Just nu i M3-nätverket
Jump to content

S-vhs liknande kontakt..

sjohan

Recommended Posts

Hejsan,

Mellan kontakten till skärmen och dvi porten på min dator så sitter det en kontakt som jag alltid trott var en s-vhs kontakt. Och idag köpte jag med mig en s-vhs sladd och en scartadapter för att koppla den till tvn så jag kan titta på bilder, filmer osv på tvn. Men det är tydligen inte en s-vhs kontakt. Den har samma storlek men fler hål. Böjd i en skumm vinkel bakom datorn fick jag det till 10 hål. (Kan ha vart 9) och den är lite platt längst ner som om det skulle in ett lite större plaststift eller nåt.

Vad är det för kontakt?? Kan man med någon omvandlare använda den för att koppla till tvn?

Tacksam för all hjälp

/Johan

Brukar följa med grafikkorten en kontakt med 2 sladdstumpar i. Kontakten pluggar man in i uttaget du har hittat och i vardera av de två andra ändrana hittar man 1st composit och 1st s-video. Det ena paret är ingång och det andra utgång.

EDIT: ibland finns det även en variant där det går ut tre rca-kontakter, då får man en RGB-anslutning till exempelvis en projektor.

[inlägget ändrat 2006-11-06 21:09:18 av Mattias C]

Ja det hade ju vart grymt. Men datorn är 3 år gammal och jag tror inte att jag fick med några sådana när vi köpte datorn. Finns det något ställe som man kan köpa sådana på?? Vad ska man söka efter?

/Johan

Har du testat med s-video kabeln? Ofta kan denna passa i den kontakt som finns på datorn även om det inte är en s-video kontakt i direkt mening. Med lite tur stämmer pinnarna i kontakten med de i s-video kabeln och det fungerar utan en adapter. Men troligast är ändå att en adapter krävs.

Köpa i efterhand? Nja, ta och ring någon välrenommerad butik som kan tänkas fixa det åt dig. Hör nog inte till vanligheterna att någon vill köpa en sådan adapter.

Eller kanske någon här har ett kasserat grafikkort av den sort du nu vill ansluta till TVn och som kan erbjuda dig en adapter.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Ok.. Låter ju inte så jättebra. Ett gammalt radeon 9600 känns väl inte som det enklaste att hitta begagnade delar till. Eller vad tror ni??

/Johan

eller hitta en ritning på nätet och löd ihop en egen kontakt....

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Har du något bra knep på var man kan hitta ett schema över kontakten på mitt grafikkort då?? S-vhs är ju lätt men den andra..

Mmh

kanske...

Google ger, Google tar, Google ÄR

http://pinouts.ru/Video/radeon_vivo_pinout.shtml

http://www.ghearing.com/?Gabe:ATI_All-In-Wonder_Pinout:Radeon_Pinout

http://pinouts.ru/Video/svideo_7pin_pinout.shtml

Kanske någon av dessa kan hjälpa? Jag går inte på något sätt in som garant att det är korrekt men är du varsam och undviker att kortsluta kontakten så ska nog inte vara någon fara.

(och ha datorn AVSTÄNGD när du kopplar om/i/ur)

Men - innan du börjar bygga - kontrollera att din TV klarar s-video :)

/T

[inlägget ändrat 2006-11-07 09:47:54 av Monshi]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...