Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips nätverksövervakning


MrB

Rekommendera Poster

Tänkte tipsa om Spiceworks som nu blivit skarp version.

 

Ett helt gratis (reklambaserat) program för nätverksövervakning (windowsdatorer mest). Övervaka hårddiskutrymme, antivirusprogram, uppdateringar och programverisoner mm för alla datorer på hela nätverket från en dator.

 

Självklart har jag en baktanke med tipset också, har lite problem att få det att fungera fullt ut så med fler användare här så kanske nån kan hjälpa mig :)

 

Programmet finns på http://spiceworks.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej,

 

Det såg riktigt bra ut (på hemsidan).

 

Dock vågar jag inte ladda ner och använda det i mitt nätverk i och med att det är reklambaserat.

 

Orsaken är att ett övervakningsprogram måste ges vissa systemrättigheter för att vara användbart, det måste alltså få veta en hel del om mitt nätverk samt även i det här fallet en del säkerhetsinformation såsom status på antivirusprogram.

 

Sen, i och med att det är reklamfinansierat innebär det att annonserna måste hämtas från internet (i användaravtalet binder man sig att låta programmet kontakta internet) och förmodligen anpassas efter vissa kriterier.

 

Och, det som programmet kan matcha och visa lämpliga annonser mot, det är din inventerade nätverksstruktur.

 

Så, jag skulle nog vara betydligt lugnare om det vore ett open-sourceprogram eller om de tog ett par tusenlappar för det och att de istället lovade att ingen information går in eller ut ur systemet utan att jag som admin godkänner det.

 

 

Ett tips är att läsa igenom användaravtalet innan man installerar:

http://spiceworks.com/terms/

 

 

 

Mvh

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, jag ska inte avfärda din skepsis. Men jag har läst så mycket jag kunnat hitta på oberoende sidor och referenser om programmet och inte hittat något alarmerande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...