ska jag väl säga igen :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för ditt svar åter igen.

 

Nej det är själva kopplingen mellan kabinetten och hårddisken som är probemet, det känns som att dem två inte går att ansluta till varandra vilket verkar mycket olyckligt. Jag har följt de anvisningar och dylikt och lyckas ändå inte sätta i den ordentligt =/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kanske gå in till Webhallen med kabinettet och disken och fråga? Lite svårt att veta vad det kan vara utan att se det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du plockat bort alla delar från hårddisken. I mitt fall fanns en slags metallram runt hårddisken som tog emot när jag skulle sätta den i kabinettet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

 

Jo, jag har försökt och suttit och skruva och mäcka och fixa med det där i oändligheter för att få bort den där satans ramen haha...

 

Men så idag begav jag mig till webhallen för att fråga dem om dem visste något, det fanns ingen annan kabinett vad dem visste och dem sa att det skulle fungera bra att fästa den i kabinetten och att det inte var fel sorts hårddisk.

 

Däremot så sa dem att på själva 'uttaget' (anslutningsgrejen på hårddisken) så satt det en adapter som var dit satt av företaget som gjort hårddisken d.v.s. då atagligen Fijutsu eller vad dem heter...

 

Den kunde man bara få bort om man skruvade bort hårddisken, problemet är bara att jag får bara bort skruvarna på ena sidan av hårddisken, inte på den andra och därav lyckas jag inte.

 

FÖrsökte även att lämna tillbaks kabinetten men det gick givetvis inte tyvärr eftersom den var öppnad

 

Kan även tillägga att datorn är en skoldator och att det förmodligen förhåller sig på åvis att det eventuellt är skolans dataansvarig som orsakat 'skadorna' på skruvarna just för att man kanske inte ska ta bort dem och därav gör det det omöjligt att skruva isär den, så som jag förstår.

 

Haha så det är antagligen bortkostade cash på kabinetten och värst av allt förmodligen bortkastade ovärderliga saker på hårddisken och helt och hållet totalt kört att lyckas få igång hårddisken igen som det känns just nu....

 

 

Om någon skulle råka komma på någon enda liten lösning så får ni hemskt gärna lämna den här, men det känns som att det inte kommer att ske.

 

Vill iallafall tacka er stort för att ni velat hjälpa till iallafall :)

 

Tack.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tråkigt! :thumbsdown:

 

Om det är en skoldator så finns det kanske fler med likadana datorer? Finns det plats i datorn för två diskar? I så fall kan det kanske gå att flytta över disken till en annan sådan dator? Eller finns det någon datoransvarig på skolan som kan hjälpa till i det här fallet?

 

HP gör inga egna hårddiskar utan de köper in diskar från andra tillverkare som Maxtor, Western Digital (WD) mm. Det brukar finnas en etikett på disken där det framgår vem som har tillverkat den. I så fall kan du pröva att testköra disken med det testprogram som dess tillverkare har gjort. Testprogrammet lägger man på en CD som man startar datorn från.

 

Eftersom datorn kommer ett steg in i uppstarten så kan inte disken var heldöd, så det är också möjligt att om du har en XP-skiva med återställningskonsol se om det går att få igång Windows.

 

Om du tycker att det som finns på disken är värt några tusen-lappar så finns t ex Ahlberg Data som ägnar sig åt dataräddning. http://www.ahlbergdata.se/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ah okey stort tack för ditt svar ännu en gång.

 

Jag hade tänkt försöka alla tänkbara vis att försöka rädda hårddisken på på egenhand, så jag tänkte bara, att ifall jag försöker 'reinstallera' windows med en XP-skiva och det inte skulle fungera, har jag då på något vis tagit någon risk o bli av med viktig data? (Ifall det senare inte skulle fungera och jag sedan lämnar in hårddisken för dataräddning till Ahlberg menar jag)?

 

Hoppas du förstod frågeställningen även, om den blev lite komplicerad.

 

 

En annan fråga, om man skulle lyckas skruva isär hårddisken och ansluta den via kabinett, skulle manisåfall eventuellt kunna använda sig av programmet GetDataBack för att få tillbaka filerna? (innan man övergår till det sista alternativet att lämna in HDn till dataräddningsföretaget)

 

Tack åter igen :)

 

MVH

jbz

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-18 04:03:08 av jbz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt försöka alla tänkbara vis att försöka rädda hårddisken på på egenhand, så jag tänkte bara, att ifall jag försöker 'reinstallera' windows med en XP-skiva och det inte skulle fungera, har jag då på något vis tagit någon risk o bli av med viktig data? (Ifall det senare inte skulle fungera och jag sedan lämnar in hårddisken för dataräddning till Ahlberg menar jag)?

Det är alltid en viss risk med ominstallationer (dvs installation ovanpå befintlig Windows utan formatering) av Windows, det är visserligen meningen att alla egna filer ska vara kvar men Microsoft ger inga garantier utan rekommenderar säkerhetskopiering innan.

 

En annan fråga, om man skulle lyckas skruva isär hårddisken och ansluta den via kabinett, skulle manisåfall eventuellt kunna använda sig av programmet GetDataBack för att få tillbaka filerna?

Dels finns chansen att du inte behöver något program alls utan att det går bra att komma åt filerna ändå och dels finns många program som liknar GetDataBack. GetDataBack fick inte särskilt bra betyg här:

http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=6753

Se här för alternativ:

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.72853

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

 

 

Tack för ditt svar.

 

Jag har nu gett upp och tänkte med ett ivrigt sista försök försöka att reparationsinstallera om Windows på datorn.

 

 

Så jag gjorde på följande vis:

 

1. Jag startade bärbara datorn, där jag la in en Windows XP Professional skiva (svensk version)

 

2. Vidare så kom en svart ruta upp där det stod Tryck på valfri tangent för att starta CDn

 

3. Vidare står det maskinvarukonfigurationer kontrolleras (typ ngt sådant)

därefter kontrollerar den massa olika saker i datorn;

nu st år det typ:

USB tangentbord läses in

Drivrutin för SCSI port läses in...

Adaptec Adapter SCSI läses in...

Intelligent /IO Controller läses in..

SCSI hårddisk läses in

FAT-filsystem läses in...

osv osv

 

 

4. Installations program för Windows XP Professional

 

Välkommen till installationsprogrammet.

Den här delen av installationen förberder Microsoft Windows Xp för att köras på datorn:

 

 

Tryck ned Retur om du vill installera Windows XP nu.

 

Tryck ned R om du vill reparera en Windwos XP-Installation med hjälp av Återstälningskonsolen.

 

Tryck end F3 om du vill avsltua installationsprogrammet utan att

installera Windows XP.

 

 

5. Jag valde då "R" d.v.s. reparera men då kommer detta fram, och jag har försökt fråga alla jag känner om hjälp om vad jag ska skriva men alla hävdar att dem aldrig behövt reparera windows och att dem därföri nte har någon kännedom om det.

 

"Återställningskonsolen för Microsoft Windows XP.

Återställningskonsolen innehåller funktioner för reparation och återställning av systemet.

 

Skriv EXIT för att avsluta Återställningskonsolen och starta om datorn.

 

och sen där man kan skriva saker står det

 

C:\>

"

 

Jag provade att skriva in "HELP" och då fick jag upp en massa kommandon som man kunde skriva in bl.a.

 

ATTRIB

BATCH

BOOTCFG

CD

CHDIR

CHKDSK

CLS

COPY

DEL

DELETE

DIR

DISABLE

DISKPART

ENABLE

EXIT

EXPAND

FIXBOOT

FIXMBR

FORMAT

HELP

LISTSVC

LOGON

MAP

MD

MKDIR

MORE

NET

RD

REN

RENAME

RMDIR

SYSTEMROOT

TYPE

 

 

Snälla någon, jag måste veta vad jag ska skriva in?

 

 

Stort super tack på förhand, jag känner mig så himla nära att lyckas nu och då vore det trist om man inte kom vidare.

 

Någon som vet något?

 

 

Stort tack åter igen på förhand.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så mycket.

Du får ursäkta mig att jag frågar Dig, försökt tidigare att läsa på Windowssidan du länkat men har inte förstått riktigt.

 

Nu har jag iallafall fått acceptera licensavtalet genom att trycka på F8 och nu står följande:

 

Installationsprogram för Windows XP Professional

====================================

Följande lista visar befintliga partitioner och opartitionerat utrymme på den här datorn.

 

Använd tangenterna UPPIL och NEDPIL för att välja ett alternativ i listan.

 

* Tryck ned Retur om du vill installera Windows XP på markerat alternativ.

 

* Tryck ned C om du vill skapa en partition i det opartitionerade utrymmet.

 

* Tryck ned D om du vill ta bort den markerade partitionen.

 

38155 MB hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi [MBR]

 

C: Partition1 [Okänd] 7685 MB <7685 MB ledigt>

D: Partition2 <Data> [NTFS] 30461 MB <12186 MB ledigt>

Opartitionerat utrymme 7 MB

 

 

Vad jag förstår så verkar D: hårddisken vara ockuperad med mycket ledigt utrymme och om jag inte missminner mig var det även där jag hade alla mina ovärderliga filer.

C:/ verkar "ren" och tom enligt ovan.

 

 

Vad göra nu?

 

STORT tack på förhand.

Får be om ursäkt om jag är jobbig, är så himla ivrig bara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du både C: och D: på datorn när Windows fungerade?

 

Den skivan som du nu försöker installera från, är det en skiva som levererades med datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Japp, jag hade både C: och D:

fast vad jag förstår så är det ändå bara en hårddisk som är insatt.

Hmmf, kan inte mycket om datorer men hårddisken kanskeär uppdelad i 2?

 

Nix det är inte en skiva som levererats med datorn utan jag fick låna en utav en kompis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, en hårddisk kan vara uppdelad i flera partitioner, t ex C: och D:.

 

Du fick inte med någon skiva med datorn? Eftersom det är en bärbar så kanske det behövs speciella drivrutiner som inte finns med på en standard XP-skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, Tack.

 

Nix tyvärr, har inte fått med någonting. Kan kanske iofs bero på att allt var förinstallerat när jag fick datorn.

 

Men det finns alltså ingen av de alternativ som jag nu hittills fått upp som jag bör välja om jag vill fortsätta min process att reparera windows? :/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix tyvärr, har inte fått med någonting. Kan kanske iofs bero på att allt var förinstallerat när jag fick datorn.

Det står inget i handboken om installationer av olika typer? För det är ju enklast om det finns någon reparationsinstallation förberedd på datorn.

 

Jag är lite fundersam över dina partitioner. Många förinstallerade datorer har en dold partition som de återskapar hårddisken ifrån när man trycker en särskild tangent under uppstarten och då funderade jag på om det var den dolda partitionen som stod där som C:. Men om du hade två partioner förut så är det inte så troligt.

 

Men å andra sidan så står det inte att C: är formaterad med NTFS, vilket den borde om den ska gå att reparera.

 

HJÄLP, någon som är bra på formateringar och installationer och som kan hjälpa till här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...