Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur byter man operativsystem?


stickans

Rekommendera Poster

Har fått en COMPAQ-dator, och med den följde Windows 2000. Vill om möjligt ersätta 2000 med XP. Det följde inte med någon CD till Windows 2000.

 

Data: HDD på 6 GB och "Totalt fysiskt minne" (=RAM-minne?) = 262 MB. Räcker detta minne för XP + Office plus ev. PaintshopPro?

 

Inser att den kan bli trög och jobba med hårddisken de gånger som jag behöver använda bildbehandlingsprogrammet, men vill ju att den ska funka hyfsat vid vanlig ordbehandling och vid ADSL-surfande.

 

Om det hela skulle funka någorlunda, hur byter jag i så fall operativsystem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått en COMPAQ-dator, och med den följde Windows 2000. Vill om möjligt ersätta 2000 med XP. Det följde inte med någon CD till Windows 2000.

 

 

Iniga problem, du skaffar en XP-skiva, så kan du göra uppgraderingen med hjälp av denna.

 

 

 

 

Data: HDD på 6 GB och "Totalt fysiskt minne" (=RAM-minne?) = 262 MB. Räcker detta minne för XP + Office plus ev. PaintshopPro?

 

 

 

Nu däremot, så kan du få problem, dessa data kan vara i knappaste laget.

Vet inte hur stor processor du har?

 

Men räkna med att XP kräver minst en 300 Mhz-processor, minst 128 Mb ram och minst 1,5 Gb utrymme på hårddisken.

Sen bör du ha minst 800 Mb till 1 Gb ledigt på hårddisken för att datorn ska kunna fungera problemfritt, även om du inte har några program igång.

 

 

Om det hela skulle funka någorlunda, hur byter jag i så fall operativsystem?

 

 

 

Du bootar/startar dator med XP-skivan och följer instruktionerna som kommer upp, så bör det inte bli några problem, installationsprogrammet känner av om datorn orkar med, så är något för klent, så brukar det inte gå att installera överhuvudtaget.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ytterligare varning kan kanske vara på plats, Compaq är inte direkt kända för att vara lättuppgraderade! Ofta handlar det om Compaqspecifik hårdvara som det kan vara svårt att få tag på drivrutiner till om man inte har originalskivor.

 

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack gästen!

 

SVAR: Hur byter man operativsystem?

 

Har fått en COMPAQ-dator, och med den följde Windows 2000. Vill om möjligt ersätta 2000 med XP. Det följde inte med någon CD till Windows 2000.

 

 

Iniga problem, du skaffar en XP-skiva, så kan du göra uppgraderingen med hjälp av denna.

Tack, bra!

 

 

Data: HDD på 6 GB och "Totalt fysiskt minne" (=RAM-minne?) = 262 MB. Räcker detta minne för XP + Office plus ev. PaintshopPro?

 

 

Nu däremot, så kan du få problem, dessa data kan vara i knappaste laget.

Vet inte hur stor processor du har?

 

Men räkna med att XP kräver minst en 300 Mhz-processor, minst 128 Mb ram och minst 1,5 Gb utrymme på hårddisken.

Sen bör du ha minst 800 Mb till 1 Gb ledigt på hårddisken för att datorn ska kunna fungera problemfritt, även om du inte har några program igång.

Processorn heter X86 Family 6 med Intel 333... (=333MHz?)

Och ledig plats på hårddisken är 4,3 GB

 

 

Om det hela skulle funka någorlunda, hur byter jag i så fall operativsystem?

 

 

Du bootar/startar dator med XP-skivan och följer instruktionerna som kommer upp, så bör det inte bli några problem, installationsprogrammet känner av om datorn orkar med, så är något för klent, så brukar det inte gå att installera överhuvudtaget.

Ska testa i morgon, men det ligger säkert en del i det som Anders Malm säger om Compaq-datorer. Jag kan råka ut för problem med drivrutiner i de fall när jag inte har originalskivor....

 

[inlägget ändrat 2006-11-06 18:43:06 av stickans]

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-06 18:54:26 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SVAR: Hur byter man operativsystem?

 

En ytterligare varning kan kanske vara på plats, Compaq är inte direkt kända för att vara lättuppgraderade! Ofta handlar det om Compaqspecifik hårdvara som det kan vara svårt att få tag på drivrutiner till om man inte har originalskivor.

 

Anders

 

Har fått mig en WLAN Linksys router och tänkt använda en central Canon-skrivare till datorerna. Den har jag skiva till, men det kanske är annat som jag inte tänker på... :-( Tack för påminnelsen!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säkert vara så, både Compaq och ett märke som börjar på D är ju kända för att ha lite special för sig.

 

 

 

 

Lycka till

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju viktigt att du har drivrutiner för grafikkort och andra delar i datorn som är gjorda för just Windows XP.

 

Sen kan man ju diskutera om det går i praktiken att köra XP + Office i den där datorn, du kommer verkligen att behöva optimera det hela för att inte få det olidligt segt.

 

Paint Shop Pro 9 har som minimikrav 256 MB RAM och 300 MHz processor: http://www.jasc.com/minisites/paintshoppro9/sysreq.asp

Minimikrav brukar betyda under förutsättning att du inte kör några andra program samtidigt (inga antivirusprogram t ex) och står ut med att det är långsamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt in XP och det funkar!

 

Något blev dock fel eftersom jag nu även har Windows 2000 kvar, så när jag ska starta upp kommer i bios frågan vilket av de två operativsystemen jag vill använda... Inte bra när enbart XP tar såpass stor plats... :-(

 

Hur avinstallerar jag Windows 2000, steg för steg, utan att få problem med XP?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stickans skrev:

 

Något blev dock fel eftersom jag nu även har Windows 2000 kvar, så när jag ska starta upp kommer i bios frågan vilket av de två operativsystemen jag vill använda...

Ser du Windows 2000 under Den här datorn? Titta efter WINNT.

 

Väljer du eller låter du det som är överst starta? Eller måste du välja det undre? I så fall kan du ändra i systemegenskaperna. Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Start och återställning -> Inställningar. Välj det undre i Default operating systems, OK, OK.

Gå tillbaka till inställningarna och välj Visa listan över operativsystem i 0 sekunder, så startas med automatik det vanliga Windows XP.

Om det är det övre som startar, behöver du bara välja 0 sekunder enligt ovan.

 

Om du sedan vill editera bort den felaktiga raden i boot.ini så beskriver Microsoft hur du går tillväga. Du ser också ett exempel på en boot.ini med ett XP-system.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;289022

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev:

 

Ser du Windows 2000 under Den här datorn? Titta efter WINNT.

Väljer du eller låter du det som är överst starta?

 

Eller måste du välja det undre? I så fall kan du ändra i systemegenskaperna. Högerklicka på Den här datorn -> Egenskaper -> Avancerat -> Start och återställning -> Inställningar. Välj det undre i Default operating systems, OK, OK.

Gå tillbaka till inställningarna och välj Visa listan över operativsystem i 0 sekunder, så startas med automatik det vanliga Windows XP.

Om det är det övre som startar, behöver du bara välja 0 sekunder enligt ovan.

 

Om du sedan vill editera bort den felaktiga raden i boot.ini så beskriver Microsoft hur du går tillväga. Du ser också ett exempel på en boot.ini med ett XP-system.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;289022

 

 

När jag kollar under: Den här datorn/Egenskaper/Avancerat/Start och återställningar/Inställningar/... så kan jag se att där finns inlagt som standardoperativsystem - både Windows XP och Windows 2000. XP ligger överst, så datorn startas upp med XP som jag vill. Så långt är det OK, men sedan...

 

Maratonmannen... du menar alltså att jag nu, för att få bort Windows 2000, ska besöka den Microsoft support-länk som du gav mig, och där följa en guide för borttagning av Windows 2000?

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-07 11:10:17 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stickans skrev:

 

...för att få bort Windows 2000, ska besöka den Microsoft support-länk som du gav mig, och där följa en guide för borttagning av Windows 2000?

Med det menar jag att du kan ta bort valet av operativsystem att starta med. Då nu XP ligger överst, så kan du ändra till 0 sekunder som jag skrev. Då startas XP utan att du ser eller har möjligt att välja. Alternativt går du till länken och följer beskrivningen hur man editerar boot.ini, för att få bort valet av Windows 2000.

 

Hur stor plats tar Windows XP av din hårddisk? Finns Windows 2000 kvar på hårddisken? Dess katalog heter WINNT till skillnad mot XP:s, som heter WINDOWS.

Kan du ta en print screen av vad som finns under Den här datorn och bifoga?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia… hur pass bra grafikkortet som sitter i funkar med XP vet jag inte. Det enda jag vet så här långt är att jag kunde starta datorn med XP utan att det blev något fel med grafiken. Men det kanske inte säger så värst mycket… :-(

 

Sedan detta med PSP. Här är jag medveten om att det kan bli väldigt kärvt när det ska läggas in bilder i dokument, bilder som dessutom kanske behöver redigeras en del… Det där med att det nog bara finns 262 MB RAM kan sega till dotorn ordentligt. Så här stod det: "Totalt fysiskt minne = 262 MB” och det är väl RAM-minnet som avses här?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att det fanns drivrutiner för grafikkortet som fungerar i XP.

 

Så här stod det: "Totalt fysiskt minne = 262 MB” och det är väl RAM-minnet som avses här?

Det lär det väl vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det menar jag att du kan ta bort valet av operativsystem att starta med. Då nu XP ligger överst, så kan du ändra till 0 sekunder som jag skrev. Då startas XP utan att du ser eller har möjligt att välja. Alternativt går du till länken och följer beskrivningen hur man editerar boot.ini, för att få bort valet av Windows 2000.

 

Nu, har jag ställt på "0" som du sa och datorn startar upp direkt. Det jag funderadee på här var annars om W 2000 låg och tog plats, när jag har dåligt med minne. Kom dock på att det väl bara är hårddisken som den tar lite minne av och den är totalt på 6 GB och nu finns kvar ledigt 3 GB med båda operativsystemen kvar. Det räcker säkert, men om vi jag bara använder XP så ligger ju 2000 mest och skräper...

 

Hur stor plats tar Windows XP av din hårddisk? Finns Windows 2000 kvar på hårddisken? Dess katalog heter WINNT till skillnad mot XP:s, som heter WINDOWS.

Kan du ta en print screen av vad som finns under Den här datorn och bifoga?

 

Kan inte ta någon printscreen nu eftersom jag ännu inte lagt in Office-paketet. Hade tänkt vänta med det till jag fått bort Windows 2000...

 

Men när jag:

Högerklickar på "Den här datorn" så kan jag i stort sett bara se det här under Allmänt: 333 MHz, 256 MB RAM, Syatem: Windows XP v. 2002 Service Pack 2. Den behöver uppdateras, men före det måste jag få installerad den WLAN jag just köpt (Linksys WRT 54G)...

 

Vänsterklickar jag så blir det ju bara A:, C:, D: (CD-enheten) + Delade dokument och mina dokument.

 

Är det något mer du behöver veta?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte ta någon printscreen nu eftersom jag ännu inte lagt in Office-paketet.

En print screen behövs det inget Office till, det är bara att trycka på PrintScreen-knappen och sedan starta Paint och välja Redigera - Klistra in.

 

För att se om WINNT-mappen fortfarande finns kvar så starta upp Den här datorn och dubbelklicka på C:, då syns vilka mappar som finns på hårddisken. Finns WINNT där? Finns Windows där?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En print screen behövs det inget Office till, det är bara att trycka på PrintScreen-knappen och sedan starta Paint och välja Redigera - Klistra in.

Så långt tänkte jag inte... :-(

 

För att se om WINNT-mappen fortfarande finns kvar så starta upp Den här datorn och dubbelklicka på C:, då syns vilka mappar som finns på hårddisken. Finns WINNT där? Finns Windows där?

 

Har gjort så och både WINNT och WINDOWS finns där... :-(

Finns det något, inte alltför komplicerat, sätt att bli av med WINNT?

 

Men som du sa, det kunde ju bli konflikter mellan Compaq och ilika hårdvara, så även om jag får reda på hur gå tillväga, så är det kanske bäst att låte Windows 2000 ligga kvar någon dag på hårddisken. Men ser att XP tar 1,15 GB och WINNT 0,8 GB...

 

Att jag så gärna ville ha in XP var av två olika skäl. Jag har XP i en annan dator och den verkar mycket stabil plus att jag är mer hemtam med den än med W2000. Dessutom behöver vi utökat språkstöd och jag fick ingen CD med till W2000...

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-07 12:54:35 av stickans]

[inlägget ändrat 2006-11-07 13:15:54 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bump - hjälp!

 

Jag har alltså av misstag gjort så att jag nu har både Windows 2000 och Windows XP på samma partition. Det har dessutom visat sig i denna tråd att jag inte, åtminstone inte någorlund enkelt, kan avsinstalklera Windows 2000?

 

Har med två operativsystem på hårddisken fått uppenbara problem med att ha för lite minne kvar på hårddiskien.

 

Min fråga nu - går det av på ett inte alltför avancerat sätt att avsinstallera XP så att jag få tillgång till det minne jag behöver? Alltså få datorn i det skick den var när jag fick den, d v s med enbart Windows 2000 installerat?

 

Det börjar nu gå runt runt i magen... :-(

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2006-11-14 12:02:36 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ingen hjälp den här gången (...man kan inte få bingo varje gång), men lyckades faktiskt själv få tag på en fil på nätet (99% tur...) som plockade bort den stjärna och en massa annat popups som annars skulle gjort XP helt omöjligt att använda... :-)

 

[inlägget ändrat 2006-11-14 23:22:08 av stickans]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...