Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta mappen EA GAMES och byta enhetsbeteckning


rpgmaster

Rekommendera Poster

Jag har två saker jag vill ha hjälp med. Jo det är såhär att mappen EA GAMES ligger på C:\Program och C:\ har inte så mycket utrymme medans O:\ har desto mer utrymme. Jag vill flytta mappen EA GAMES till O:\Spel. Jag högerklickar på mappen och väljer klipp ut går in i O:\Spel och väljer klistra in. Då står det Vissa program kan sluta fungera om du byter namn på, flyttar eller tar bort EA GAMES. Vill du göra det här? Ja eller Nej. Jag väljer Nej av rädsla att spelen i mappen ska bli obukbara. Mappen är på 9,45Gb så det tar ett tag ominstallera allt och jag kommer troligtvis att förlora mina sparningar även om jag i så fall backuppar dom till en plats på datorn där dom är säkra. Men detta orkar jag inte så jag undrar om det är säkert att flytta mappen eller om det finns nåt annat man kan göra för att föra mappen till O:\ så jag kan plocka bort den i C:\ sen. Det andra jag vill ha hjälp med är att byta enhetsbeteckning på partitionerna O:\ och N:\ till D:\ och E:\. Jag hittade hur man gjorde i PC Tips & Trix och gjorde som det stod där men vissa genvägar funkar inte efter byte av enhetsbetecning och ikonerna på genvägarna försvinner och ersätts av andra ikoner som finns i windows. Störigt så jag ändrade tillbaka för jag orkar inte ändra alla genvägarna eller hålla på och leta efter deras riktiga ikoner. Undrar om jag kan byta enhetsbeteckning så genvägarna också leder rätt sen och har rätt ikoner. Hjälp uppskattas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar program blir de ofta(st) bundna till den plats man installerar dem på. Vill man flytta dem får man avinstallera och installera på nytt. Tråkigt men ofta(st) sant.

 

Genvägar pekar ut saker som finns på olika ställen och varje ställe på datorn börjar (i Windows) med en enhetsbeteckning. Ändrar man på enhetsbeteckningarna kommer de inte längre att hitta rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.)

Om du flyttar mappen så kommer inte datorn att hitta mappen enligt den befintliga hänvisningen (sökvägen). Det är detta datorn menar med att spelet kanske inte kommer att fungera längre.

Dock kommer den automatiskt att söka efter rätt fil (eller fråga om du själv vill söka/ange vägen). Därefter kommer datorn att fråga dig om du vill byta hänvisningen när den hittar en lämplig fil någon annanstans. Stämmer den filen så är det OK. (Annars måste du själv ange var filen ligger efter flytten för att programmet ska fungera).

 

2.)

Se svaret på 1.) Du måste då själv ange sökvägen för varje program för att det ska fungera.

Det samma gäller för att byta en ikon. Högerklicka på genvägen, välj Egenskaper, fliken Genväg, knappen ”Byt ikon...” . Bläddra till rätt/nya mappen. En hel del jobb om det är många spel/genvägar således.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag gör som du skrev på 1.) måste jag bara ändra genvägen eller? På 2.) får jag väl göra som du skrev. Det är segt men det är det väl värt. Tack så mycket för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag gör som du skrev på 1.) måste jag bara ändra genvägen eller? På 2.) får jag väl göra som du skrev. Det är segt men det är det väl värt. Tack så mycket för hjälpen!

Det är dock inte garanterat att detta räcker. Det kan mkt väl finnas hänvisningar till installationsmappen i både register och andra filer i spelmappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt läge skulle jag börja om. Faktiskt. Att rådda runt med enhetsbeteckningar, registernycklar och genvägar kommer troligen att kosta mer tid och stress än att helt enkelt blåsa om maskinen. Låt det ta en lugn och avkopplande kväll, och låt dig upptäcka att du inte behöver allt som nu ligger i EA GAMES.

 

Dessutom är en omblåst maskin alltid såå mkt frächare. Som ny, vetdu (-:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock inte garanterat att detta räcker. Det kan mkt väl finnas hänvisningar till installationsmappen i både register och andra filer i spelmappen.

Gäller det både att flytta EA GAMES och att byta enhetsbeteckning det där med registret? Kommer alla installerade program och spel i O:\ kunna få problem vid byte av enhetsbeteckning till exempelvis D:\. En sak som kanske inte har med detta att göra men jag har rätt många mappar som heter NVIDIA där jag har installerat drivrutiner för mitt grafikkort pajade så jag höll på att avinstallera och installera drivrutiner rätt mycket och installlerade på alla möjliga ställen. Nu kör jag med mitt gamla Radeon 9200 som jag lyckligtvis inte slängde bort men kan jag bara ta bort mapparna NVIDIA utan problem för det finns rätt mycket grejer i dom och drivisarna är avinstallerade men jag planerar att snart ha ett nytt Nvidia igen så kan det bli krångel då med drivisarna eller? Kanske en dum fråga men vill vara säker. Tack för svaret!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer alla installerade program och spel i O:\ kunna få problem vid byte av enhetsbeteckning till exempelvis D:\.

Japp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp!

Då låter jag det vara som det är. Orkar inte med problem eller ominstallation av datan. Men du har möjligtvis inget svar på det där med Nvidia eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har möjligtvis inget svar på det där med Nvidia eller?

Jag vågar inte säga något där, för jag är inte 100% säker på om de installerade filerna läggs även dom i NVidia-mappen, eller om det landar någonstans i System32. Någon annan får ta den pucken.

 

Tack för poängen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...