Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Går jag sakta?


mindsleep

Rekommendera Poster

Jag har räknat ut då jag är ute och går så går jag 1 kilometer på ca 10-11 minuter.

 

Alltså håller jag en hastighet på ca 5 km/timme. Går jag sakta?

 

Något udda fråga. Men jag sitter och mäter på en digital karta med en digital linjal. Jag vet att jag gick ungefär 5 km igår. Det tog ca 55 minuter.

 

Hur fort brukar en människa gå?

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4-6 km/h

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "bra att ha" packning och backig terräng brukar jag räkna med max 3 km/t inkl pauser. Men då är jag extremt dålig på att banta packning och får alltid med mig ett antal plågsamma extrakilon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med pauser sjunker givetvis snitthastigheten. Tunga stigningar borde likaså sänka. Men om du promenerar utan avbrott på slät mark och ej bär på alltför mycket borde det vara snabbare än 3 km/h (exklusive pauserna)

 

Men då är jag extremt dålig på att banta packning och får alltid med mig ett antal plågsamma extrakilon.

Oj vad fel jag läste första gången :)

I princip läste jag

Dålig på att banta och bär omkring på plågsamma extrakilon

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar regelbundet ta ganska långa promenader ( 8-10 km) i mycket rask takt, 2-4 ggr / veckan. Snittfarten är då nästan 9 km / tim.

Jag joggar även 3-5 ggr / mån c.a 6-9 km beroende på väder och hur kroppen mår för tillfället.

Men jag är ju ung. Ett drygt år kvar till 60!

 

Sysselsättning är nog bra, bara det inte urartar till arbete!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det var nästan en given felläsning :-)

 

3 km/timme har varit ett ganska bra riktvärde för mig i fjällen. Man måste ju hålla i en vecka eller två och dessutom njuta av det hela. Relativt täta pauser, lagom tempo och vettiga dagsetapper gör det hela mycket trevligare.

Nästa liv skall jag lära mig att packa snålt och köpa mat lokalt också...

 

*************

3 km/ tim är baserat på hela dagsettappen, inkl lunch och minst en paus i timmen. När man väl går så går det naturligtvis fortare.

[inlägget ändrat 2006-11-06 20:02:17 av MH2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går jag sakta?

Vad tycker din kropp?

När jag är ute och går långpromenad (>8km) låter jag kroppen bestämma farten.

Har gått 5-7km/tim i snitt i sommar på lätt kuperad väg.

Jag har en liten formel (km x 10=minuter), alltså går jag 9,3km har jag som mål att gå det på <93 minuter.

Är ute och går 3-4 ggr/v

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, när Milkmans svar damp ner i min g-mail box så tyckte Google att lämplig reklam var:

 

Livvaktsskydd

Uniformsprofilen

 

Undrar vad tusan Googles triggade igång på? Behöver man Livakt när man är ute och går eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har räknat ut då jag är ute och går så går jag 1 kilometer på ca 10-11 minuter.

Bisarrt, för idag blev jag intvingad på "kafferast" av de på jobbet som uppenbarligen inte har mycket att göra. Påtvingad äcklig duo-gurrabakelse börjar min VD prata om hur många steg han går från sin dörr till whatever. Snart är hela försäljningsavdelningen (som uppenbarligen är de som inte har något att göra) filosofera över hur många steg man skall gå per dag för att må bra.

 

Jag lämnar skiten efter 10 minuter för jag vet ju att jag faktiskt har hur mkt skit som helst att göra. Imponerande nog har de inte avslutat sin diskussion trekvart senare.

 

Alla är självklart icke-rökare, men vilka vill kommunala företag straffa för att de slösar värdefull arbetstid?

 

Börja med alla ickerökare som sitter och snackar skit halva dagarna över kafferaster =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

över hur många steg man skall gå per dag för att må bra.

 

Jag har fått nog av mina extra kilo så jag köpte mig en steg räknare för två veckor sedan. Man skall gå minst 10000 steg om dagen, för mig innebär det styvt 7 km då mina steg är cirka 70 cm.

 

Jag går de 7 km på en timme, en timme och en kvart, så jag håller en hastighet på 6-7 km/h. Igår när jag gick 1,5 mil så tog det 2,5 h så det blir 6 km/h. Det är på asfalt halva streckan och skogsvägar/stigar den andra halvan.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver man Livakt när man är ute och går eller?

Tyvärr kan man behöva det, beror på var & när man går.

Är lite mörkrädd av mig så nattetid sover jag.

Bästa dag/tid att gå tycker jag är tidiga söndags mornar, lite trafik och man kan höra fågelsång här i blg.

 

 

/FD Milkman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medelhastigheten är inte samma sak som "normalhastigheten"!

 

Min bils färddator lagrar genomsnittshastigheten vare sig jag vill eller inte..

Jag kör runt omkring samt i Göteborg, och undviker "rusningstid". Inga större köer när jag kör alltså.. Trots att jag väljer "leder", "motorvägar" etc. i möjligaste mån, räknar den "förbannade" färddatorn ut att jag (bilen) har en snitthastighet av 32 km/h. Själv upplever jag hastigheten som "minst" 50.. (i stan).

 

Men datorer har ju aldrig fel.....

 

 

(Fast man ska ju aldrig gråta i onödan: Genomsnittshastigheten i London är runt 10 km/h, har jag läst någonstans..). Tur att man bara bor i "Lilla London" då! ;-)

 

[samma resonemang kan appliceras på "stegmätare"!]

 

Edit: Snitthastigheten 32 km/h gäller alltså även på motorväg! :-(

[inlägget ändrat 2006-11-07 18:16:27 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev min medelhastighet. Sedan tror jag att din dator har rätt med 32 km/h, den räknar från att du starta bilen, 30 sekunder senare kör du iväg, tänk på alla stopp och väjningsplikt du har på vägen hem.

 

Man skall alltid räkna streckan/tiden och då den totala, så får man medelhastigheten vilket är det man vill veta.

Det är bara att kontrollera din dator, klocka tiden och ha koll på hur långt du kör, ta sedan km/h.

 

/Nenna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar regelbundet ta ganska långa promenader ( 8-10 km) i mycket rask takt, 2-4 ggr / veckan. Snittfarten är då nästan 9 km / tim.

9 km/h - då är du inte ute och går, då är det gång du ägnar dig åt.

;-)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Nenna har rätt. Visst räknas alla "stopp" när medel/medianhastigheten räknas ut. Tänk på att detta också gäller för folk som promenerar!

 

(Vill inte låta som en sexist, men tjejer går långsammare.. Helt oväntat, mitt i en promenad, hittar dom en väninna, som dom måste prata med.. Då så står dom där i minst 10 minuter, gärna mer, innan dom promenerar vidare..) ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...