Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändring av datum för fotografering


Richard Harald

Rekommendera Poster

Richard Harald

Hej,

Jag ställde fel datum i digitalkameran och tog bilder på en resa. I Utforskaren kan man se datum som bilden togs, men går det att ändra i efterhand?

 

Hälsningar Richard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, med Properties Plus kan du ändra fildatum.

 

http://mikrocomputertechnik.fh-mannheim.de/Download/Software/software.htm#PropertiesPlus

 

Det är dock inte hela sanningen, eftersom digitalkameror spara en hel del info i själv bilden (datum, upplösning, fokuseringsinfo, ljusförhållande, slutartid, bländare , etc etc (en del dyrare sparar tom GPS-postionen för var bilden är tagen....). Du måste alltså ändra även där om du ska få ordentlig nytta av det.

 

Ska även tillägga att denna information går förlorad om du öppnar bilden i ett "normalt" bildredigeringsprogram och sparar om den, men vissa program (tex ACDsee) fattar denna extra info och sparar om även den.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Richard Harald

Tack för svar Mr Andersson

 

Med Property Plus går uppenbaröligen att ändra datum då bilden senast ändrades men inte det datum då bilden togs.

 

Hälsningar Richard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ExifTool kan båda läsa och skriva de flesta taggarna till de flesta format som används idag:

 

http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

 

Notera att det är ett kommandoradsprogram som kräver att Perl är installerat. ExifTool är antagligen att skjuta mygg med kanonkuler i just detta fall.

 

[Edit]Siktade lite fel, jag tänkte kommentera Richard Haralds första inlägg...

 

[inlägget ändrat 2006-11-07 16:15:31 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Richard Harald

Hej,

Tack för svar. Tyvärr ledde de inte till en lösning av problemet, som var att ändra det datum och eller tid som jag tog bilder med min digitalkamera eftersom jag ställt in fel datum på kameran innan jag tog bilderna.

 

Problemet fick en oväntad lösning som jag vill dela med mig här av.

 

I Paint shop Pro X kan man lägga upp ikoner på fotona som man arbetar med i underkanten på skärmen. Jag fann att om man högerklickar på en bildikon, kommer en meny upp där man enkelt kan välja att ändra datum då bilden togs (Adjust Date Taken).

 

Det hela var så enkelt att jag berättar det här så att det kanske kan hjälpa någån annan.

 

Med vänlig hälsning

Richard

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...